Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Samhällskunskap 1a1. Källkritik: Nyheter och information. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Samhällskunskap 1a1

Tema:

Källkritik: Nyheter och information

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i källkritik och deras förmåga att analysera och värdera information från olika källor, speciellt i relation till nyhetsmedier och digitala plattformar.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Källkritik. Metoder för att söka, kritiskt granska, värdera och bearbeta information från källor i digital och annan form. Eleven kan söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet.

Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är en grundprincip i källkritik?
    • A) Att alltid lita på information från sociala medier
    • B) Att granska källans trovärdighet
    • C) Att dela information utan att kontrollera källan
  2. Vad innebär begreppet “fake news”?
    • A) Nyheter som är falska och sprids med avsikt att vilseleda
    • B) Nyheter som är kontrollerade och sanna
    • C) Nyheter som är skrivna av journaliststudenter
  3. Vilken källa är generellt mest pålitlig?
    • A) Bloggar utan faktakontroll
    • B) Officiella myndighetswebbplatser
    • C) Vänner på sociala medier
  4. Vad bör man göra om man hittar motstridig information?
    • A) Lita på den första källan man hittar
    • B) Kontrollera flera källor
    • C) Dela informationen direkt
  5. Vilket av följande är ett källkritiskt perspektiv?
    • A) Att alltid tro på allt man läser
    • B) Att ifrågasätta och analysera information
    • C) Att undvika att läsa nyheter
  6. Vilken faktor påverkar en källas trovärdighet mest?
    • A) Källans ålder
    • B) Källans avsändare och syfte
    • C) Källans språkbruk
  7. Vad är en primärkälla?
    • A) En analys av en händelse
    • B) En förstahandsinformation om en händelse
    • C) En sammanställning av andra källor
  8. Vilken typ av källor är bäst att använda vid en forskningsuppgift?
    • A) Vetenskapligt granskade artiklar
    • B) Facebook-inlägg
    • C) Slumptillverkade bloggar
  9. Vad bör man kontrollera när man läser nyheter på nätet?
    • A) Författarens namn
    • B) Publiceringsdatum
    • C) Både A och B
  10. Vilken av följande metoder kan användas för att verifiera information?
    • A) Att bara läsa en källa
    • B) Att kolla flera olika källor
    • C) Att fråga vänner

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Ord eller begrepp 1 2 3
Källkritik Att lita på allt man läser Att analysera och värdera källor Att ignorera källor
Primärkälla En andrahandkälla Förstahandsinformation En analys av andrahandsinformation
Fake news Nyheter som är sanna Nyheter som är falska Nyheter som är relevanta
Digitalisering Att trycka böcker Att skapa digitala medier Att förlora all information
Media Bara sociala medier All typ av kommunikation och information Bara tryckta medier
Källvärdering Att skatta källans värde Att bedöma källans trovärdighet Att bara använda en källa
Nyhetsvärdering Att välja bort nyheter Att bedöma vilka nyheter som är viktiga Att läsa alla nyheter
Referens Att citera källor Att förlora information Att skriva långa texter
Plagiat Att skriva något eget Att kopiera någon annans arbete Att citera korrekt
Objektivitet Att vara partisk Att presentera information utan bias Att bara använda egna åsikter

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”

  1. Vad innebär källkritik för dig i din vardag? Diskutera med exempel på hur du använder källkritik när du möter nyheter och information på nätet.
  2. Hur kan digitalisering påverka spridningen av information? Analysera både fördelar och nackdelar med digitala medier.
  3. Diskutera hur du bedömer trovärdigheten hos en nyhetskälla. Vilka faktorer tar du hänsyn till?
  4. Reflektera över varför källkritik är viktigt i dagens samhälle. Vilka konsekvenser kan bristande källkritik få?

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Procent rätt Antal poäng
E 30% (15)
D 40% (20)
C 60% (30)
B 80% (40)
A 90% (45)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp
×