“`html
Prov i Naturkunskap 1a2: Genteknik och biologisk mångfald
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om genteknik och dess påverkan på biologisk mångfald, samt deras förmåga att kritiskt granska och diskutera ämnet utifrån naturvetenskapliga perspektiv.
Centralt innehåll och betygskriterier
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Evolutionära aspekter och etiska perspektiv på bioteknikens möjligheter och konsekvenser för biologisk mångfald. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. |
(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär genteknik?
- Vilken effekt kan genteknik ha på biologisk mångfald?
- Ge ett exempel på en genteknisk metod.
- Vad är CRISPR?
- Vilka etiska frågor väcker genteknik?
- Hur kan genteknik användas inom jordbruket?
- Vad är skillnaden mellan traditionell avlänkning och genteknik?
- Vilka risker kan vara förknippade med genteknik?
- Hur kan genteknik bidra till läkemedelsutveckling?
- Vad menas med “genetisk mångfald”?
- Vilka lagar reglerar användningen av genteknik i Sverige?
- Vad är GMO?
- Nämn en fördel med genteknik.
- Vilken roll har genteknik i klimatarbetet?
- Hur påverkar genteknik den ekologiska balansen?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Genteknik | Teknik för att förändra DNA | En typ av konstgjord intelligen | En gammal metod för avlänkning |
Biologisk mångfald | Variationen av livsformer i ett ekosystem | En metod för att odla växter | En sjukdom som påverkar djur |
GMO | Genetiskt modifierad organism | En typ av art | Förändring av miljön |
CRISPR | En teknik för att redigera gener | En typ av virus | En medicinsk behandling |
Kloning | Skapa en identisk kopia av en organism | Att föda upp djur | Att plantera frön |
Mutation | En förändring i DNA | En typ av sjukdom | En medicinsk procedur |
Bioteknik | Användning av levande organismer för att skapa produkter | En metod för att mäta miljöpåverkan | En teknik för att odla växter |
Enzym | Proteiner som påskyndar kemiska reaktioner | En typ av växt | En sjukdomsbehandling |
Ekosystem | En gemenskap av levande organismer och deras miljö | En typ av kläder | En medicinsk term |
Hållbar utveckling | Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra framtida generationers behov | En typ av byggteknik | En metod för att spara pengar |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur genteknik kan påverka den biologiska mångfalden, både positivt och negativt. Reflektera över olika perspektiv och ge exempel.
- Vilka etiska dilemman anser du att genteknik medför? Resonerar kring potentiella konsekvenser för samhället.
- Hur kan vi som samhälle säkerställa att användningen av genteknik sker på ett ansvarsfullt sätt? Vilka regler och lagar bör finnas?
- Reflektera över din personliga åsikt om genteknik. Anser du att dess fördelar överväger riskerna? Varför/varför inte?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Poäng (antal) |
---|---|---|
E | 30% | (16) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna
“`