Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a1
Tema: Luft och atmosfär
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för luftens och atmosfärens sammansättning och betydelse, samt deras förmåga att koppla dessa kunskaper till aktuella miljöfrågor och hållbar utveckling.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. |
(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilka gaser utgör majoriteten av atmosfären?
- A) Koldioxid
- B) Syre
- C) Kväve
- D) Argon
- Vad är den främsta orsaken till växthuseffekten?
- A) Förbränning av fossila bränslen
- B) Ökad syreproduktion
- C) Minskad fotosyntes
- D) Naturliga cykler
- Vilket lager av atmosfären innehåller mest ozon?
- A) Troposfären
- B) Stratosfären
- C) Mesosfären
- D) Termosfären
- Vad kallas den process där vattenånga kondenserar till moln?
- A) Evaporation
- B) Sublimering
- C) Kondensation
- D) Precipitation
- Vilken gas är den mest betydelsefulla för växthuseffekten?
- A) Koldioxid
- B) Metan
- C) Ozon
- D) Syre
- Vad är det primära syftet med växthusgaser?
- A) Att förorena atmosfären
- B) Att absorbera värme
- C) Att producera syre
- D) Att bryta ner ozon
- Vilka av följande fenomen är resultat av atmosfäriska tryckskillnader?
- A) Vindar
- B) Vattenånga
- C) Temperaturförändringar
- D) Allt ovanstående
- Vilken av följande faktorer påverkar lufttrycket mest?
- A) Temperatur
- B) Höjd
- C) Fuktighet
- D) Vindhastighet
- Vad kallas det fenomen där varma luftmassor stiger uppåt?
- A) Konvektion
- B) Strålning
- C) Ledning
- D) Advektion
- Vilken väderlek är mest typisk för högtrycksområden?
- A) Molnigt och regnigt
- B) Klart och soligt
- C) Blåsigt och kallt
- D) Fuktigt och varmt
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Atmosfär | En gasblandning som omger jorden | En fysisk kropp på jorden | En typ av väder |
Växthuseffekt | En process där växter växer snabbare | En temperaturhöjning i atmosfären | En typ av väderlek |
Klimat | Den genomsnittliga väderleken över tid | En specifik väderlek vid ett tillfälle | En typ av nederbörd |
Ozonlager | Skyddar jorden från UV-strålning | En gas som finns i luften | En typ av växt |
Troposfär | Det nedersta lagret av atmosfären | Det översta lagret av atmosfären | En typ av lufttryck |
Konvektion | Värmeöverföring genom vätskor och gaser | En typ av lufttryck | En metod för att mäta temperatur |
Koldioxid | En gas som är viktig för fotosyntes | En typ av väderlek | En växtart |
Fuktighet | Mängden vattenånga i luften | En typ av klimat | En växts tillväxt |
Högtryck | Område med hög lufttryck | Område med låg lufttryck | En typ av väderlek |
Lufttryck | Vikten av luften ovanför en yta | En typ av gas i atmosfären | Temperaturen i atmosfären |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur människans aktiviteter påverkar atmosfären och klimatet. Ge exempel på både positiva och negativa effekter.
- Förklara innebörden av begreppet hållbar utveckling i relation till luftkvalitet och klimatförändringar.
- Hur kan individuella val och livsstilar påverka den globala uppvärmningen? Ge konkreta exempel.
- Diskutera hur utbildning och medvetenhet kan bidra till att förbättra luftkvaliteten och minska klimatpåverkan.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |