Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a2
Tema: Evolutionsteori
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om evolutionsteorin, inklusive de mekanismer som ligger till grund för evolution, samt att förstå dess betydelse för biologisk mångfald och människans utveckling.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för människans utveckling och för biologisk mångfald. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. |
(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande processer beskriver naturlig selektion?
- A) Genetisk drift
- B) Anpassning till miljön
- C) Mutationer
- Vad är en art?
- A) En grupp av organismer som kan reproducera sig med varandra
- B) En individ av en organism
- C) En typ av ekosystem
- Vilken av följande är en mekanism för evolution?
- A) Fossilisering
- B) Migration
- C) Gemensam avkomma
- Vad innebär begreppet “genetisk variation”?
- A) Att alla individer är identiska
- B) Skillnader i gener mellan individer av samma art
- C) En typ av mutation
- Vilken typ av bevis stödjer evolutionsteorin mest?
- A) Geologiska bevis
- B) Fossila bevis
- C) Biologiska bevis
- Vilket av följande påståenden om evolution är sant?
- A) Evolution är en linjär process
- B) Evolution kan leda till nya arter
- C) Evolution är alltid snabb
- Vad är en mutation?
- A) En förändring i en DNA-sekvens
- B) En typ av art
- C) En form av anpassning
- Vad är selektiv parning?
- A) Naturlig selektion av bästa egenskaper
- B) Människor som väljer föräldrar för sina avkommor
- C) En teknik för att skapa nya arter
- Vad kan påverka en arts överlevnad?
- A) Klimatförändringar
- B) Konkurrens
- C) Både A och B
- Vad kallas den ‘överlevnad av de mest anpassade’?
- A) Naturlig selektion
- B) Artbildning
- C) Domestikation
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Evolution | Förändring av arter över tid | Studiet av stjärnor | En typ av växt |
Naturlig selektion | Process där individer med fördelaktiga egenskaper överlever | Enligt människans val | En typ av mutation |
Mutation | En plötslig förändring i en gen | En typ av miljö | En ny art |
Fossil | Bevarade rester av gamla organismer | En typ av sten | En levande organism |
Art | En grupp av organismer som kan para sig | En typ av cell | En process |
Geografisk isolering | Fysiska barriärer som förhindrar parning | En typ av mutation | En form av anpassning |
Biologisk mångfald | Variation av livsformer i ett ekosystem | En typ av miljöförändring | En ny art |
Adaptation | Processen där organismer anpassar sig | En typ av art | En form av mutation |
Genetisk drift | Slumpar förändringar i genfrekvenser | En typ av evolution | En ny livsform |
Selektiv parning | Val av specifika föräldrar för avkommor | Naturlig process | En ny art |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur evolutionsteorin kan förklara förändringar i arter över tid. Ge exempel och koppla till naturvetenskapliga metoder.
- Reflektera över etiska aspekter av genteknik och dess inverkan på biologisk mångfald. Vad kan vara konsekvenserna av dessa tekniker?
- Analysera hur människans påverkan på miljön kan påverka evolutionen av andra arter. Vilka exempel kan du ge?
- Hur kan en förståelse för evolutionsteorin hjälpa oss att adressera moderna utmaningar som klimatförändringar? Resonera kring detta.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent (%) | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |