Kompakt AI-Knappmeny

[Prov]. Religion. Etik. [Gymnasiet]

Ämne: Religion 1

Årskurs: Gymnasiet

Tema: Etik

Syfte

Syftet med provet är att undersöka elevers kunskaper om centrala etiska begrepp och teorier inom religionskunskap, samt deras förmåga att analysera och resonera kring etiska frågor och dilemman. Provet syftar också till att ge eleverna möjlighet att visa förståelse för hur olika religioner och livsåskådningar hanterar frågor om rätt och fel, gott och ont, samt ansvar och värderingar. Genom provet ska eleverna utveckla sin förmåga att använda begrepp och resonera nyanserat om etiska problem utifrån olika perspektiv.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Etiska begrepp och teorier samt deras användning för att analysera etiska frågor. Eleven visar grundläggande kunskaper om etiska begrepp och kan samtala om etiska frågor på ett enkelt sätt. Eleven visar goda kunskaper om etiska begrepp och kan samtala om etiska frågor på ett utvecklat och nyanserat sätt.

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 18

  1. Vad innebär begreppet moral?
    a) Regler som styr ett lands lagar
    b) Människors uppfattning om rätt och fel
    c) En religiös ritual
    d) En filosofisk teori
  2. Vilken etisk teori fokuserar på handlingens konsekvenser?
    a) Pliktetik
    b) Sinnesetik
    c) Konsekvensetik
    d) Dygdetik
  3. Vad är dygdetik?
    a) Fokus på vilka handlingar som är förbjudna
    b) Fokus på att utveckla goda karaktärsdrag
    c) Fokus på att följa regler
    d) Fokus på handlingens resultat
  4. Vad betyder begreppet pliktetik?
    a) Att handlingar är rätt om de leder till lycka
    b) Att följa regler och plikter oavsett konsekvenser
    c) Att göra det som känns bäst i stunden
    d) Att alltid göra det andra vill
  5. Vilket av följande är ett exempel på ett etiskt dilemma?
    a) Att välja mellan två lika bra skolämnen
    b) Att välja mellan att hjälpa en vän eller att följa skolans regler
    c) Att välja vad man ska ha för kläder
    d) Att välja vilken film man ska se
  6. Vad handlar sinnesetik om?
    a) Att fokusera på känslor och motiv bakom handlingar
    b) Att följa lagar och regler
    c) Att göra det som är mest praktiskt
    d) Att tänka på andra människors känslor
  7. Vad är en konsekvens av att handla enligt utilitarismen?
    a) Att alla handlingar är förbjudna
    b) Att man strävar efter största möjliga lycka för flest antal människor
    c) Att man alltid följer sina plikter
    d) Att man utvecklar sin karaktär
  8. Vilken religion har en stark betoning på karma och reinkarnation?
    a) Islam
    b) Hinduism
    c) Kristendom
    d) Judendom
  9. Vad innebär begreppet etik?
    a) Läran om människors tro
    b) Läran om rätt och fel
    c) En typ av bön
    d) En religiös högtid
  10. Vad kännetecknar en relativistisk etik?
    a) Samma regler gäller alltid
    b) Rätt och fel kan variera beroende på situation och kultur
    c) Alla handlingar är rätt
    d) Det finns bara en sann etik
  11. Vem är en känd filosof kopplad till pliktetik?
    a) Aristoteles
    b) Immanuel Kant
    c) John Stuart Mill
    d) Friedrich Nietzsche
  12. Vad är syftet med en etisk diskussion?
    a) Att bestämma vem som har rätt i en konflikt
    b) Att utforska olika uppfattningar om rätt och fel
    c) Att undvika svåra frågor
    d) Att lära sig religiösa ritualer
  13. Vad betyder begreppet “goda handlingar” inom kristendomen?
    a) Handlingar som följer Guds vilja
    b) Handlingar som leder till personlig vinning
    c) Handlingar som är förbjudna
    d) Handlingar utan konsekvenser
  14. Vad är en plikt enligt pliktetiken?
    a) En känsla man får
    b) En regel eller skyldighet man måste följa
    c) En konsekvens av en handling
    d) Ett rätt svar på en fråga
  15. Vad innebär begreppet “etikens gyllene regel”?
    a) Gör inte mot andra vad du inte vill att de ska göra mot dig
    b) Följ alltid lagen
    c) Var bäst i allt du gör
    d) Hjälp alltid dina vänner
  16. Vad är en dygd enligt Aristoteles?
    a) En regel man måste följa
    b) Ett karaktärsdrag som leder till ett gott liv
    c) En religiös handling
    d) En typ av lag
  17. Vad innebär begreppet “sinneslag” inom etik?
    a) Den yttre handlingen
    b) Personens avsikt eller motiv bakom handlingen
    c) Konsekvenserna av handlingen
    d) En moralisk regel
  18. Vad innebär utilitarism?
    a) Att man ska följa traditioner
    b) Att man ska välja handlingar som maximerar lycka och minimerar lidande
    c) Att man ska undvika alla regler
    d) Att man ska göra det som känns rätt för en själv

Ordkollen

Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord 1 2 3
Moral Läran om hur man ber Människors uppfattning om rätt och fel En typ av lag
Pliktetik Att följa regler oavsett konsekvenser Att fokusera på känslor Att göra det som ger mest lycka
Konsekvensetik Fokuserar på handlingens resultat Fokuserar på känslor Fokuserar på traditioner
Dygdetik Utveckla goda karaktärsdrag Följa en lista med förbjudna handlingar Göra det som känns bäst
Etiskt dilemma När det finns två lika bra val När man inte vet vad som är rätt eller fel När man alltid följer regler
Sinneslag Den avsikt personen har med sin handling Det yttre resultatet av en handling En typ av lag
Utilitarism Maximera lycka för flest Följa religiösa regler Göra bara det som känns rätt
Karma Konsekvenser av handlingar i livet En religiös högtid En typ av bön
Relativism Rätt och fel är fasta och oföränderliga Rätt och fel kan variera med situation Alla handlingar är fel
Aristoteles Grundare av pliktetiken Grundare av dygdetiken Grundare av konsekvensetiken
Immanuel Kant Grundare av pliktetiken Grundare av relativismen Grundare av sinnesetik
Gyllene regeln Behandla andra som du vill bli behandlad Gör alltid det som är lagligt Att följa alla regler

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva ILLA dina svar på baksidan.

  • Beskriv skillnaden mellan pliktetik och konsekvensetik med egna ord och ge exempel på en situation där de kan ge olika svar.
  • Hur kan begreppet “etikens gyllene regel” tillämpas i vardagen? Ge exempel.
  • Diskutera varför det kan vara svårt att följa en relativistisk etik i en mångkulturell miljö.
  • Vad menas med ett etiskt dilemma? Beskriv ett etiskt dilemma du själv eller någon annan kan ha ställts inför.
  • Fundera över detta: Om du hittar en plånbok på gatan med mycket pengar, vad bör du göra? Resonera kring olika etiska teorier i ditt svar.

Bedömning

Totalt antal poäng: 50

Betyg Andel rätt Poäng
E Minst 30 % 15
D 45 % 22
C 60 % 30
B 75 % 38
A 90 % 45

Poängfördelning: Faktafrågor är värda 18 poäng, Ordkollen 12 poäng, och Resonerande frågor 20 poäng. Resonerande frågor bedöms utifrån förmåga till förklaring, exempel och resonemang.

Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.


Modern Tillbaka-knapp