Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Medborgarnas rättigheter och skyldigheter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om medborgarnas rättigheter och skyldigheter samt deras förmåga att analysera och diskutera dessa frågor inom ramen för demokrati och samhällsstruktur.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter. | Eleven kan redogöra översiktligt för individens rättigheter och skyldigheter i rollen som konsument. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken typ av rättigheter omfattar mänskliga rättigheter?
- A) Endast politiska rättigheter
- B) Endast ekonomiska rättigheter
- C) Både politiska och ekonomiska rättigheter
- Vad innebär yttrandefrihet?
- A) Rätten att uttrycka sina åsikter utan censur
- B) Rätten att tysta andra
- C) Rätten att delta i val
- Vilken myndighet i Sverige ansvarar för att skydda de mänskliga rättigheterna?
- A) Regeringen
- B) Diskrimineringsombudsmannen
- C) Riksdagen
- Vilken av följande lagar skyddar barns rättigheter i Sverige?
- A) Barnkonventionen
- B) Diskrimineringslagen
- C) Föräldrabalken
- Vad innebär jämställdhet?
- A) Att män och kvinnor ska ha samma rättigheter och möjligheter
- B) Att kvinnor ska ha fler rättigheter än män
- C) Att män ska ha fler rättigheter än kvinnor
- Vilket av följande är en skyldighet för medborgarna i Sverige?
- A) Att betala skatt
- B) Att rösta
- C) Att gå i skolan
- Vad är syftet med offentlighetsprincipen?
- A) Att skydda medborgarnas rättigheter
- B) Att öka insynen i myndigheternas arbete
- C) Att ge staten större makt
- Vilken instans kan en person vända sig till om de anser att deras rättigheter har kränkts?
- A) Tingsrätten
- B) Justitieombudsmannen
- C) Regeringen
- Vilket av följande är ett exempel på en medborgerlig rättighet?
- A) Rätten till utbildning
- B) Rätten att bli dömd av en domare
- C) Rätten att få ett jobb
- Vad innebär asylrätt?
- A) Rätten att få stanna i ett land om man är förföljd
- B) Rätten att resa fritt mellan länder
- C) Rätten att få medborgarskap
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Mänskliga rättigheter | Rättigheter som gäller alla människor | Rättigheter som gäller bara medborgare | Rättigheter som gäller företag |
Demokrati | Styrelsesätt där folket bestämmer | Styrelsesätt där en person bestämmer | Styrelsesätt utan lagar |
Rösträtt | Rätt att delta i valet | Rätt att stanna hemma under valet | Rätt att välja sina grannar |
Skyldighet | En plikt man har som medborgare | En rättighet man har som medborgare | En fördel man får som medborgare |
Jämställdhet | Likabehandling av alla kön | Behandla män bättre än kvinnor | Behandla kvinnor bättre än män |
Asyl | Skydd för förföljda personer | Rätt att stanna i sitt hemland | Rätt att resa |
Offentlighetsprincip | Rätt att ta del av allmänna handlingar | Rätt att dölja information | Rätt att bestämma över andra |
Skatt | En avgift som betalas till staten | En avgift som betalas till skolan | En avgift som betalas till banken |
Medborgerliga rättigheter | Rättigheter som skyddar individen | Rättigheter som skyddar staten | Rättigheter som skyddar företag |
Folkrätt | Rättsområde som reglerar relationer mellan stater | Rättsområde för inrikes ärenden | Rättsområde för företag |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera varför det är viktigt med mänskliga rättigheter i ett demokratiskt samhälle. Resonera kring vilka konsekvenser det kan få om dessa rättigheter inte respekteras.
- Hur kan medborgarna påverka politiska beslut i samhället? Ge exempel på olika metoder och deras effektivitet.
- Reflektera över skillnaden mellan rättigheter och skyldigheter som medborgare. Vilka konsekvenser har detta för individen och samhället i stort?
- Vilka utmaningar finns det idag för att upprätthålla och skydda mänskliga rättigheter? Resonera kring aktuella exempel och möjliga lösningar.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (16) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna