“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a2
Tema: Ekosystem och biodiversitet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för ekosystemens struktur, dynamik och betydelse för biologisk mångfald, samt deras förmåga att tillämpa naturvetenskapliga begrepp och metoder i praktiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Ekosystemens struktur och dynamik. Energiflöden och kretslopp av materia samt ekosystemtjänster. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. |
(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är en primärproducent i ett ekosystem?
- A) Gräs
- B) Kanin
- C) Räv
- Vad kallas det när en art försvinner helt från en plats?
- A) Utrensning
- B) Utrotning
- C) Migration
- Vilket av följande påståenden är sant om ekosystemtjänster?
- A) De är alltid förnybara
- B) De inkluderar både reglerande och stödjande tjänster
- C) De är endast av ekonomiskt värde
- Vilken typ av ekosystem dominerar i Sverige?
- A) Öknar
- B) Skogar
- C) Gräsmarker
- Vad kallas det naturliga urvalet som sker när vissa egenskaper ger en art en fördel?
- A) Selektivt urval
- B) Genetisk drift
- C) Allopatrisk artbildning
- Vad är en biotop?
- A) En population av en art
- B) En specifik livsmiljö för en organism
- C) En typ av ekosystem
- Vilken faktor påverkar mest biodiversiteten i ett ekosystem?
- A) Klimat
- B) Mänsklig aktivitet
- C) Geografi
- Vad menas med bärförmåga?
- A) Maximala antalet individer som en miljö kan försörja
- B) Antalet arter i ett ekosystem
- C) Förmågan hos individer att anpassa sig
- Vilken av följande är en viktig del av en näringskedja?
- A) Nedbrytare
- B) Konsumenter
- C) Alla ovanstående
- Vad är syftet med ekosystemrestaurering?
- A) Att öka den ekonomiska vinsten
- B) Att återställa en ekologisk funktion
- C) Att minska människans påverkan
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Biodiversitet | Mångfalden av olika arter i ett ekosystem | Antalet individer av en art | En typ av växt |
Ekosystem | En grupp av samma art | Ett område där organismer interagerar med varandra och sin miljö | En biologisk art |
Näringskedja | En lista över alla djur i ett ekosystem | En sekvens av organismer där varje är föda för nästa | En typ av växtcykel |
Fotosyntes | Processen där växter skapar syre | Processen där växter använder ljus för att skapa energi | En typ av växtlighet |
Nedbrytare | Organismer som förstör ekosystem | Organismer som bryter ner död materia | En typ av växt |
Ekosystemtjänster | Tjänster som människor erbjuder varandra | Fördelar som vi får från ekosystem | Typer av djur |
Resursanvändning | Hur mycket resurser som används i ett ekosystem | Det sätt vi använder jordens resurser | En typ av jordbruk |
Bärförmåga | Maximala antalet individer en miljö kan stödja | En typ av ekosystem | Processen av att producera resurser |
Biotop | En typ av djur | En specifik livsmiljö för en organism | En grupp av arter |
Naturlig urval | Urval av arters egenskaper baserat på miljö och överlevnad | Den process genom vilken människor väljer vilka djur som ska föröka sig | En typ av jaktmetod |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur mänskliga aktiviteter påverkar biodiversiteten i ditt lokala ekosystem. Vilka åtgärder kan vidtas för att minska dessa effekter?
- Ge exempel på hur ekosystemtjänster bidrar till vårt dagliga liv. Hur kan vi skydda dessa tjänster?
- Analysera sambandet mellan hållbar utveckling och ekosystemens bärkraft. Vilka faktorer måste beaktas för att uppnå hållbarhet?
- Diskutera vikten av biologisk mångfald ur ett ekologiskt och ekonomiskt perspektiv. Hur kan en minskning av mångfalden påverka samhället?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Poäng (antal rätt) | Procent |
---|---|---|
E | 30 (30%) | 30% |
D | 36 (36%) | 36% |
C | 42 (42%) | 42% |
B | 48 (48%) | 48% |
A | 54 (54%) | 54% |
“`