Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a1
Tema: Klimatförändringar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för klimatförändringar och deras konsekvenser för miljön och samhället. Eleverna kommer att få möjlighet att visa sina kunskaper om hållbar utveckling, ekosystempåverkan samt resursutnyttjande.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. |
(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är en växthusgas?
- A) Koldioxid
- B) Syre
- C) Kväve
- Vad är den främsta orsaken till klimatförändringar?
- A) Naturliga cykler
- B) Mänsklig aktivitet
- C) Solens aktivitet
- Vilket av följande fenomen bidrar till havsnivåhöjning?
- A) Avsmältning av glaciärer
- B) Ökad nederbörd
- C) Vulkanutbrott
- Vilken av följande energikällor är förnybar?
- A) Fossila bränslen
- B) Solenergi
- C) Kärnkraft
- Vad innebär begreppet “ekosystemtjänster”?
- A) Tjänster som tillhandahålls av staten för miljöskydd
- B) Naturliga resurser och processer som gynnar människan
- C) Teknologiska lösningar för att hantera avfall
- Vad är en klimatmodell?
- A) Ett verktyg för att förutsäga väder
- B) En representation av klimatprocesser
- C) En miljöpolicy
- Vilken typ av växthusgas är metan?
- A) En permanent gas
- B) En kortlivad gas
- C) En inert gas
- Vad är syftet med Parisavtalet?
- A) Att minska havsnivåerna
- B) Att begränsa den globala uppvärmningen
- C) Att öka användningen av fossila bränslen
- Vilket land är mest utsatt för klimatförändringar?
- A) Sverige
- B) Maldiverna
- C) Kanada
- Vad är en av de största orsakerna till avskogning?
- A) Urbanisering
- B) Jordbruk
- C) Turism
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Koldioxid | Naturlig gas i atmosfären | En växthusgas som bidrar till uppvärmning | En typ av syre |
Globalisering | Ökad interaktion mellan länder | En lokal ekonomisk strategi | En typ av klimatstrategi |
Förnybar energi | Energikällor som aldrig tar slut | Fossila bränslen | En gulaktig vätska |
Ekosystem | En samling av djurarter | En biologisk gemenskap och dess omgivning | En typ av väderfenomen |
Klimatanpassning | Att förbereda sig för klimatförändringar | Att förneka klimatförändringar | Att ignorera miljöproblem |
Utsläpp | Föroreningar som släpps ut i atmosfären | Vatten som rinner undan | En typ av energi |
Hållbar utveckling | Utveckling som inte skadar miljön | En kortsiktig lösning | En typ av ekonomi |
Resursutnyttjande | Att använda resurser effektivt | Att slösa bort resurser | Att spara pengar |
Extremväder | Väderfenomen som är ovanligt | Normalt väder | Väder utan förändringar |
Biologisk mångfald | Variation av livsformer i ett ekosystem | En typ av växt | En biologisk sjukdom |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur klimatförändringar påverkar olika delar av världen. Ge konkreta exempel.
- Vilka åtgärder kan vidtas för att minska effekterna av klimatförändringarna? Analysera både individuella och kollektiva insatser.
- Hur kan vi säkerställa en hållbar utveckling i vår vardag? Reflektera över dina egna vanor och ge exempel på förbättringar.
- Diskutera sambandet mellan ekonomisk tillväxt och miljöpåverkan. Hur kan dessa balanseras i framtiden?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |