Provkonstruktion
Detta prov är framtaget för att testa elever i årskurs 6 på deras kunskaper inom området människans påverkan på naturen, djur och växters anpassningar samt begrepp kopplade till temat. Provet består av flera delar med olika frågetyper för att ge en helhetsbedömning av elevernas förståelse och förmåga att resonera.
Årskurs: 6
Ämne: Naturkunskap
Tema: Människans påverkan på naturen och djurens samt växternas anpassningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om hur människan påverkar naturen och hur djur och växter anpassar sig till olika naturtyper. Provet ger också möjlighet att testa elevernas begreppsförståelse och deras förmåga att beskriva samband och ge exempel från närmiljön. Genom olika frågetyper tränas både faktakunskaper och förmågan att resonera och göra kopplingar mellan begrepp och verkligheten.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Människans påverkan på naturen och samhället – exempel på påverkan och beroenden | Jag beskriver och ger minst ett exempel på hur vi människor påverkar naturen. | Jag beskriver, ger minst två exempel på hur vi människor påverkar naturen och berättar även om hur vi är beroende av den. |
Djur och växters anpassningar efter olika naturtyper | Jag berättar om hur minst ett djur och en växt anpassar sig efter olika naturtyper. | Jag berättar om hur minst två djur och två växter anpassar sig efter olika naturtyper. Jag ger exempel på minst ett djur eller en växt från min närmiljö. |
[Lgr22, Naturkunskap, Åk 4-6]
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 18
- Vad är biologisk mångfald?
- a) Många olika arter i ett område
- b) Endast djur i ett område
- c) Antalet träd i en skog
- Nämn ett exempel på hur människor kan påverka naturen negativt.
- a) Genom att plantera träd
- b) Genom att förorena vatten och luft
- c) Genom att skydda djur
- Ge ett exempel på hur människor är beroende av naturen.
- a) Vi får mat och syre från naturen
- b) Vi använder bara teknik
- c) Vi behöver inte naturen
- Vad innebär att en växt eller ett djur har anpassat sig till sin naturtyp?
- a) Att de ändrar sitt utseende för att passa miljön
- b) Att de flyttar till en ny plats varje dag
- c) Att de slutar växa
- Beskriv kort hur kamouflage hjälper ett djur.
- a) Det hjälper djuret att gömma sig från rovdjur
- b) Det gör djuret snabbare
- c) Det gör djuret större
- Ge ett exempel på ett djur som lever i polarområdet.
- a) Isbjörn
- b) Lejon
- c) Känguru
- Vad är en nationalpark?
- a) Ett skyddat naturområde
- b) En stor stad
- c) Ett område där man bara kan fiska
- Vad betyder begreppet “fridlyst”?
- a) Att det är förbjudet att jaga eller skada djuret
- b) Att djuret är farligt
- c) Att djuret är ovanligt stort
- Nämn två olika naturtyper där djur eller växter kan anpassa sig.
- a) Savann och regnskog
- b) Stad och väg
- c) Hus och skola
- Vad är skillnaden mellan en savann och en regnskog?
- a) Savann är gräsbevuxen med få träd, regnskog är tät och fuktig
- b) Savann är kall, regnskog är varm
- c) Savann har snö, regnskog har öken
- Hur kan klimat påverka djurens anpassningar?
- a) Djur utvecklar egenskaper som hjälper dem överleva i olika klimat
- b) Djur flyttar alltid till varmare platser
- c) Klimat påverkar inte djur
- Vad betyder begreppet “dvala”?
- a) När ett djur sover djupt under vintern
- b) När ett djur byter färg
- c) När ett djur flyttar till varmare områden
- Varför är det viktigt att bevara biologisk mångfald?
- a) För att upprätthålla ekosystemens balans
- b) För att minska antalet djur
- c) För att göra skogen mindre tät
- Vad innebär att ett djur är idisslare? Ge ett exempel.
- a) Djuret tuggar sin mat flera gånger, t.ex. ko
- b) Djuret springer snabbt, t.ex. gepard
- c) Djuret bygger bo, t.ex. fågel
- Vad är ett revir?
- a) Ett område som ett djur försvarar
- b) En sorts blomma
- c) Ett djur som sover
- Beskriv varför lövskog är en viktig naturtyp.
- a) Den ger livsmiljö för många arter och påverkar klimatet
- b) Den är alltid kall och ogästvänlig
- c) Den har inga djur
- Vad menas med att ett djur har en partner?
- a) Att djur samarbetar eller parar sig
- b) Att djur slåss
- c) Att djur sover tillsammans
- Ge ett exempel på en växt från din närmiljö.
- a) Tall
- b) Kaktus
- c) Palm
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Anpassning | När ett djur eller växt förändras för att passa sin miljö | Att odla växter hemma | Att flytta till en ny plats |
Biologisk mångfald | Många olika arter i ett område | Antalet träd i en skog | Endast djur i ett område |
Kamouflage | När djur gömmer sig med hjälp av sin färg | Ett slags mat för djur | Ett sätt att bygga bo |
Dvala | När ett djur sover djupt under vintern | När ett djur byter färg | När ett djur flyttar till varmare områden |
Fridlyst | Att det är förbjudet att jaga eller skada djuret | Att djuret är farligt | Att djuret är ovanligt stort |
Nationalpark | Ett skyddat naturområde | En stor stad | Ett område där man bara kan fiska |
Idissla | Ett sätt för djur att tugga sin mat flera gånger | När djur springer snabbt | När djur bygger bo |
Revir | Ett område som ett djur försvarar | En sorts blomma | Ett djur som sover |
Savann | Ett gräsbevuxet område med få träd | En typ av sjö | En bergig plats |
Tajga | Barrskog i kalla områden | En tropisk regnskog | Ett bergsområde |
Polarområde | Område nära jordens nord- eller sydpol | En öken | En regnskog |
Öken | Ett mycket torrt område | Ett tropiskt område | Ett snötäckt berg |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva på baksidan.
- Beskriv minst två sätt som människor påverkar naturen på. Varför är det viktigt att tänka på hur vi påverkar miljön?
- Ge exempel på hur djur och växter kan anpassa sig till olika klimat. Varför är dessa anpassningar viktiga för deras överlevnad?
- Berätta om ett djur och en växt från din närmiljö och hur de är anpassade till sin naturtyp.
- Vad innebär biologisk mångfald och varför är den viktig för oss människor?
- Etiskt dilemma: Människan behöver använda naturresurser för att leva, men detta kan skada miljön. Hur tycker du att vi kan hitta en balans mellan att använda naturen och att skydda den? Ge exempel på lösningar.
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 15 |
D | 45 % | 23 |
C | 60 % | 30 |
B | 75 % | 38 |
A | 90 % | 45 |
Poängen fördelas så att faktafrågorna och ordkollen tillsammans utgör 30 poäng, och de resonerande frågorna 20 poäng. De resonerande frågorna bedöms både på innehåll och förmåga att resonera.
Tidsuppskattning: cirka 60 minuter.