Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Naturkunskap 1b
Tema:
Genteknik och samhällsutveckling
Syfte
Syftet med provet är att undersöka elevernas förståelse för genteknik och dess påverkan på samhället, samt deras förmåga att kritiskt granska och diskutera etiska aspekter relaterade till genteknik.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Frågor om hållbar utveckling, inklusive genteknikens påverkan på biologisk mångfald. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med naturvetenskapligt innehåll som har betydelse för individ och samhälle. |
(Gy11, Kursplan Naturkunskap 1b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär genteknik?
- Vilket år blev den första genmodifierade organismen godkänd för odling?
- Vad står GMO för?
- Vilken av följande metoder används för att skapa genmodifierade organismer?
a) Kloning
b) CRISPR
c) Naturlig selektion - Vilken typ av växt är vanligast inom genteknik?
a) Spannmål
b) Blommor
c) Grönsaker - En eventuell fördel med GMO är?
- Vad är en risk med genteknik?
- Vad innebär “genetisk mångfald”?
- Vilken lag reglerar genteknik i Sverige?
- Vilken typ av forskning kan dra nytta av genteknik?
- Vad är en etikprövningsnämnd?
- Vad innebär det att en organism är “genetiskt modifierad”?
- Nämn en tillämpning av genteknik inom medicin.
- Vad är ett exempel på en genmodifierad gröda?
- Hur påverkar genteknik livsmedelssäkerhet?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Genteknik | Teknik för att modifiera gener | Teknik för att odla växter | Teknik för att skapa nya arter |
CRISPR | En typ av bakterie | En metod för genredigering | En typ av växtförädling |
Genmodifierad organism | En organism med naturlig genetik | En organism vars DNA har förändrats | En organism som inte kan reproducera sig |
Biologisk mångfald | Antalet arter i en region | Variation i ekologiska system | Antalet individer av en art |
Etikprövning | Granskning av etiska frågeställningar | Kontroll av biologiska prover | Utvärdering av livsmedelssäkerhet |
GMO | Genetiskt modifierad organism | Genetiskt naturlig organism | Generellt modifierad organism |
Bioteknik | Teknik för att odla växter | Teknik för att använda biologiska system | Teknik för att skapa konstgjorda organ |
Organism | En levande varelse | En typ av cell | En typ av bakterie |
Resistens | Förmåga att motstå sjukdomar | Förmåga att växa snabbt | Förmåga att reproducera sig |
Genom | Alla gener i en organism | En enskild gen | En typ av DNA |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera för- och nackdelar med genteknik i jordbruket. Vilka etiska aspekter bör beaktas?
- Hur kan genteknik påverka biologisk mångfald? Ge exempel på möjliga konsekvenser.
- Analysera hur genteknik kan bidra till lösningar på globala utmaningar som hunger och sjukdomar.
- Reflektera över hur samhället bör förhålla sig till användningen av genteknik. Vad bör regleras och varför?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna