Kompakt AI-Knappmeny

Prov. NO. Energi. [Åk. 4 – 6]

Provkonstruktion

Det här provet är utformat för att testa elever i årskurs 5 i ämnet NO med fokus på energi. Provet täcker grundläggande begrepp om energiformer, energikällor, energi i vardagen och sparande av energi samt omvandling av energiformer. Syftet är att ge en bred bedömning av elevernas faktakunskaper, begreppsförståelse och förmåga att resonera kring energi och dess användning i vardagen. Provet kan anpassas för elever med extra stöd genom enklare språk och tydligare instruktioner.

Årskurs: 5
Ämne: NO
Tema: Energi

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om energi enligt centralt innehåll i NO för grundskolans årskurs 4–6. Provet ska ge insikt i elevernas förståelse för olika energiformer, energikällor, hur energi används och sparas i vardagen samt energiomvandlingar. Eleverna ska också kunna koppla kunskapen till vardagliga exempel och förklara hur energi kan sparas. Bedömningen utgår från läroplanens mål och betygskriterier för årskurs 5.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Energiformer och energikällor, t.ex. solenergi, vindkraft, kemisk energi Eleven visar grundläggande kunskaper om energiformer och energikällor och kan använda några begrepp på ett enkelt sätt Eleven visar goda kunskaper om energiformer och energikällor och kan använda flera begrepp på ett fungerande sätt
Enkel energiomvandling och energisparande i vardagen Eleven gör enkla undersökningar och beskriver energianvändning och sparande på ett enkelt sätt Eleven genomför undersökningar med viss säkerhet och kan beskriva och förklara energianvändning och sparande mer utförligt

[Lgr22, NO, Åk 4-6]

Prov

Faktafrågor (försvårade)

Antal poäng: 18

  1. Förklara vad energi är och ge två olika exempel på energiformer som du kan hitta i vardagen.

    • a) Något som får saker att röra på sig eller förändras
    • b) Något som kan lagras i batterier och mat
    • c) Något som bara finns i elektricitet
    • d) En form av materia
  2. Vilken av följande är en förnybar energikälla, och varför räknas den som förnybar?

    • a) Kol
    • b) Olja
    • c) Solenergi
    • d) Naturgas
  3. Mat innehåller kemisk energi. Beskriv vad kemisk energi är och hur kroppen använder denna energi.

    • a) Energi som finns lagrad i ämnen och används för rörelse och värme i kroppen
    • b) Energi som finns i maten men inte kan användas av kroppen
    • c) Energi som bara finns i elektriska apparater
    • d) Energi som omvandlas till ljus
  4. Vad händer med energin när den omvandlas från en form till en annan? Ge ett exempel på en sådan omvandling.

    • a) Energin försvinner
    • b) Energin ändrar form men sparas, till exempel när solen värmer vatten som sedan driver en turbin
    • c) Energin ökar i mängd
    • d) Energin förvandlas till materia
  5. Vilken energiform är främst aktiv när du cyklar och varför?

    • a) Rörelseenergi, eftersom kroppen omvandlar kemisk energi från maten till rörelse
    • b) Värmeenergi, eftersom kroppen blir varm
    • c) Elektrisk energi, eftersom musklerna använder elektricitet
    • d) Ljudenergi, eftersom cykeln låter
  6. Beskriv minst två sätt du kan spara energi hemma och förklara varför de fungerar.

    • a) Släcka lampor i rum som inte används och stänga av apparater som inte används för att minska energiförbrukningen
    • b) Lämna lampor tända hela dagen och ha öppna fönster när värmen är på
    • c) Använda mycket varmvatten och låta datorn vara på hela natten
    • d) Köra bil istället för att gå
  7. Vad är vindkraft och hur fungerar den som energikälla?

    • a) Energi från vattnets rörelse
    • b) Energi från vindens rörelse som omvandlas till elektrisk energi i vindkraftverk
    • c) Energi från solen som värmer marken
    • d) Energi som lagras i batterier
  8. När du tänder ett ljus omvandlas kemisk energi till andra energiformer. Vilka är dessa och hur sker omvandlingen?

    • a) Rörelseenergi och ljudenergi när lågan rör sig
    • b) Värmeenergi och ljusenergi när veken brinner och frigör energi från stearinet
    • c) Elektrisk energi och kemisk energi i lågan
    • d) Värmeenergi och rörelseenergi i stearinet
  9. Förklara vad en energikälla är och ge exempel på minst två olika typer av energikällor.

    • a) Något som ger energi, till exempel solen och kol
    • b) Något som använder energi, till exempel lampor och motorer
    • c) En elektrisk apparat som lagrar energi
    • d) En energiform som värme och ljus
  10. Ge exempel på vad som menas med sparad energi och ge ett exempel på var den finns.

    • a) Energi som används direkt, till exempel värme från solen
    • b) Energi som lagras för senare användning, till exempel kemisk energi i ett batteri eller mat
    • c) Energi som försvinner när den används
    • d) Energi som inte går att använda

Ordkollen

Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord 1 2 3
Energi Något som får saker att röra sig En elektrisk apparat Ett material
Förnybar energi Energi som tar slut snabbt Energi som inte tar slut Energi som finns i batterier
Rörelseenergi Energi i saker som rör sig Energi i mat Energi i elektricitet
Kemisk energi Energi lagrad i ämnen Energi från solen Energi i en elektrisk krets
Solenergi Energi från solen Energi från vatten Energi från vindar
Värmeenergi Energi som gör att det blir varmt Energi i rörelse Energi i mat
Energikälla Något som ger energi Något som använder energi En elektrisk apparat
Energiomvandling Energi som försvinner När energi ändrar form Energi som lagras
Isolator Material som stoppar elektricitet Material som leder elektricitet Batteri
Sparad energi Energi som används direkt Energi som lagras för senare bruk Energi som försvinner
Vattenkraft Energi från vindens rörelse Energi från vatten i rörelse Energi från solen
Kärnenergi Energi i atomers kärna Energi från elektricitet Energi från mat

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva ILLA dina svar på baksidan.

  • Förklara skillnaden mellan förnybar och icke förnybar energi och ge exempel på vardera.
  • Beskriv hur energi kan omvandlas från en form till en annan med exempel från vardagen.
  • Varför är det viktigt att spara energi både hemma och i skolan?
  • Fundera på hur solen bidrar till energianvändning på jorden.
  • Diskutera vilka fördelar och nackdelar som finns med att använda olika energikällor.

Bedömning

Totalt antal poäng: 50

Betyg Andel rätt Poäng
E Minst 30 % 15
D 45 % 23
C 60 % 30
B 75 % 38
A 90 % 45

Poängfördelning: Faktafrågor 18 p, Ordkollen 12 p, Resonerande frågor 20 p. Resonerande frågor värderas högre för att bedöma djupare förståelse och resonemang.

Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.


Modern Tillbaka-knapp
×