Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a1
Tema: Energi och energikällor
Syfte
Syftet med detta prov är att mäta elevernas förståelse av energikällor, deras betydelse för hållbar utveckling, samt att kunna diskutera och reflektera över energins påverkan på klimat och ekosystem.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. |
(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande är en förnybar energikälla?
- A) Kol
- B) Solenergi
- C) Naturgas
- Vad kallas den energi som lagras i ett objekt på grund av dess läge?
- A) Rörelseenergi
- B) Potentiell energi
- C) Termisk energi
- Vilken av följande processer är en del av vattenkraftverkets energiproduktion?
- A) Förbränning
- B) Turbiner
- C) Fotosyntes
- Vad innebär energikvalitet?
- A) Mängden energi
- B) Hur lätt energin kan omvandlas till arbete
- C) Energin som går förlorad
- Vilken typ av energi omvandlas vid fotosyntes?
- A) Kemisk energi
- B) Elektrisk energi
- C) Termisk energi
- Vad är ett exempel på icke-förnybar energikälla?
- A) Vindkraft
- B) Oljefält
- C) Geotermal energi
- Vad menas med “ekosystemtjänster”?
- A) Tjänster som ekosystem hjälper till med
- B) Ekonomiska tjänster inom miljöskydd
- C) Anlita ekologer
- Vilken av följande faktorer påverkar koldioxidutsläpp mest?
- A) Transporter
- B) Energiförbrukning
- C) Avfallshantering
- Solen är en direkt källa till vilken energiform?
- A) Värmeenergi
- B) Rörelseenergi
- C) Kinetisk energi
- Vad innebär begreppet “hållbar utveckling”?
- A) Utveckling utan resurshantering
- B) Utveckling som tillgodoser nuvarande behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter
- C) Ekonomisk tillväxt utan begränsningar
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Förnybar energi | Kan aldrig ta slut | Kommer från fossila bränslen | Är alltid dyr |
Energikällor | Kan vara både förnybara och icke-förnybara | Är alltid förnybara | Kommer alltid från solen |
Klimatförändringar | Är alltid positiva | Är en naturlig del av jordens cykler | Orsakas endast av mänsklig aktivitet |
Ekologiskt fotavtryck | En metod att mäta biologisk mångfald | En metod att mäta miljöpåverkan | En metod att mäta energikvalitet |
Solenergi | Energi från solen | Energi från jorden | Energi från vinden |
Biobränsle | Baserat på fossila bränslen | Baserat på biologiska material | Är alltid skadligt för miljön |
Vattenkraft | Utnyttjar rörelse hos vatten | Är alltid ineffektiv | Är en koldioxidutsläppande energikälla |
Geotermisk energi | Kommer från jorden | Kommer från vinden | Kommer från solen |
Koldioxid | En gas som påverkar växthuseffekten | Är alltid ofarlig | Är en energikälla |
Hållbarhet | Att använda resurser på ett sätt som är bra för framtiden | Att alltid öka konsumtion | Att förbruka resurser snabbt |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vilken energikälla du anser vara mest hållbar och varför? Ge exempel på hur den kan användas i vardagen.
- Reflektera över hur energikonsumtion påverkar klimatet. Vilka förändringar skulle du vilja se i samhället för att minska energiförbrukningen?
- Hur kan individens val av energikällor påverka miljön? Diskutera både positiva och negativa effekter.
- Vilka utmaningar finns det i omställningen till förnybar energi? Resonera kring ekonomiska, tekniska och sociala aspekter.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Rätt i procent | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17 poäng) |
D | 40% | (22 poäng) |
C | 50% | (28 poäng) |
B | 70% | (39 poäng) |
A | 90% | (50 poäng) |