Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a1
Tema: Evolution
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för evolutionens grundprinciper och mekanismer, samt att utforska hur dessa påverkar organismer och deras anpassningar i olika miljöer.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Evolutionens mekanismer och organismers utveckling. Hur livets villkor och ekologi kan studeras på olika nivåer. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. |
(Lgr 22, Naturkunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är naturligt urval?
- A) En typ av könlig fortplantning
- B) En process där organismer med fördelaktiga egenskaper överlever
- C) En sorts miljöpåverkan
- Vad innebär begreppet “arter”?
- A) En grupp av individer som kan reproducera sig med varandra
- B) En typ av ekosystem
- C) En metod för att studera DNA
- Vilket av följande påståenden är sant?
- A) Evolution sker alltid snabbt
- B) Evolution är en process som sker över tid
- C) Evolution påverkar inte organismers överlevnad
- Vad är en mutation?
- A) En förändring i miljön
- B) En förändring i DNA-sekvensen
- C) En typ av växt
- Vilka bevis finns det för evolution?
- A) Fossil, genetik och embryologi
- B) Endast fossil
- C) Endast genetiska tester
- Vad är speciation?
- A) Processen där en art delas upp i två eller flera nya arter
- B) En form av anpassning
- C) En typ av miljöpåverkan
- Vad kallas den process där arter anpassar sig till sin miljö?
- A) Adaptation
- B) Mutation
- C) Fossilisering
- Vilken av följande är en mekanism för evolution?
- A) Naturligt urval
- B) Ju längre tid en art existerar
- C) Mänsklig påverkan
- Vad är en homolog struktur?
- A) Strukturer som har samma ursprung men olika funktion
- B) Strukturer som har olika ursprung men liknande funktion
- C) Strukturer som är identiska
- Vilken typ av bevis används för att stödja teorin om evolution?
- A) Molekylärbiologiska data
- B) Endast observerade förändringar
- C) Endast fossila bevis
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Naturligt urval | Process där individer överlever i en miljö | En typ av mutation | En evolutionär teori |
Mutation | En förändring i DNA | En anpassning till miljön | En typ av art |
Speciation | Processen där arter utvecklas till nya arter | En typ av anpassning | En mutation |
Art | Grupp av individer som kan få fertil avkomma | En typ av ekosystem | En form av mutation |
Evolution | En långsiktig förändring av arter | Endast en snabb förändring | En typ av livsform |
Homolog struktur | Struktur med samma ursprung | Struktur med liknande funktion | Identiska strukturer |
Adaptation | En anpassning till miljön | En typ av mutation | En arts överlevnad |
Fossil | Bevarade rester av forntida liv | Endast moderna arter | En typ av levande organism |
Phylogenetik | Studiet av evolutionära släktskap | En typ av fossil | En process för anpassning |
Genetik | Studiet av arv och variation | Endast en typ av mutation | En typ av evolution |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur evolutionen påverkar biologisk mångfald. Vilka faktorer bidrar till att arter utvecklas? Beskriv med exempel.
- Reflektera över vikten av att förstå evolutionens mekanismer i kontexten av moderna vetenskapsfrågor, som exempelvis genterapi eller bevarande av hotade arter.
- Hur kan evolutionsteorin bidra till att förstå och lösa nutida miljöproblem? Ge konkreta exempel på tillämpningar.
- Vilken roll spelar mutationer i evolutionen? Diskutera hur mutationer kan leda till både positiva och negativa effekter för organismer.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 16,5 |
D | 50% | 27,5 |
C | 60% | 33 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 49,5 |