Prov. Samhällskunskap 1a1. Media och dess roll i samhället. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a1

Tema: Media och dess roll i samhället

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om mediernas roll i samhället samt deras förmåga att kritiskt granska och analysera information från olika källor. Provets fokus ligger på att förstå hur medier påverkar demokratin och medborgarnas möjligheter att delta i samhällsfrågor.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik. Eleven kan söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.

(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad står förkortningen “SVT” för?
    • Sveriges Television
    • Sveriges Tjänst
    • Svenska Teatern
  2. Vilket år grundades Sveriges Radio?
    • 1925
    • 1937
    • 1951
  3. Vilken typ av media är Facebook?
    • Traditionell media
    • Social media
    • Tryckt media
  4. Vad innebär nyhetsvärdering?
    • Att bedöma vilken nyhet som är viktigast
    • Att skriva nyheter
    • Att publicera nyheter
  5. Vilken av följande är en fördel med digital media?
    • Snabb spridning av information
    • Ökad kostnad för publicering
    • Mindre tillgång på information
  6. Vad är en “filterbubbla”?
    • En typ av sociala medier
    • En algoritm som påverkar vilken information vi ser
    • En nyhetskanal
  7. Vilken typ av rättigheter skyddar journalister?
    • Upphovsrätt
    • Yttrandefrihet
    • Personuppgiftsskydd
  8. Vad är skillnaden mellan fakta och åsikt?
    • Fakta är bevisat, åsikt är personligt
    • Det finns ingen skillnad
    • Fakta är alltid fel
  9. Vilken organisation arbetar med att främja pressfrihet världen över?
    • FN
    • RSF (Reporters Without Borders)
    • EU
  10. Vad kallas det när media kontrolleras av staten?
    • Yttrandefrihet
    • Statlig censur
    • Pressfrihet

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Pressfrihet Rätt att publicera information Rätt att censurera media Rätt att stänga ner medier
Nyhetsvärdering Att läsa en nyhet Att bedöma vad som är nyhetsvärt Att skriva en nyhet
Sociala medier Traditionell media Webbplattformar för kommunikation Tryckta tidningar
Underhållning Innehåll för skvaller Innehåll för information Innehåll för utbildning
Alkoholreklam Reklam för livsmedel Reklam för drycker med alkohol Reklam för kläder
Censur Att bedöma nyheter Att kontrollera och begränsa information Att sprida nyheter
Algoritm En sorts matematisk formel En typ av webbsida En typ av nyhetskanal
Falska nyheter Nyheter som är sanna Nyheter som är osäkra Nyheter som är falska
Debattartikel En artikel om sport En artikel som argumenterar för eller emot något En artikel om nyheter
Opinionsbildning Att skapa åsikter hos massan Att följa nyheter Att analysera fakta

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Reflektera över hur digitalisering påverkar mediers roll i samhället. Diskutera både positiva och negativa aspekter.
  2. Hur kan medier påverka den offentliga opinionen? Ge exempel på aktuella händelser där detta har skett.
  3. Diskutera vikten av källkritik i dagens digitala samhälle. Varför är det viktigt att vara kritisk mot den information vi konsumerar?
  4. Analysera hur olika medier framställer nyheter om samhällsfrågor. Vilka faktorer kan påverka hur nyheter tolkas av allmänheten?

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Procent rätt Antal poäng
E 30% (12)
D 50% (15)
C 60% (18)
B 80% (22)
A 90% (27)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp