“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Naturkunskap 1a2
Tema: Fördjupning i cellbiologi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper inom cellbiologi och hur dessa kunskaper relaterar till individens hälsa, livsstil och samhälleliga frågor. Eleverna ska kunna tillämpa sina kunskaper för att kritiskt granska och diskutera aktuella frågor relaterade till cellbiologi samt dess betydelse för hållbar utveckling.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Celler och livets minsta delar som utgångspunkt för diskussioner om genteknik och aktuella forskningsområden. | Eleven kan översiktligt redogöra för hur människokroppen är uppbyggd och fungerar i växelverkan med omgivningen. |
(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är cellens grundläggande beståndsdelar?
- Vilken funktion har mitokondrier i celler?
- Vad är skillnaden mellan prokaryota och eukaryota celler?
- Vilken roll spelar ribosomer i proteinproduktionen?
- Vad är DNA:s huvudfunktion i cellerna?
- Hur påverkar livsstil cellernas funktioner?
- Vilka faktorer kan påverka cellens metabolism?
- Vad är apoptos och varför är det viktigt?
- Vad är skillnaden mellan växt- och djurceller?
- Hur fungerar naturligt urval i relation till cellbiologi?
- Vilken betydelse har stamceller inom medicinen?
- Vad kännetecknar en atypisk cell?
- Hur påverkar syretillgången cellandningen?
- Vad innebär cellcykeln och vilka faser ingår?
- Hur kan genteknik påverka cellens egenskaper?
- Vad är skillnaden mellan mitos och meios?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
DNA | Ett protein | Den genetiska koden | En typ av cell |
Mitokondrier | Cellens kraftverk | Delar av DNA | En typ av RNA |
Cellmembran | Skyddar cellen | Producerar energi | Skriver ut DNA |
Stamceller | Kan bli olika celltyper | Ökar i antal i kroppen | En typ av bakterie |
Genetik | Studiet av arv | Studiet av miljö | Studiet av kemi |
Apoptos | Programmerad celldöd | Celledelning | En typ av sjukdom |
Meios | Celledelning för könsceller | Normal cellcykel | Celledelning i växter |
Kromosomer | Innehåller DNA | Producerar proteiner | Skyddar celler |
Genom | Alla gener i en organism | Proteinens struktur | En typ av cell |
Cellcykel | Celledelningens faser | En typ av metabolism | Produktion av RNA |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur livsstilsval kan påverka cellens hälsa och funktion. Ge exempel och underbygg dina argument.
- Hur kan kunskaper inom cellbiologi kopplas till frågor om hållbar utveckling? Diskutera detta med relevanta exempel.
- Vilka etiska aspekter finns det kring genteknik och dess användning i samhället? Resonera kring dessa aspekter utifrån olika perspektiv.
- Beskriv hur cellernas funktioner påverkas av yttre faktorer som miljöförändringar. Ge exempel på hur detta kan påverka individens hälsa.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng (av 55) |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 28 |
C | 70% | 39 |
B | 85% | 47 |
A | 90% | 50 |
“`