Ämne: Matematik
Årskurs: 4 – 6
Prov
Syfte
Syftet med provet är att ge en bred bedömning av elevernas kunskaper och färdigheter inom matematikämnet i åk 4 – 6. Provet ska kartlägga elevernas förståelse av tal och talens egenskaper, deras förmåga att använda de fyra räknesätten i olika sammanhang, samt deras kunskaper i geometri och mätning. Vidare ska provet undersöka elevernas förmåga att tolka och använda statistik samt att lösa problem med matematiska metoder. Provet syftar till att stödja lärarens bedömning av elevens nivå i förhållande till betygskriterierna i Lgr22.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Taluppfattning och tals användning: naturliga tal, bråk, decimaler, procent och deras samband. De fyra räknesätten och deras användning. | Eleven väljer och använder grundläggande matematiska metoder för att göra beräkningar med naturliga tal och enkla tal i bråk- och decimalform. | Eleven väljer och använder delvis fungerande metoder för beräkningar och löser enkla rutinuppgifter med viss säkerhet. |
Geometri: grundläggande geometriska objekt och deras egenskaper. Mätning av längd, area, volym och vinklar med vanliga måttenheter. | Eleven avbildar och konstruerar enkla geometriska objekt och gör enkla mätningar och uppskattningar med vanliga måttenheter. | Eleven använder delvis fungerande metoder för att bestämma omkrets och area samt uppskattar volym och vinklar. |
Statistik och sannolikhet: insamling, bearbetning och presentation av data i tabeller och diagram. | Eleven avläser och skapar enkla tabeller och diagram för att sortera och redovisa resultat. | Eleven tolkar data i tabeller och diagram och kan dra enkla slutsatser. |
Källa: Skoltabellen.JSON, Lgr22 för Matematik åk 4-6.
Faktafrågor (18 poäng)
- Vad heter de fyra räknesätten? (1 poäng)
- Skriv talet 345 i hundratals-, tiotals- och entalsposition. (2 poäng)
- Vilket tal är större, 0,6 eller 3/5? (1 poäng)
- Vad kallas vinkeln som är 90 grader? (1 poäng)
- Hur många centimeter är det på en meter? (1 poäng)
- Rita en triangel med en rät vinkel. (2 poäng)
- Vad är summan av talen 125 och 378? (1 poäng)
- Beräkna 72 ÷ 8. (1 poäng)
- Om du har 3/4 av en pizza och äter 1/2 av det du har, hur mycket pizza har du ätit? (2 poäng)
- Vad visar ett stapeldiagram? (1 poäng)
- Hur många minuter är det på en timme? (1 poäng)
- Vad heter den geometriska figur som har fyra lika långa sidor och fyra räta vinklar? (1 poäng)
- Vad betyder procent? (1 poäng)
- Beräkna 15 % av 200. (2 poäng)
- Vad kallas en triangel där alla sidor är lika långa? (1 poäng)
- Vad är produkten av 9 och 6? (1 poäng)
- Skriv talet 0,25 som bråk. (1 poäng)
- Vad är medelvärdet av talen 4, 8 och 10? (1 poäng)
Ordkollen (12 poäng)
I tabellen nedan finns tolv ord eller begrepp. Skriv ordet som passar bäst för varje nummer.
Ord ett | Ord två | Ord tre |
---|---|---|
Addition | Subtraktion | Multiplikation |
Division | Bråk | Decimal |
Procent | Vinkel | Triangel |
Rektangel | Diagram | Omkrets |
Resonerande frågor (10 poäng)
Besvara frågorna i fullständiga meningar och förklara dina tankar.
- Hur kan du använda procenträkning i vardagen? Ge exempel. (2 poäng)
- Varför är det viktigt att kunna mäta vinklar när man bygger saker? (2 poäng)
- Resonera kring skillnaden mellan ett kvadratiskt område och ett rektangulärt område med samma omkrets. (2 poäng)
- Hur kan ett diagram hjälpa dig att förstå information bättre? (2 poäng)
- Tänk dig att du har en butik och ska sälja en vara. Varför kan det vara både en chans och en risk att sänka priset? (etiskt dilemma) (2 poäng)
Bedömning
Totalt antal poäng: 40
Betyg | Andel rätt | Poäng | Kommentar |
---|---|---|---|
E | Minst 30 % | 12 | Grundläggande kunskaper och enklare metoder. |
D | 45 % | 18 | Mer säker användning av metoder och begrepp. |
C | 60 % | 24 | Fungerande metoder och samband mellan begrepp. |
B | 75 % | 30 | Säker användning och förmåga att lösa problem. |
A | 90 % | 36 | Mycket goda kunskaper och matematiska resonemang. |
Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.