Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Naturkunskap 1b

Tema: Energi, klimat och hållbar framtid

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om energi, klimat och hållbar utveckling. Eleverna ska visa sin förmåga att diskutera och göra ställningstaganden utifrån naturvetenskapliga perspektiv och aktuella samhällsfrågor relaterade till hållbarhet.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan.Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle.

Källa: (Gy11, Kursplan Naturkunskap 1b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad innebär begreppet “förnybar energi”?
    a) Energi som kan användas flera gånger
    b) Energi som kommer från fossila bränslen
    c) Energi som kommer från solen, vind eller vatten
  2. Vilket av följande är en växthusgas?
    a) Koldioxid
    b) Syre
    c) Kväve
  3. Vilken energikälla är mest koldioxidneutral?
    a) Kolkraft
    b) Solenergi
    c) Gas
  4. Vad är syftet med hållbar utveckling?
    a) Att uppnå ekonomisk tillväxt
    b) Att tillgodose dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter
    c) Att öka konsumtionen
  5. Vilket av följande påståenden om klimatförändringar är sant?
    a) De orsakas endast av naturliga processer
    b) De är en konsekvens av mänsklig aktivitet
    c) De har ingen påverkan på ekosystemen
  6. Vilken typ av energi utvinns från vatten?
    a) Solenergi
    b) Vattenkraft
    c) Vindkraft
  7. Vad menas med ekologiskt fotavtryck?
    a) Den mängd koldioxid som en människa producerar
    b) Den påverkan en person har på miljön genom konsumtion och avfall
    c) Den mängd resurser en människa använder i sitt dagliga liv
  8. Vilken av dessa är en konsekvens av global uppvärmning?
    a) Minskad havsnivå
    b) Mer extremt väder
    c) Ökad is i Arktis
  9. Vilket av följande alternativ är en åtgärd för att minska koldioxidutsläpp?
    a) Öka användningen av fossila bränslen
    b) Minska bilkörning och öka kollektivtrafik
    c) Bygga fler motorvägar
  10. Vad är syftet med Parisavtalet?
    a) Att öka den globala temperaturen
    b) Att minska utsläppen av växthusgaser
    c) Att förbjuda användningen av all energi
  11. Vilken typ av energi påverkar klimatet mest negativt?
    a) Vattenkraft
    b) Fossila bränslen
    c) Geotermisk energi

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
Förnybar energiEnergi som aldrig tar slutEnergi som kan förnyas när som helstEnergi som kan användas flera gånger
KlimatförändringarLångvariga förändringar i vädermönsterSnabba väderändringarIngen påverkan på vädret
EkosystemEn plats med djur och växterEn grupp av samma artEn samling av energikällor
SolenEn stjärna som ger ljus och värmeEn planet i vårt solsystemEn typ av energikälla
KoldioxidEn gas som är viktig för fotosyntesenEn gas som vi andas inEn gas som är giftig för människor
HållbarhetMöjligheten att bevara resurserAtt öka konsumtionen av resurserBara en ekonomisk fråga
FöroreningÄmnen som skadar miljönNaturliga ämnen i miljönIngen påverkan på miljön
EkosystemtjänsterNaturens tjänster till människorEn typ av växtEn tjänst från staten
Fossila bränslenBränslen som skapas av döda växter och djurBränslen som är förnybaraBränslen från solens energi
ResursfördelningHur resurser delas mellan människorHur mycket resurser som finnsEn typ av ekonomisk teori

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur individens livsstil påverkar klimatförändringarna. Ge exempel på både positiva och negativa effekter.
  2. Hur kan vi som samhälle arbeta för att främja hållbar utveckling? Vilka konkreta åtgärder kan vidtas?
  3. Reflektera över vikten av att utbilda människor om hållbarhet och klimatfrågor. Hur kan detta påverka samhället i stort?
  4. Diskutera sambandet mellan energiproduktion och miljöpåverkan. Vilka alternativ finns och vad är deras för- och nackdelar?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng (inriktning)
E30%16.5
D50%27.5
C70%38.5
B85%46.5
A90%49.5

Uppföljning

Välj ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna