Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a1
Tema: Fysikaliska grundbegrepp
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas förståelse och kunskap om fysikaliska grundbegrepp samt deras förmåga att koppla dessa begrepp till hållbar utveckling och praktiska tillämpningar inom naturvetenskap.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. |
(Lgr 22. Naturkunskap, åk. 1-3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är den enhet som används för att mäta kraft?
- A) Joule
- B) Newton
- C) Pascal
- Vilken av följande är en typ av energi?
- A) Kinetisk energi
- B) Tid
- C) Rum
- Vad beskriver Newtons första lag?
- A) En kropp förblir i vila eller i likformig rörelse om ingen kraft verkar på den
- B) Kraft är lika med massa gånger acceleration
- C) För varje åtgärd finns en lika stor och motsatt reaktion
- Vad är enheten för arbete?
- A) Joule
- B) Watt
- C) Ampere
- Vilket av följande beskriver ett energikretslopp?
- A) Vatten kretsloppet
- B) Ljudvåg
- C) Partikelfysik
- Vad kallas den energi som är lagrad i objekt?
- A) Potentiell energi
- B) Kinetisk energi
- C) Termisk energi
- Vilket av följande är ett exempel på en energikälla?
- A) Solenergi
- B) Ljus
- C) Ljud
- Vad kallas förändringen av ett objekts rörelse?
- A) Kraft
- B) Impuls
- C) Energi
- Vad är formeln för att beräkna energi?
- A) E = mc^2
- B) E = Fd
- C) E = mv
- Vilken typ av kraft verkar på föremål i vila?
- A) Gravitationskraft
- B) Friktionskraft
- C) Båda ovanstående
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Kraft | En påverkan som kan ändra ett objekts rörelse | En enhet för att mäta energi | En typ av energi |
Energikällor | Ursprung för energi i naturen | Enhet för arbete | En typ av kraft |
Potential energi | Energi i rörelse | Lagrat arbete | En energikälla |
Arbete | Resultat av kraft som verkar genom en sträcka | En typ av energi | En rörelseform |
Newton | Enheten för kraft | En typ av energi | En typ av arbete |
Kinetisk energi | Energi i rörelse | Lagrat arbete | En typ av kraft |
Tryck | Kraft per ytenhet | En typ av energi | En enhet för arbete |
Friktion | Motstånd som påverkar rörelse | En typ av kraft | En typ av energi |
Massan | Mängden substans i ett objekt | En typ av kraft | En enhet för energi |
Termisk energi | Energi kopplad till temperatur | En typ av kraft | En typ av rörelse |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur energikällor kan påverka hållbar utveckling. Vilka alternativ finns och vilka konsekvenser kan de få för miljön?
- Förklara vad som menas med energikretslopp och hur det kopplas till ekosystemtjänster. Ge konkreta exempel.
- Hur kan fysikaliska lagar användas för att lösa samhällsproblem? Diskutera specifika exempel som rör energi och klimat.
- Reflektera över hur kunskap om fysikaliska begrepp kan påverka individens val i vardagen. Vilka beslut kan baseras på denna kunskap?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | % Rätt | Poäng (antal rätt) |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 70% | (39) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |