Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a1
Tema: Val och rösträtt i Sverige
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om val och rösträtt i Sverige samt deras förmåga att analysera och reflektera kring demokratins funktion och medborgarnas roll i det politiska systemet.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. | Eleven kan redogöra översiktligt för hur demokratin fungerar i Sverige. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket år hölls det första allmänna valet i Sverige?
- A) 1905
- B) 1921
- C) 1930
- Vad kallas den som har rösträtt i Sverige?
- A) Medlem
- B) Väljare
- C) Röstberättigad
- Hur ofta hålls allmänna val i Sverige?
- A) Var fjärde år
- B) Var femte år
- C) Var tredje år
- Vilken ålder måste man ha för att få rösta i Sverige?
- A) 16 år
- B) 18 år
- C) 21 år
- Vilka val hålls var fjärde år i Sverige?
- A) Kommunalval
- B) Riksdagsval
- C) Både A och B
- Vad är ett proportionellt valsystem?
- A) Att alla röster väger lika
- B) Att partier får mandat i proportion till sina röster
- C) Att det alltid finns en majoritet
- Vad innebär röstplikt?
- A) Att man måste rösta
- B) Att man får rösta
- C) Att man kan välja om man vill rösta eller inte
- Vilket organ ansvarar för att genomföra val i Sverige?
- A) Riksdagen
- B) Valmyndigheten
- C) Kommunfullmäktige
- Vad är “kryss” i ett val?
- A) Att ange en kandidat på valsedeln
- B) Att dela sin röst mellan flera partier
- C) Att ogiltigförklara sin röst
- Vad kallas den person som leder valmyndigheten?
- A) Valchef
- B) Ordförande
- C) Generalsekreterare
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Rösträtt | Rätt att delta i val | Rätt att ställa upp i val | Rätt att bli vald |
Demokrati | Styrelsesätt där folket bestämmer | En form av diktatur | En typ av monarki |
Valurnor | Behållare för röster | Plats för debatt | Personer som röstar |
Mandat | Röstberättigad | Representationsplats i riksdagen | Politiskt parti |
Parti | Grupp av kandidater | Ensam kandidat | Insats i val |
Valmanifest | Dokument som beskriver partiets politik | En typ av valsedel | Valdatum |
Folkvald | Vald av folket | Vald av politiker | Vald av enskilda |
Majoritet | Fler än hälften av rösterna | Allas röster | En tredjedel av rösterna |
Valdeltagande | Andel av röstberättigade som röstar | Antal röstade | Personer som deltar i debatter |
Röstning | Process av att välja | Att delta i diskussioner | Att föra fram åsikter |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vikten av att ha rösträtt. Vilka konsekvenser får det om en stor del av befolkningen avstår från att rösta?
- Analysera hur digitaliseringen påverkar valprocessen idag. Vilka fördelar och nackdelar ser du med användningen av digital teknik i valet?
- Reflektera över hur politiska partier använder sina valmanifest för att påverka väljare. Ge exempel på hur partier kan formulera sina budskap för att tilltala olika målgrupper.
- Resonera kring vikten av att engagera sig politiskt utanför valen. Hur kan medborgare påverka politiken mellan valen?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Antal rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 16.5 |
D | 50% | 27.5 |
C | 70% | 38.5 |
B | 85% | 46.5 |
A | 90% | 49.5 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna