Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Psykologi 1. De fem psykologiska perspektiven. [Gymnasiet]

“`html

Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Psykologi 1

Tema:

De fem psykologiska perspektiven

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas djupare kunskaper om de fem psykologiska perspektiven och deras tillämpningar inom psykologin. Eleverna ska visa sin förmåga att analysera och kritiskt bedöma de olika perspektiven samt tillämpa dessa på komplexa exempel.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
De olika psykologiska perspektiven och deras betydelse för förståelsen av mänskligt beteende. Eleven kan beskriva och ge exempel på centrala begrepp inom psykologin.

Källa: (Gy11, Kursplan Psykologi 1)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 20

  1. Vilket perspektiv fokuserar på biologiska faktorer som neurotransmittorer och deras inverkan på beteende?
    a) Kognitivt perspektiv
    b) Psykodynamiskt perspektiv
    c) Biologiskt perspektiv
    d) Behavioristiskt perspektiv
  2. Vilket perspektiv anser att mänskligt beteende kan formas genom observation och imitation av andra?
    a) Humanistiskt perspektiv
    b) Behavioristiskt perspektiv
    c) Kognitivt perspektiv
    d) Psykodynamiskt perspektiv
  3. Vilket perspektiv betonar att psykologiska problem kan härledas till omedvetna konflikter?
    a) Psykodynamiskt perspektiv
    b) Biologiskt perspektiv
    c) Kognitivt perspektiv
    d) Behavioristiskt perspektiv
  4. Vilket perspektiv fokuserar på individens upplevelser och mening i livet?
    a) Humanistiskt perspektiv
    b) Kognitivt perspektiv
    c) Psykodynamiskt perspektiv
    d) Behavioristiskt perspektiv
  5. Vilket perspektiv anser att individer har en inneboende förmåga att växa och utvecklas?
    a) Humanistiskt perspektiv
    b) Biologiskt perspektiv
    c) Behavioristiskt perspektiv
    d) Kognitivt perspektiv
  6. Vilket perspektiv betonar vikten av språk och symboler i utvecklingen av mänsklig perception?
    a) Behavioristiskt perspektiv
    b) Kognitivt perspektiv
    c) Humanistiskt perspektiv
    d) Psykodynamiskt perspektiv
  7. Vilket perspektiv ser människan som en aktiv agent i sin egen utveckling?
    a) Psykodynamiskt perspektiv
    b) Humanistiskt perspektiv
    c) Behavioristiskt perspektiv
    d) Biologiskt perspektiv
  8. Vilket perspektiv fokuserar på hur kognitiva scheman påverkar individens tolkning av verkligheten?
    a) Kognitivt perspektiv
    b) Humanistiskt perspektiv
    c) Psykodynamiskt perspektiv
    d) Behavioristiskt perspektiv
  9. Hur kan det biologiska perspektivet förklara skillnader i beteende mellan individer?
    a) Genetiska skillnader och miljöfaktorer
    b) Omedvetna drifter och känslor
    c) Inlärda beteenden och observation
    d) Kognitiva processer och scheman
  10. Vilket perspektiv skulle mest sannolikt fokusera på att förändra negativa tankemönster i terapi?
    a) Kognitivt perspektiv
    b) Psykodynamiskt perspektiv
    c) Humanistiskt perspektiv
    d) Behavioristiskt perspektiv

Ordkollen

Antal poäng: 15

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Psykodynamiskt A) Betonar inlärning B) Fokus på omedvetna känslor C) Biologiska faktorer
Behaviorism A) Fokus på fostran B) Studerar beteende C) Medvetenhet
Kognitivt perspektiv A) Fokus på känslor B) Mental process C) Omedvetna drifter
Humanistiskt A) Självförverkligande B) Beteende modifiering C) Genetiska faktorer
Biologiskt perspektiv A) Inlärning B) Gener och hjärna C) Känslor
Socialpsykologi A) Individens tankar B) Social interaktion C) Omedvetna processer
Kognition A) Tänkande och minne B) Känslor och relationer C) Inlärning
Beteende A) Observerbart agerande B) Resultatet av tankar C) Omedvetna drifter
Emotioner A) Känslor B) Inlärda beteenden C) Social påverkan
Inlärning A) Kognitiva processer B) Beteendeförändring C) Tänkande

Resonerande frågor

Antal poäng: 30

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur det biologiska perspektivet kan förklara mänskligt beteende. Ge exempel på hur neurotransmittorer påverkar känslor och beteende.
  2. Jämför och kontrastera det kognitiva och psykodynamiska perspektivet. Vilka är deras respektive styrkor och svagheter i förhållande till terapi?
  3. Analys av hur miljöfaktorer och sociala normer kan påverka individens beteende ur ett socialpsykologiskt perspektiv. Ge exempel på relevanta studier.
  4. Reflektera över hur det humanistiska perspektivet kan bidra till individens självutveckling. Vilka metoder kan användas för att främja denna utveckling?

Bedömning

Totalt antal poäng: 100

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% 30 (inkl. 5 poäng i resonerande frågor)
D 40% 40 (inkl. 10 poäng i resonerande frågor)
C 50% 50 (inkl. 15 poäng i resonerande frågor)
B 70% 70 (inkl. 20 poäng i resonerande frågor)
A 90% 90 (inkl. 30 poäng i resonerande frågor)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

“`


Modern Tillbaka-knapp
×