Kompakt AI-Knappmeny

[Prov]. Naturkunskap. Universum, evolution och fotosyntes. [Gymnasiet]

Prov i Naturkunskap 2 – Gymnasiet

Ämne: Naturkunskap 2

Årskurs: Gymnasiet

Prov

Del 1: Teoretiskt prov

Fakta- och förståelsefrågor (20 poäng)

  • Beskriv teorin om Big Bang och hur den förklarar universums utveckling.
  • Vad är skillnaden mellan materia och energi? Ge exempel på vardera.
  • Förklara evolutionens mekanismer och hur de påverkar den biologiska mångfalden.
  • Redogör för kroppens olika organsystem och deras funktioner.
  • Vad innebär ekologisk bärkraft och varför är det viktigt för ett ekosystem?
  • Beskriv vad som menas med en hypotes och varför den är viktig i en vetenskaplig undersökning.
  • Ge exempel på två naturvetenskapliga metoder och beskriv hur de används.
  • Vad innebär hållbar utveckling? Ge exempel på hur naturvetenskap kan bidra till detta.

Ordkollen (10 poäng)

Ord 1 2 3
Fotosyntes Process där växter tillverkar energi Nedbrytning av mat En sorts bakterie
Hypotes En bevisad vetenskaplig teori Ett antagande som kan testas En ogrundad gissning
Evolution Förändring av arter över tid Samma som fotosyntes En typ av energiform
Energi Materiens byggstenar Förmåga att utföra arbete En organism
Kretslopp Cirkulation av ämnen i naturen Ett slutet rum En sorts cell

Resonerande frågor (20 poäng)

  • Diskutera hur människans livsstil påverkar miljön och vilka konsekvenser detta kan få på lång sikt.
  • Hur kan naturvetenskapliga metoder bidra till att lösa miljöproblem? Ge exempel.
  • Reflektera kring etiska dilemman i samband med bioteknologi, t.ex. genteknik eller kloning.
  • Beskriv hur kunskaper om evolution kan användas inom medicin och hälsa.
  • Vad är skillnaden mellan ekologisk hållbarhet och ekonomisk hållbarhet? Diskutera med exempel.

Del 2: Laborationsmoment (20 poäng)

Laboration: Undersökning av fotosyntes i vattenväxter

Eleverna får i uppgift att:

  • Planera och genomföra ett experiment som undersöker hur ljusintensitet påverkar fotosyntesen i vattenväxter (t.ex. Elodea).
  • Mäta syreutveckling genom att räkna bubblor eller använda pH-indikator.
  • Dokumentera metod, resultat och slutsats med tydlig vetenskaplig argumentation.
  • Diskutera resultaten i relation till kursens centrala innehåll och hållbar utveckling.

Bedömningspunkter för labb

  • Tydlighet i planering och hypotesformulering.
  • Korrekt genomförande och insamling av data.
  • Analys och tolkning av resultat.
  • Reflektion kring metodens tillförlitlighet och förbättringsmöjligheter.
  • Koppling till hållbar utveckling och naturvetenskapliga principer.

Tidsram

Totalt 90–120 minuter för teoretiska frågor och labbrapport.


Modern Tillbaka-knapp