Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 6
Ämne: Musik
Tema: Klassisk musik/kompositörer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas grundläggande kunskaper om klassisk musik och kända kompositörer. Provets frågor syftar till att testa faktakunskaper.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska få möjlighet att möta olika genrer inom musik, inklusive klassisk musik. | Eleven kan redogöra för några kända kompositörer och deras verk. |
Källa: (Lgr 22, Musik, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vem komponerade “Eine kleine Nachtmusik”?
a) Johann Sebastian Bach
b) Wolfgang Amadeus Mozart
c) Ludwig van Beethoven - Vilken kompositör skrev “Carmen”?
a) Georges Bizet
b) Giacomo Puccini
c) Richard Wagner - Vad kallas en musikalisk komposition för en soloinstrument och orkester?
a) Symfoni
b) Sonat
c) Konsert - Vilken stilart kopplas ofta till kompositören Johann Sebastian Bach?
a) Barock
b) Klassicism
c) Romantik - Vem är känd som “Fadern av symfonin”?
a) Joseph Haydn
b) Wolfgang Amadeus Mozart
c) Ludwig van Beethoven - Vad heter den berömda melodin i Beethovens 5:e symfoni?
a) “Ode to Joy”
b) “Fur Elise”
c) “Duh-duh-duh-duh!” - Vilken kompositör är känd för att ha skrivit “Svansjön”?
a) Claude Debussy
b) Igor Stravinsky
c) Pyotr Ilyich Tchaikovsky - Vilken stilart associeras med kompositören Claude Debussy?
a) Barock
b) Romantik
c) Impressionism - Vilket instrument är centralt i konserter för piano?
a) Fiol
b) Piano
c) Cello - I vilket land föddes Wolfgang Amadeus Mozart?
a) Tyskland
b) Österrike
c) Frankrike - Vad är en sonat?
a) En typ av symfoni
b) En komposition för soloinstrument och piano
c) En sång - Vad kallas en dans med musik?
a) Balett
b) Opera
c) Symfoni - Vilken typ av musik är en opera?
a) En sång med tal
b) En musikal
c) En berättelse med musik - Vad är en melodi?
a) En rytm
b) En sekvens av toner
c) En typ av dans - Vad heter noterna som används för att skriva musik?
a) Text
b) Noter
c) Litteratur
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Symfoni | En sång | En orkesterkomposition | En dans |
Konsert | En typ av opera | En soloinstrument och orkester | Ett musikaliskt verk |
Kompositör | Någon som skriver musik | En musiker som framför musik | En sångtextförfattare |
Opera | En musikalisk berättelse | En orkesterkomposition | En soloprestation |
Balett | Dans och musik | Endast dans | Endast musik |
Sonat | En orkesterkomposition | En komposition för soloinstrument | En sång |
Aria | En soloprestation | En duett | En orkesterkomposition |
Melodi | En rytm | En sekvens av toner | En typ av dans |
Noter | Skrift för musik | Visuella konstverk | Litterära verk |
Harmonisering | Sammanfogning av ljud | En typ av instrument | En dansform |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Vem är din favoritkompositör och varför? Ge exempel på några av deras verk.
- Hur känns det att lyssna på klassisk musik? Beskriv dina känslor.
- Varför är det viktigt att lära sig om klassisk musik? Vad kan vi lära oss?
- Vad tycker du är mest intressant med en specifik kompositör? Berätta varför.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 28 |
C | 60% | 33 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna