Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a2
Tema: Evolutionära mekanismer och biologisk mångfald
Ämne: Naturkunskap 1a2
Tema: Evolutionära mekanismer och biologisk mångfald
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper och förståelse för evolutionära mekanismer samt biologisk mångfald. Provets struktur syftar till att pröva elevernas förmågor att analysera, diskutera och tillämpa naturvetenskapliga begrepp och teorier i praktiska och teoretiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för biologisk mångfald. | Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen. |
(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande processer är en mekanism för evolution?
- A) Naturligt urval
- B) Genetisk drift
- C) Mutation
- D) Alla ovanstående
- Vad innebär begreppet “artbildning”?
- A) En process där en art utvecklas till flera olika arter
- B) En process där flera arter går samman
- C) En teknik för att skapa nya arter i laboratoriemiljö
- D) En metod för att bevara hotade arter
- Vilken typ av selektion gynnar extrema fenotyper?
- A) Stabiliserande selektion
- B) Disruptiv selektion
- C) Direktionell selektion
- D) Ingen selektion
- Vad kännetecknar biologisk mångfald?
- A) Många olika arter i ett ekosystem
- B) Enbart antalet individer i en art
- C) Enhetlighet i ekosystemet
- D) Ingen av ovanstående
- Vad är en ekosystemtjänst?
- A) Tjänster som tillhandahålls av ekosystemen
- B) Betalningar för biologisk mångfald
- C) Naturresurser som är uttömda
- D) Inga av ovanstående
- Vilken faktor har störst påverkan på genflöde?
- A) Habitatfragmentering
- B) Klimatförändringar
- C) Migration
- D) Predation
- Vad studerar man vid populationsgenetik?
- A) Genetik hos individer
- B) Genetiska variationer inom och mellan populationer
- C) Enbart ärftlig sjukdomar
- D) Evolution av arter
- Vilken av följande är en typ av naturligt urval?
- A) Avel av djur
- B) Anpassning till miljön
- C) Genetisk manipulation
- D) Båda A och B
- Vad innebär “genetisk variation”?
- A) Skillnader i DNA-sekvenser mellan individer
- B) Identiska individer inom en art
- C) Stabilitet i genpoolen
- D) Ingen skillnad mellan arter
- Vad är en sympatrisk artbildning?
- A) Artbildning i olika geografiska områden
- B) Artbildning utan geografisk separation
- C) Process av hybridisering
- D) Ingen av ovanstående
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Naturligt urval | En process där de bäst anpassade individerna överlever | En form av avel | En typ av mutation |
Biologisk mångfald | Variation av levande organismer inom ett ekosystem | Antal individer av en art | Enbart växters genetiska variation |
Evolution | Processen genom vilken arter förändras över tid | En metod för att klona organismer | Stabilitet i arter |
Art | En grupp individer som kan reproducera sig med varandra | Enbart växter | En typ av ekosystem |
Mutation | Förändring i en organisms DNA | En sjukdom hos organismer | En typ av växt |
Genetik | Studiet av arv och variation | En typ av ekosystem | En kosthållning |
Population | En grupp av samma art som lever i samma område | Individer av olika arter | En typ av ekosystemtjänst |
Habitat | Den miljö där en organism lever | En typ av djur | En sjukdom |
Ekosystem | En samling av levande och icke-levande faktorer | Enbart växter | En typ av art |
Genflöde | Överföring av genetiskt material mellan populationer | En typ av mutation | En sjukdom som påverkar genetik |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”
- Diskutera hur naturligt urval påverkar evolutionen och ge exempel på hur detta kan observeras i naturen.
- Reflektera över de etiska aspekterna av genteknik och hur de kan påverka biologisk mångfald.
- Argumentera för eller emot bevarande av hotade arter och vilka metoder som kan användas för att uppnå detta.
- Analysera hur människans påverkan på miljön kan påverka evolutionära processer och biodiversitet.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna