“`html
Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Psykologi 1
Tema:
De fem psykologiska perspektiven
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas djupare kunskaper om de fem psykologiska perspektiven och deras tillämpningar inom psykologin. Eleverna ska visa sin förmåga att analysera och kritiskt bedöma de olika perspektiven samt tillämpa dessa på komplexa exempel.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
De olika psykologiska perspektiven och deras betydelse för förståelsen av mänskligt beteende. | Eleven kan beskriva och ge exempel på centrala begrepp inom psykologin. |
Källa: (Gy11, Kursplan Psykologi 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 20
- Vilket perspektiv fokuserar på biologiska faktorer som neurotransmittorer och deras inverkan på beteende?
a) Kognitivt perspektiv
b) Psykodynamiskt perspektiv
c) Biologiskt perspektiv
d) Behavioristiskt perspektiv - Vilket perspektiv anser att mänskligt beteende kan formas genom observation och imitation av andra?
a) Humanistiskt perspektiv
b) Behavioristiskt perspektiv
c) Kognitivt perspektiv
d) Psykodynamiskt perspektiv - Vilket perspektiv betonar att psykologiska problem kan härledas till omedvetna konflikter?
a) Psykodynamiskt perspektiv
b) Biologiskt perspektiv
c) Kognitivt perspektiv
d) Behavioristiskt perspektiv - Vilket perspektiv fokuserar på individens upplevelser och mening i livet?
a) Humanistiskt perspektiv
b) Kognitivt perspektiv
c) Psykodynamiskt perspektiv
d) Behavioristiskt perspektiv - Vilket perspektiv anser att individer har en inneboende förmåga att växa och utvecklas?
a) Humanistiskt perspektiv
b) Biologiskt perspektiv
c) Behavioristiskt perspektiv
d) Kognitivt perspektiv - Vilket perspektiv betonar vikten av språk och symboler i utvecklingen av mänsklig perception?
a) Behavioristiskt perspektiv
b) Kognitivt perspektiv
c) Humanistiskt perspektiv
d) Psykodynamiskt perspektiv - Vilket perspektiv ser människan som en aktiv agent i sin egen utveckling?
a) Psykodynamiskt perspektiv
b) Humanistiskt perspektiv
c) Behavioristiskt perspektiv
d) Biologiskt perspektiv - Vilket perspektiv fokuserar på hur kognitiva scheman påverkar individens tolkning av verkligheten?
a) Kognitivt perspektiv
b) Humanistiskt perspektiv
c) Psykodynamiskt perspektiv
d) Behavioristiskt perspektiv - Hur kan det biologiska perspektivet förklara skillnader i beteende mellan individer?
a) Genetiska skillnader och miljöfaktorer
b) Omedvetna drifter och känslor
c) Inlärda beteenden och observation
d) Kognitiva processer och scheman - Vilket perspektiv skulle mest sannolikt fokusera på att förändra negativa tankemönster i terapi?
a) Kognitivt perspektiv
b) Psykodynamiskt perspektiv
c) Humanistiskt perspektiv
d) Behavioristiskt perspektiv
Ordkollen
Antal poäng: 15
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Psykodynamiskt | A) Betonar inlärning | B) Fokus på omedvetna känslor | C) Biologiska faktorer |
Behaviorism | A) Fokus på fostran | B) Studerar beteende | C) Medvetenhet |
Kognitivt perspektiv | A) Fokus på känslor | B) Mental process | C) Omedvetna drifter |
Humanistiskt | A) Självförverkligande | B) Beteende modifiering | C) Genetiska faktorer |
Biologiskt perspektiv | A) Inlärning | B) Gener och hjärna | C) Känslor |
Socialpsykologi | A) Individens tankar | B) Social interaktion | C) Omedvetna processer |
Kognition | A) Tänkande och minne | B) Känslor och relationer | C) Inlärning |
Beteende | A) Observerbart agerande | B) Resultatet av tankar | C) Omedvetna drifter |
Emotioner | A) Känslor | B) Inlärda beteenden | C) Social påverkan |
Inlärning | A) Kognitiva processer | B) Beteendeförändring | C) Tänkande |
Resonerande frågor
Antal poäng: 30
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur det biologiska perspektivet kan förklara mänskligt beteende. Ge exempel på hur neurotransmittorer påverkar känslor och beteende.
- Jämför och kontrastera det kognitiva och psykodynamiska perspektivet. Vilka är deras respektive styrkor och svagheter i förhållande till terapi?
- Analys av hur miljöfaktorer och sociala normer kan påverka individens beteende ur ett socialpsykologiskt perspektiv. Ge exempel på relevanta studier.
- Reflektera över hur det humanistiska perspektivet kan bidra till individens självutveckling. Vilka metoder kan användas för att främja denna utveckling?
Bedömning
Totalt antal poäng: 100
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 30 (inkl. 5 poäng i resonerande frågor) |
D | 40% | 40 (inkl. 10 poäng i resonerande frågor) |
C | 50% | 50 (inkl. 15 poäng i resonerande frågor) |
B | 70% | 70 (inkl. 20 poäng i resonerande frågor) |
A | 90% | 90 (inkl. 30 poäng i resonerande frågor) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna
“`