Provkonstruktion
Det här provet är utformat för att testa elever i årskurs 5 i ämnet NO med fokus på energi. Provet täcker grundläggande begrepp om energiformer, energikällor, energi i vardagen och sparande av energi samt omvandling av energiformer. Syftet är att ge en bred bedömning av elevernas faktakunskaper, begreppsförståelse och förmåga att resonera kring energi och dess användning i vardagen. Provet kan anpassas för elever med extra stöd genom enklare språk och tydligare instruktioner.
Årskurs: 5
Ämne: NO
Tema: Energi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om energi enligt centralt innehåll i NO för grundskolans årskurs 4–6. Provet ska ge insikt i elevernas förståelse för olika energiformer, energikällor, hur energi används och sparas i vardagen samt energiomvandlingar. Eleverna ska också kunna koppla kunskapen till vardagliga exempel och förklara hur energi kan sparas. Bedömningen utgår från läroplanens mål och betygskriterier för årskurs 5.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Energiformer och energikällor, t.ex. solenergi, vindkraft, kemisk energi | Eleven visar grundläggande kunskaper om energiformer och energikällor och kan använda några begrepp på ett enkelt sätt | Eleven visar goda kunskaper om energiformer och energikällor och kan använda flera begrepp på ett fungerande sätt |
Enkel energiomvandling och energisparande i vardagen | Eleven gör enkla undersökningar och beskriver energianvändning och sparande på ett enkelt sätt | Eleven genomför undersökningar med viss säkerhet och kan beskriva och förklara energianvändning och sparande mer utförligt |
[Lgr22, NO, Åk 4-6]
Prov
Faktafrågor (försvårade)
Antal poäng: 18
-
Förklara vad energi är och ge två olika exempel på energiformer som du kan hitta i vardagen.
- a) Något som får saker att röra på sig eller förändras
- b) Något som kan lagras i batterier och mat
- c) Något som bara finns i elektricitet
- d) En form av materia
-
Vilken av följande är en förnybar energikälla, och varför räknas den som förnybar?
- a) Kol
- b) Olja
- c) Solenergi
- d) Naturgas
-
Mat innehåller kemisk energi. Beskriv vad kemisk energi är och hur kroppen använder denna energi.
- a) Energi som finns lagrad i ämnen och används för rörelse och värme i kroppen
- b) Energi som finns i maten men inte kan användas av kroppen
- c) Energi som bara finns i elektriska apparater
- d) Energi som omvandlas till ljus
-
Vad händer med energin när den omvandlas från en form till en annan? Ge ett exempel på en sådan omvandling.
- a) Energin försvinner
- b) Energin ändrar form men sparas, till exempel när solen värmer vatten som sedan driver en turbin
- c) Energin ökar i mängd
- d) Energin förvandlas till materia
-
Vilken energiform är främst aktiv när du cyklar och varför?
- a) Rörelseenergi, eftersom kroppen omvandlar kemisk energi från maten till rörelse
- b) Värmeenergi, eftersom kroppen blir varm
- c) Elektrisk energi, eftersom musklerna använder elektricitet
- d) Ljudenergi, eftersom cykeln låter
-
Beskriv minst två sätt du kan spara energi hemma och förklara varför de fungerar.
- a) Släcka lampor i rum som inte används och stänga av apparater som inte används för att minska energiförbrukningen
- b) Lämna lampor tända hela dagen och ha öppna fönster när värmen är på
- c) Använda mycket varmvatten och låta datorn vara på hela natten
- d) Köra bil istället för att gå
-
Vad är vindkraft och hur fungerar den som energikälla?
- a) Energi från vattnets rörelse
- b) Energi från vindens rörelse som omvandlas till elektrisk energi i vindkraftverk
- c) Energi från solen som värmer marken
- d) Energi som lagras i batterier
-
När du tänder ett ljus omvandlas kemisk energi till andra energiformer. Vilka är dessa och hur sker omvandlingen?
- a) Rörelseenergi och ljudenergi när lågan rör sig
- b) Värmeenergi och ljusenergi när veken brinner och frigör energi från stearinet
- c) Elektrisk energi och kemisk energi i lågan
- d) Värmeenergi och rörelseenergi i stearinet
-
Förklara vad en energikälla är och ge exempel på minst två olika typer av energikällor.
- a) Något som ger energi, till exempel solen och kol
- b) Något som använder energi, till exempel lampor och motorer
- c) En elektrisk apparat som lagrar energi
- d) En energiform som värme och ljus
-
Ge exempel på vad som menas med sparad energi och ge ett exempel på var den finns.
- a) Energi som används direkt, till exempel värme från solen
- b) Energi som lagras för senare användning, till exempel kemisk energi i ett batteri eller mat
- c) Energi som försvinner när den används
- d) Energi som inte går att använda
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Energi | Något som får saker att röra sig | En elektrisk apparat | Ett material |
Förnybar energi | Energi som tar slut snabbt | Energi som inte tar slut | Energi som finns i batterier |
Rörelseenergi | Energi i saker som rör sig | Energi i mat | Energi i elektricitet |
Kemisk energi | Energi lagrad i ämnen | Energi från solen | Energi i en elektrisk krets |
Solenergi | Energi från solen | Energi från vatten | Energi från vindar |
Värmeenergi | Energi som gör att det blir varmt | Energi i rörelse | Energi i mat |
Energikälla | Något som ger energi | Något som använder energi | En elektrisk apparat |
Energiomvandling | Energi som försvinner | När energi ändrar form | Energi som lagras |
Isolator | Material som stoppar elektricitet | Material som leder elektricitet | Batteri |
Sparad energi | Energi som används direkt | Energi som lagras för senare bruk | Energi som försvinner |
Vattenkraft | Energi från vindens rörelse | Energi från vatten i rörelse | Energi från solen |
Kärnenergi | Energi i atomers kärna | Energi från elektricitet | Energi från mat |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva ILLA dina svar på baksidan.
- Förklara skillnaden mellan förnybar och icke förnybar energi och ge exempel på vardera.
- Beskriv hur energi kan omvandlas från en form till en annan med exempel från vardagen.
- Varför är det viktigt att spara energi både hemma och i skolan?
- Fundera på hur solen bidrar till energianvändning på jorden.
- Diskutera vilka fördelar och nackdelar som finns med att använda olika energikällor.
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 15 |
D | 45 % | 23 |
C | 60 % | 30 |
B | 75 % | 38 |
A | 90 % | 45 |
Poängfördelning: Faktafrågor 18 p, Ordkollen 12 p, Resonerande frågor 20 p. Resonerande frågor värderas högre för att bedöma djupare förståelse och resonemang.
Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.