Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Sveriges grundlagar
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges grundlagar och deras förmåga att förstå och analysera hur dessa lagar påverkar samhället och individens rättigheter.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Sveriges grundlagar samt diskrimineringsgrunderna i svensk lag. | Eleven kan ge exempel på hur religion och politik kan interagera samt beskriver sambandet mellan religionsfrihet och mänskliga rättigheter. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande är en av Sveriges grundlagar?
- A) Regeringsformen
- B) Lag om offentlig upphandling
- C) Förvaltningslagen
- Vad reglerar tryckfrihetsförordningen?
- A) Rätten att publicera information
- B) Skyddet för privatlivet
- C) Valprocedurer
- Vilken grundlag handlar om skyddet av mänskliga rättigheter?
- A) Regeringsformen
- B) Yttrandefrihetsgrundlagen
- C) Successionsordningen
- Vad krävs för att ändra en grundlag?
- A) Två riksdagsbeslut med mellanliggande val
- B) Enligt regeringsbeslut
- C) Folkomröstning
- Vad innebär maktdelning?
- A) Att makten är koncentrerad till en myndighet
- B) Att makten fördelas mellan olika institutioner
- C) Att medborgarna har fullständig makt
- Vilket organ har rätt att stifta lagar i Sverige?
- A) Regeringen
- B) Riksdagen
- C) Högsta domstolen
- Vad står EU för?
- A) Europeiska unionen
- B) Enhetliga unionen
- C) Europakommissionen
- Vilken av följande är en mänsklig rättighet?
- A) Rätt till utbildning
- B) Rätt till arbete
- C) Rätt till bil
- Vilket år antogs den svenska grundlagen?
- A) 1809
- B) 1974
- C) 1945
- Vad innebär yttrandefrihet?
- A) Rätten att uttrycka sina åsikter utan censur
- B) Rätten att skriva vilken lag som helst
- C) Rätten att få betalt för sina åsikter
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Demokrati | Styrning av folket | Styrning av en kung | Att inte rösta |
| Riksdag | Den svenska regeringen | Folkliga möten | Lagstiftande församling |
| Grundlag | En vanlig lag | Lag som kan ändras lätt | Lag som skyddar medborgarnas rättigheter |
| Yttrandefrihet | Rätt till att kritisera myndigheter | Att tysta kritik | Rätt till att framföra åsikter om sport |
| Rättsskipning | Att döma i brottmål | Att styra i ett land | Att fatta politiska beslut |
| Folkrätt | Regler för internationella relationer | Regler inom ett land | Regler för privata företag |
| Medborgarskap | Rättighet att bo i ett land | Att vara statslös | En borgerlig skyldighet |
| Lagstiftning | Processen för att skapa lagar | Övervakning av brott | Att följa lagar |
| Rättigheter | Vad som är tillåtet enligt lag | Regler för företag | Privata avtal |
| Skydd | Att hålla något i säkerhet | Att förlora något | Att vara osäker |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur Sveriges grundlagar skyddar medborgarnas rättigheter. Ge exempel på konkreta situationer där detta är relevant.
- Reflektera över hur demokratins funktion påverkas av lagarna. Vilka konsekvenser kan uppstå om lagarna inte följs?
- Hur kan medborgarna påverka lagstiftningen i Sverige? Vilka verktyg har de tillgång till?
- Analys av yttrandefrihetens betydelse i dagens samhälle. Vilka risker och möjligheter finns det?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Poäng (antal rätt) | Procent (%) |
|---|---|---|
| E | 17 (30%) | 30% |
| D | 22 (40%) | 40% |
| C | 29 (52%) | 52% |
| B | 38 (69%) | 69% |
| A | 50 (90%) | 90% |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna