Prov. Naturkunskap 1a1. Genetik. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Naturkunskap 1a1

Tema: Genetik

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om genetik och dess betydelse för individ och samhälle. Eleverna ska visa sin förmåga att diskutera och analysera naturvetenskapligt innehåll relaterat till genetik, arv och miljö.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Genetikens grundbegrepp, ärftlighetens lagar och mekanismer samt genmodifiering. Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle.

(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1a1)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad kallas den del av DNA som bär på information om ett specifikt protein?
    • A) Gen
    • B) Kromosom
    • C) RNA
  2. Vilken process kallas det när DNA kopieras innan celldelning?
    • A) Translation
    • B) Replikation
    • C) Transkription
  3. Vad innebär begreppet “genetisk variation”?
    • A) Skillnader i DNA-sekvenser mellan individer
    • B) Likhet i DNA-sekvenser mellan individer
    • C) Stabilitet i arvsmassan
  4. Vilket av följande påståenden om recessiva alleler är sant?
    • A) De uttrycks alltid i fenotypen
    • B) De uttrycks endast när individen är homozygot
    • C) De kan aldrig vara dominanta
  5. Vilken typ av cell innehåller en dubbel uppsättning kromosomer?
    • A) Haploida celler
    • B) Diploida celler
    • C) Polyploida celler
  6. Vad kallas den teknik som används för att klippa DNA på specifika ställen?
    • A) PCR
    • B) CRISPR
    • C) Gel-elektrofores
  7. Vilken av följande är en möjlig konsekvens av genmodifiering?
    • A) Förändrad näringsprofil i livsmedel
    • B) Ökad biologisk mångfald
    • C) Minskat behov av bekämpningsmedel
  8. Vad innebär termen “genetisk drift”?
    • A) Naturligt urval
    • B) Slumptal i genfördelningar
    • C) Mutationer i DNA
  9. Vilket av följande påståenden om dominant arv är korrekt?
    • A) En recessiv gen kan alltid maskera en dominant gen
    • B) En dominant gen uttrycks även när den är heterozygot
    • C) Dominanta egenskaper är alltid fördelaktiga
  10. Vad är syftet med att skapa genmodifierade organismer (GMO)?
    • A) Att öka avkastningen i jordbruket
    • B) Att bevara gammal geneologi
    • C) Att minska genetisk variation

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Gen En del av DNA som kodar för en egenskap En typ av protein En celltyp
Kromosom En struktur som bär på genetiskt material En kvävebas En typ av RNA
Mutation En förändring i DNA-sekvensen En form av celldelning En typ av gen
Alleler Olika versioner av en gen En typ av kromosom En celldelningsprocess
Fenotyp Den observerbara egenskapen hos en individ Den genetiska uppsättningen En typ av gen
Recessiv En allel som uttrycks endast i homozygot form En allel som alltid dominerar En typ av mutation
Dominant En allel som alltid uttrycks En allel som aldrig uttrycks En celldelningsprocess
Genetisk variation Diversiteten av alleler i en population Skillnader mellan individer av samma art Båda ovanstående
Genmodifiering Att förändra en organisms DNA Att selektera för vissa egenskaper En form av mutation
Genpool Den totala mängden genetisk information i en population En typ av gen En process för celldelning

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera fördelar och nackdelar med genmodifiering av grödor. Vilka etiska överväganden kan uppstå?
  2. Hur påverkar genetisk variation en populations överlevnad? Ge exempel på hur detta kan tillämpas i bevarande av arter.
  3. Vilka konsekvenser kan mutationer ha på en individs fenotyp? Diskutera både positiva och negativa effekter.
  4. Reflektera över hur genetisk kunskap kan påverka våra val och attityder mot hälsofrågor och livsstil. Vilka risker och fördelar ser du?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Poäng (antal)
E 30% 17
D 50% 28
C 60% 33
B 80% 44
A 90% 50

Modern Tillbaka-knapp