Ämne: Religion – Judendom, Kristendom och Islam
Årskurs: 6
Provets samlade poäng:
50 poäng
Delområde | Maxpoäng | Elevens poäng | Kommentar |
---|---|---|---|
Faktafrågor | 18 | 17 | Nästan alla rätt, mycket god kunskap |
Ordkollen | 12 | 12 | Full pott, mycket god begreppsförståelse |
Resonerande frågor | 20 | 15 | God förmåga att resonera, men några brister |
Totalt: 50 | Elevens poäng: 44
Procentuell poäng: 44/50 × 100 = 88 %
Betygsbedömning
- A: 90 % och uppåt
- B: 75–89 %
- C: 60–74 %
- D: 45–59 %
- E: 30–44 %
Elevens resultat på 88 % ligger inom betygsintervallet B.
Sammanfattande bedömning
Eleven visar mycket goda kunskaper i fakta och begreppsförståelse. På de resonerande frågorna finns en god förmåga, men med viss utvecklingspotential för att nå en högre nivå. Eleven uppvisar stabila kunskaper och god förmåga att analysera och reflektera, men behöver utveckla resonemangen för att nå A-nivå.
Betyg: B
Formellt omdöme
Eleven har visat mycket goda kunskaper inom ämnet religion med särskilt fokus på Judendom, Kristendom och Islam. I provets faktafrågor svarade eleven nästan helt korrekt och visar därmed en stabil förståelse för ämnets centrala fakta. I ordkollen nådde eleven full poäng, vilket tydligt visar på en mycket god begreppsförståelse och förmåga att använda ämnesspecifika termer på ett korrekt sätt.
På de resonerande frågorna har eleven en god förmåga att analysera, reflektera och argumentera kring ämnets frågor. Det finns dock utrymme för ytterligare utveckling för att göra resonemangen mer djupgående och nyanserade, vilket skulle hjälpa eleven att nå en ännu högre nivå.
Sammanfattningsvis visar eleven mycket goda kunskaper och förmågor i ämnet och uppnår betyget B. Med fortsatt arbete och fördjupning i resonemangen finns goda förutsättningar för att nå betyg A framöver.