Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Samhällskunskap 1a2
Tema:
Ekonomisk ojämlikhet i världen
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om ekonomisk ojämlikhet i världen, samt deras förmåga att analysera samhällsfrågor och använda samhällsvetenskapliga begrepp i sina resonemang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Försörjning, tillväxt och företagande, resursanvändning och resursfördelning utifrån olika förutsättningar. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande länder har den högsta BNP per capita?
- A) USA
- B) Sverige
- C) Nigeria
- Vad menas med begreppet “fattigdom”?
- A) Brist på materiella resurser
- B) Brist på utbildning
- C) Brist på sociala relationer
- Vilken organisation arbetar för att bekämpa global fattigdom?
- A) Världshälsoorganisationen
- B) Världsbanken
- C) FN
- Vilken av följande faktorer bidrar mest till ekonomisk ojämlikhet?
- A) Utbildning
- B) Hälsa
- C) Klimatförändringar
- Vad innebär “ekonomisk tillväxt”?
- A) Ökning av BNP
- B) Minskat resursutnyttjande
- C) Ökad arbetslöshet
- Vad står WTO för?
- A) Världshandelsorganisationen
- B) Världsförbund för handel
- C) Världens teknikorganisation
- Vilket av följande länder är en del av EU?
- A) Norge
- B) Storbritannien
- C) Frankrike
- Vad kallas den ekonomiska politik som syftar till att minska skatter och regleringar?
- A) Liberalism
- B) Socialism
- C) Kommunism
- Vilken typ av ekonomi har Sverige?
- A) Marknadsekonomi
- B) Planekonomi
- C) Blandekonomi
- Vad betyder “globalisering”?
- A) Ökad internationell handel
- B) Minskat samarbete mellan länder
- C) Stängda gränser
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Globalisering | Ökad internationell handel | Ökad lokal produktion | Minimerad kommunikation |
BNP | Bruttonationalprodukt | Bruttonationalpris | Bruttonationalproduktion |
Ojämlikhet | Skillnader i resurser | Likvärdig tillgång | Jämn fördelning |
Ekonomi | Studiet av rikedom | Studiet av sociala relationer | Studiet av medicin |
Kapital | Ekonomiska tillgångar | Statligt stöd | Arbetskraft |
Resurs | En tillgång | En person | En organisation |
Marknadsekonomi | Ekonomisk modell med utbud och efterfrågan | Statligt kontrollerad ekonomi | En planerad ekonomi |
Inflation | Ökning av priser | Stabilisering av priser | Minskning av priser |
Skatt | Avgift till staten | Bidrag från staten | Fritid från staten |
Subvention | Ekonomiskt stöd | Kursavgift | Internationell hjälp |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Vilka är de främsta orsakerna till ekonomisk ojämlikhet i världen? Diskutera med hjälp av exempel och teorier.
- Hur påverkar globaliseringen ekonomisk ojämlikhet? Reflektera över både positiva och negativa aspekter.
- Vilka åtgärder kan vidtas för att minska ojämlikheten? Ge förslag på politiska åtgärder och samhällsinitiativ.
- Hur kan individer bidra till att motverka ekonomisk ojämlikhet på lokal nivå? Diskutera möjliga handlingar och strategier.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng (exempel) |
---|---|---|
E | 30% | (17 poäng) |
D | 50% | (28 poäng) |
C | 60% | (33 poäng) |
B | 80% | (45 poäng) |
A | 90% | (50 poäng) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna