“`html
Prov – Naturkunskap 1b
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Naturkunskap 1b
Tema:
Etiska perspektiv på hållbarhet och konsumtion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förmåga att diskutera och reflektera över etiska perspektiv på hållbarhet och konsumtion, samt att använda naturvetenskapliga metoder för att kritiskt granska frågor relaterade till dessa teman.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. |
(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär hållbar utveckling?
- Vilket av följande alternativ beskriver ett ekosystem?
- Vilka är FN:s globala mål för hållbar utveckling?
- Vad menas med ekologiskt fotavtryck?
- Vilken resurs är förnybar?
- Vad är bioetiska frågor?
- Vilka faktorer påverkar konsumtionsmönster?
- Vad innebär begreppet CSR (Corporate Social Responsibility)?
- Vilka konsekvenser får överkonsumtion på miljön?
- Vad innebär rättvis handel?
- Hur kan individens val påverka hållbarheten?
- Vad är en ekosystemtjänst?
- Vilka livsmedel är exempel på hållbara val?
- Hur påverkar klimatförändringar ekosystemen?
- Vad innebär kretsloppssamhälle?
- Vad är en hållbar produkt?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Hållbar utveckling | Utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers behov. | Utveckling som fokuserar på ekonomisk tillväxt. | Utveckling som enbart beaktar miljöpåverkan. |
Ekosystemtjänster | Tjänster som ekosystemen ger till människan. | Endast tjänster från landbaserade ekosystem. | Tjänster som är avgiftsbelagda. |
Biologisk mångfald | Diversitet av livsformer i ett ekosystem. | Antalet individer inom en art. | Endast växters mångfald. |
Resursutnyttjande | Hur resurser används i samhället. | Enbart användning av naturresurser. | Utnyttjande av finansiella resurser. |
Klimatpåverkan | Effekter av mänsklig aktivitet på klimatet. | Naturliga klimatcykler. | Enbart väderfenomen. |
Konsumtion | Användning av varor och tjänster. | Bara matinköp. | Endast köp av kläder. |
Förnybara resurser | Resurser som kan återbildas. | Resurser som tar slut. | Endast fossila bränslen. |
Rättvis handel | Handel som gynnar producenter i utvecklingsländer. | Enbart handel utan tullar. | Handel med fördelar för köpare. |
Miljömärkning | Certifieringar för miljövänliga produkter. | Endast märkning av matvaror. | Enbart märkning av kläder. |
Ekologiskt fotavtryck | Mätning av mänsklig påverkan på naturen. | Bara hur mycket man går. | Enbart konsumtion av vatten. |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur individens konsumtionsvanor kan påverka miljön. Vilka förändringar skulle kunna göras för att stödja hållbarhet?
- Reflektera över vikten av att inkludera etiska perspektiv i hållbarhetsdiskussioner. Hur kan detta påverka beslut på både individ- och samhällsnivå?
- Analysera sambandet mellan hälsa och hållbar konsumtion. Hur påverkar våra matval både vår egen hälsa och miljön?
- Diskutera hur företags ansvarstagande kan bidra till en hållbar utveckling. Vilka exempel på detta kan du ge?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Poäng (max) |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna
“`