Provkonstruktion

Årskurs: Grundskola

Ämne: Tema Vatten

Tema: Vattnets egenskaper

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om vattnets fysiska egenskaper och hur dessa påverkar livet i och omkring vatten.

Centralt innehåll

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Vattnets egenskaper och betydelse för livEleven kan beskriva vattnets egenskaper och ge exempel på hur vatten påverkar livet.

Källa: (Lgr 22. Naturorienterande ämnen, åk. 1-3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är en egenskap hos vatten?
    a) Vatten är alltid färglöst
    b) Vatten kan vara både flytande och fast
    c) Vatten är alltid kallt
  2. Vad kallas processen när vatten går från vätska till gas?
    a) Kondensation
    b) Avdunstning
    c) Frysningspunkt
  3. Vilken form av vatten är is?
    a) Flytande
    b) Gas
    c) Fast
  4. Vad händer med vatten när det fryser?
    a) Det blir lättare
    b) Det expanderar
    c) Det försvinner
  5. Vad kallas det när vatten faller till jorden från moln?
    a) Dagg
    b) Nederbörd
    c) Moln
  6. Vad är vattnets kokpunkt?
    a) grader Celsius
    b) 100 grader Celsius
    c) 50 grader Celsius
  7. Vad händer med vattenånga i luften när den blir kall?
    a) Den försvinner
    b) Den kondenserar
    c) Den fryser
  8. Hur mycket av jordens yta täcks av vatten?
    a) Cirka 50%
    b) Cirka 70%
    c) Cirka 90%
  9. Vilket djur lever ofta i vatten?
    a) Katt
    b) Fågel
    c) Fisk
  10. Vilken av följande växter växer vanligtvis vid vatten?
    a) Kaktus
    b) Lönn
    c) Näckros
  11. Vad kallas det när vatten rinner ner i marken?
    a) Infiltration
    b) Avrinning
    c) Avdunstning
  12. Vad är regnvatten?
    a) Vatten som kommer från floder
    b) Vatten som har avdunstat och sedan kondenserat
    c) Vatten som stannar kvar i sjöar
  13. Vilken färg har rent vatten?
    a) Blå
    b) Grön
    c) Färglöst
  14. Vad händer med vatten när det värms upp?
    a) Det blir kallt
    b) Det avdunstar
    c) Det fryser

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
VattenEn vätskaEn typ av växtEn gas
AvdunstningNär vätska blir gasNär vätska fryserNär vätska blir fast
KondenseringNär gas blir vätskaNär vätska fryserNär vätska blir gas
IsVatten i fast formVatten i gasformVatten i flytande form
RegnNederbörd i form av dropparVattenångaVatten i isform
KokpunktDen temperatur där vatten blir gasDen temperatur där vatten fryserDen temperatur där vatten blir flytande
SötvattenVatten utan saltVatten med lite saltVatten med mycket salt
SaltvattenVatten utan saltVatten med lite saltVatten med mycket salt
FlodEn stor sjöEn rörlig vattenmassaEn typ av regn
SjöEn liten vattenpölEn stillastående vattenmassaEn typ av fisk

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara varför vatten är viktigt för livet på jorden. Vilka olika sätt använder vi vatten i vårt dagliga liv? (Tänk på hur vatten används i matlagning, dryck, hygien och för växter.)
  2. Diskutera vattnets kretslopp. Beskriv stegen i kretsloppet och varför det är viktigt för vår miljö. (Inkludera avdunstning, kondensation och nederbörd.)
  3. Vatten kan vara både en resurs och en fara. Ge exempel på situationer där vatten kan orsaka problem. (Tänk på översvämningar, föroreningar och vattenbrist.)
  4. Reflektera över hur vi kan skydda våra vattenkällor. Vilka åtgärder kan vi vidta för att se till att vi har rent vatten i framtiden? (Diskutera vikten av att minska skräp, föroreningar och att spara vatten.)

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (% och poäng)
A90% (50-55 poäng)
B80% (44-49 poäng)
C70% (39-43 poäng)
D60% (33-38 poäng)
E30% (17-32 poäng)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna