Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Miljö och hållbarhet: Grunderna
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om miljö och hållbarhet. Eleverna ska få möjlighet att visa sin förståelse för centrala begrepp, samt att diskutera och analysera frågor rörande hållbar utveckling i samhällskunskapens kontext.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. | Eleven beskriver översiktligt innebörden i miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande alternativ beskriver hållbar utveckling?
- A) Enbart ekonomisk tillväxt
- B) En balans mellan ekonomi, miljö och social rättvisa
- C) Att utnyttja naturresurser utan begränsningar
- Vad innebär begreppet ekologiskt fotavtryck?
- A) Den mängd koldioxid som en individ släpper ut
- B) Den yta som krävs för att producera och absorbera avfall från en persons konsumtion
- C) Antalet träd som planteras varje år
- Vilken av följande är en förnybar energikälla?
- A) Olja
- B) Solenergi
- C) Kol
- Vad är syftet med FN:s globala mål för hållbar utveckling?
- A) Att öka den globala befolkningen
- B) Att eliminera fattigdom, ojämlikhet och skydda planeten
- C) Att främja snabb ekonomisk tillväxt
- Vilket av följande är ett exempel på en icke-förnybar resurs?
- A) Vatten
- B) Vindkraft
- C) Naturgas
- Vad betyder termen “cirkulär ekonomi”?
- A) En ekonomi baserad på oändlig tillväxt
- B) En ekonomi där resurser används och återanvänds för att minimera avfall
- C) En ekonomi där allt produceras lokalt
- Vad är en ekosystemtjänst?
- A) Tjänster som erbjuds av ekosystem till människor
- B) En typ av miljöskydd
- C) En ekonomisk transaktion mellan företag
- Hur kan individer bidra till hållbar utveckling?
- A) Genom att öka sin konsumtion
- B) Genom att minska avfall och återvinna
- C) Genom att använda mer energi
- Vilken av följande lagar handlar om skydd av miljön?
- A) Miljöbalken
- B) Arbetsmiljölagen
- C) Skollagen
- Vad innebär “grön ekonomi”?
- A) En typ av ekonomi som inte påverkar miljön
- B) En ekonomi som främjar hållbar utveckling genom att minska miljöpåverkan
- C) En ekonomi som enbart fokuserar på gröna produkter
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Hållbar utveckling | Ekonomisk tillväxt utan begränsningar | En balans mellan miljö, ekonomi och social rättvisa | Ökad konsumtion av resurser |
Ekologiskt fotavtryck | Ytan av marken en person behöver | Mängden koldioxid en individ släpper ut | Ytan som behövs för att stödja en persons livsstil |
Förnybar resurs | En resurs som kan ta slut | En resurs som aldrig tar slut | En resurs som kan återanvändas |
Cirkulär ekonomi | En ekonomi utan avfall | En ekonomi med konstant tillväxt | En ekonomi som enbart fokuserar på lokal produktion |
Ekosystemtjänster | Tjänster som endast ges av växter | Fördelar som människor får från naturen | Tjänster erbjudna av företag |
Grön ekonomi | En ekonomi utan miljöpåverkan | En ekonomi som motsätter sig miljöskydd | En ekonomi som strävar efter hållbar utveckling |
Klimatförändringar | Förändringar i vädret över tid | Förändringar som enbart påverkar havet | Förändringar som inte påverkar miljön |
Förnybar energi | Energi som tar slut | Energi som kan återanvändas | Energi som inte kan produceras igen |
Biologisk mångfald | Antal olika arter i ett ekosystem | Antal träd i en skog | Antal individer i en art |
Miljömärkning | Att märka produkter för att öka försäljning | Att visa att en produkt är miljövänlig | Att inte informera om produkten |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur individuella val kan påverka hållbar utveckling. Ge exempel på både positiva och negativa aspekter.
- Hur kan företag bidra till en mer hållbar framtid? Vilka ansvar har de gentemot samhället?
- Reflektera över betydelsen av internationella samarbeten för att uppnå hållbar utveckling. Vilka exempel finns det?
- Analysera hur konsumtionsvanor i det moderna samhället påverkar miljön. Vad kan göras för att förändra dessa vanor?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (15) |
D | 50% | (25) |
C | 70% | (35) |
B | 80% | (40) |
A | 90% | (45) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna