Prov. Samhällskunskap 1a1. Gruppdynamik och samhälle. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a1

Tema: Gruppdynamik och samhälle

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om gruppers och individers identitet samt hur dessa påverkar samhällsstrukturer och relationer. Provets frågor syftar till att utvärdera elevernas förmåga att analysera och resonera kring samhällsfrågor kopplade till gruppdynamik.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap. Eleven kan redogöra för grundläggande begrepp om gruppdynamik och beskriva hur dessa påverkar relationer.

(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad kallas den teori som förklarar hur grupper bildas och utvecklas?
    • A) Gruppsykologi
    • B) Socialpsykologi
    • C) Kognitiv psykologi
  2. Vilken av följande faktorer påverkar gruppers dynamik mest?
    • A) Individernas personlighet
    • B) Gruppens storlek
    • C) Gruppens mål
  3. Vad innebär begreppet “ingroup”?
    • A) En grupp människor som är uteslutna från en annan grupp
    • B) En grupp som en person identifierar sig med
    • C) En grupp som har gemensamma intressen
  4. Vilken term används för att beskriva fördomar mot en grupp?
    • A) Diskriminering
    • B) Stigmatisering
    • C) Stereotyp
  5. Vad betyder “social identitet”?
    • A) Individens uppfattning om sig själv baserat på sin grupptillhörighet
    • B) En persons personliga egenskaper
    • C) Den roll man spelar i familjen
  6. Vad kallas det när individer i en grupp blir mer extrema i sina åsikter?
    • A) Grupptryck
    • B) Grupppolarisation
    • C) Social påverkan
  7. Vilken typ av ledarskap främjar oftast kreativitet inom grupper?
    • A) Auktoritärt ledarskap
    • B) Transformativt ledarskap
    • C) Låt-gå ledarskap
  8. Vad menas med “rollkonflikt”?
    • A) När en person har flera roller som krockar med varandra
    • B) När en grupps roller inte är tydliga
    • C) När en ledare är svag
  9. Vilken teori beskriver hur individer anpassar sig till gruppnormer?
    • A) Kognitiv dissonans
    • B) Social jämförelse
    • C) Social inlärning
  10. Vad innebär “outsider”?
    • A) En person som är del av en grupp
    • B) En person som står utanför en grupp
    • C) En ledare i en grupp

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Grupptryck Att påverkas av andras åsikter Att ha makt inom en grupp Att leda en grupp
Social identitet Identifikation med en grupp Individens personlighet En persons yrkesidentitet
Roll En persons uppgift i en grupp En typ av relation En social norm
Norm Regler för hur man ska bete sig En typ av grupp En ledarstil
Identitet Vem man är som person En grupps förmåga En social relation
Exkludering Att bli utesluten från en grupp Att gå med i en grupp Att leda en grupp
Inkludering Att vara del av en grupp Att påverka en grupp Att leda en diskussion
Socialisation Processen där individer lär sig normer En typ av grupp En relation mellan individer
Stigmat En negativ märkning av en person En typ av grupp Ett socialt sammanhang
Gruppdynamik Studiet av interaktioner i grupper En typ av ledarskap En social norm

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur gruppidentitet kan påverka individers beteende i olika sociala sammanhang. Vilka exempel kan du ge på detta?
  2. Reflektera över hur normer kan påverka individers agerande i grupper. Kan normer vara både positiva och negativa?
  3. Hur kan man arbeta för att motverka utanförskap i grupper? Vilka strategier kan vara effektiva?
  4. Analysera en situation där en grupps dynamik förändras. Vad kan orsaka dessa förändringar och vilka konsekvenser kan de få?

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Poängkrav Procent
E 30 (30%) 30%
D 40 (40%) 40%
C 50 (50%) 50%
B 60 (60%) 60%
A 75 (75%) 90%

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp