Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a2
Tema: Globala samhällsfrågor: Fattigdom
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om globala samhällsfrågor med fokus på fattigdom, samt deras förmåga att analysera och diskutera orsaker och konsekvenser av fattigdom i olika samhällen.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är en av de vanligaste orsakerna till fattigdom i världen?
- A) Utbildning
- B) Krig och konflikter
- C) Klimatförändringar
- Vilket av följande länder har högst andel fattiga invånare?
- A) Sverige
- B) Nigeria
- C) Tyskland
- Vilken organisation arbetar främst med att bekämpa global fattigdom?
- A) WHO
- B) FN
- C) EU
- Vad innebär begreppet “absolut fattigdom”?
- A) Brist på mat
- B) Brist på resurser för att tillgodose grundläggande behov
- C) Låg inkomst
- Vilken av följande faktorer bidrar INTE till fattigdom?
- A) Utbildning
- B) Korruption
- C) Högkonjunktur
- Hur många människor lever idag i extrem fattigdom i världen?
- A) 700 miljoner
- B) 1 miljard
- C) 2 miljarder
- Vilken kontinent har flest människor som lever i fattigdom?
- A) Europa
- B) Afrika
- C) Asien
- Vad är en “fattigdomsfälla”?
- A) En situation där människor inte kan ta sig ur fattigdom
- B) En typ av hjälporganisation
- C) En ekonomisk teori
- Vad innebär “mikrokrediter”?
- A) Små lån till fattiga företagare
- B) Stora lån till regeringar
- C) Lån utan ränta
- Vilken av följande åtgärder kan hjälpa till att minska fattigdom?
- A) Öka skatter
- B) Utbildning och kapacitetsuppbyggnad
- C) Minska handelsavtal
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Fattigdom | Brist på ekonomiska resurser | Ökad rikedom | Stabil ekonomi |
Globalisering | Ökad internationell handel | Ökad fattigdom | Inhemsk produktion |
Utvecklingsland | Länder med hög inkomst | Länder med låg inkomst och begränsad industri | Industriländer |
Välfärd | Ekonomisk tillväxt | Individers livskvalitet | Skattetryck |
Resursfördelning | Jämlikhet i samhället | Hur resurser fördelas i ett samhälle | Överflöd av resurser |
Hållbar utveckling | Utveckling som är långsiktig | Utveckling som skadar miljön | Ekonomisk tillväxt utan begränsningar |
Humanitärt arbete | Arbete för att öka fattigdomen | Arbete för att lindra lidande | Ekonomiskt utnyttjande |
Social rättvisa | Orättvis fördelning av resurser | Rättvisa förhållanden för alla | Ökad ojämlikhet |
Ekonomisk tillväxt | Ökning av landets BNP | Stagnation i ekonomin | Ökande arbetslöshet |
Fattigdomslinje | Den nivå där människor anses leva i fattigdom | En riktlinje för rikedom | En plan för att öka rikedom |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera orsakerna till fattigdom i världen. Vilka faktorer bidrar mest?
- Hur kan internationellt samarbete bidra till att minska fattigdom? Ge exempel på initiativ och organisationer.
- Vilken roll spelar utbildning i kampen mot fattigdom? Resonera kring olika utbildningsprogram och deras effekter.
- Hur påverkar fattigdom olika samhällsgrupper, till exempel kvinnor och barn? Diskutera skillnader och likheter.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (15) |
D | 50% | (25) |
C | 60% | (30) |
B | 80% | (40) |
A | 90% | (45) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna