Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Media och dess roll i samhället
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om mediernas roll i samhället samt deras förmåga att kritiskt granska och analysera information från olika källor. Provets fokus ligger på att förstå hur medier påverkar demokratin och medborgarnas möjligheter att delta i samhällsfrågor.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik. | Eleven kan söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad står förkortningen “SVT” för?
- Sveriges Television
- Sveriges Tjänst
- Svenska Teatern
- Vilket år grundades Sveriges Radio?
- 1925
- 1937
- 1951
- Vilken typ av media är Facebook?
- Traditionell media
- Social media
- Tryckt media
- Vad innebär nyhetsvärdering?
- Att bedöma vilken nyhet som är viktigast
- Att skriva nyheter
- Att publicera nyheter
- Vilken av följande är en fördel med digital media?
- Snabb spridning av information
- Ökad kostnad för publicering
- Mindre tillgång på information
- Vad är en “filterbubbla”?
- En typ av sociala medier
- En algoritm som påverkar vilken information vi ser
- En nyhetskanal
- Vilken typ av rättigheter skyddar journalister?
- Upphovsrätt
- Yttrandefrihet
- Personuppgiftsskydd
- Vad är skillnaden mellan fakta och åsikt?
- Fakta är bevisat, åsikt är personligt
- Det finns ingen skillnad
- Fakta är alltid fel
- Vilken organisation arbetar med att främja pressfrihet världen över?
- FN
- RSF (Reporters Without Borders)
- EU
- Vad kallas det när media kontrolleras av staten?
- Yttrandefrihet
- Statlig censur
- Pressfrihet
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Pressfrihet | Rätt att publicera information | Rätt att censurera media | Rätt att stänga ner medier |
Nyhetsvärdering | Att läsa en nyhet | Att bedöma vad som är nyhetsvärt | Att skriva en nyhet |
Sociala medier | Traditionell media | Webbplattformar för kommunikation | Tryckta tidningar |
Underhållning | Innehåll för skvaller | Innehåll för information | Innehåll för utbildning |
Alkoholreklam | Reklam för livsmedel | Reklam för drycker med alkohol | Reklam för kläder |
Censur | Att bedöma nyheter | Att kontrollera och begränsa information | Att sprida nyheter |
Algoritm | En sorts matematisk formel | En typ av webbsida | En typ av nyhetskanal |
Falska nyheter | Nyheter som är sanna | Nyheter som är osäkra | Nyheter som är falska |
Debattartikel | En artikel om sport | En artikel som argumenterar för eller emot något | En artikel om nyheter |
Opinionsbildning | Att skapa åsikter hos massan | Att följa nyheter | Att analysera fakta |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Reflektera över hur digitalisering påverkar mediers roll i samhället. Diskutera både positiva och negativa aspekter.
- Hur kan medier påverka den offentliga opinionen? Ge exempel på aktuella händelser där detta har skett.
- Diskutera vikten av källkritik i dagens digitala samhälle. Varför är det viktigt att vara kritisk mot den information vi konsumerar?
- Analysera hur olika medier framställer nyheter om samhällsfrågor. Vilka faktorer kan påverka hur nyheter tolkas av allmänheten?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (12) |
D | 50% | (15) |
C | 60% | (18) |
B | 80% | (22) |
A | 90% | (27) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna