Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Samhällskunskap 1a2. Globala samhällsfrågor: Fattigdom. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a2

Tema: Globala samhällsfrågor: Fattigdom

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om globala samhällsfrågor med fokus på fattigdom, samt deras förmåga att analysera och diskutera orsaker och konsekvenser av fattigdom i olika samhällen.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Samhällsekonomi, till exempel ekonomiska strukturer och flöden i Sverige och internationellt. Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna.

(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är en av de vanligaste orsakerna till fattigdom i världen?
    • A) Utbildning
    • B) Krig och konflikter
    • C) Klimatförändringar
  2. Vilket av följande länder har högst andel fattiga invånare?
    • A) Sverige
    • B) Nigeria
    • C) Tyskland
  3. Vilken organisation arbetar främst med att bekämpa global fattigdom?
    • A) WHO
    • B) FN
    • C) EU
  4. Vad innebär begreppet “absolut fattigdom”?
    • A) Brist på mat
    • B) Brist på resurser för att tillgodose grundläggande behov
    • C) Låg inkomst
  5. Vilken av följande faktorer bidrar INTE till fattigdom?
    • A) Utbildning
    • B) Korruption
    • C) Högkonjunktur
  6. Hur många människor lever idag i extrem fattigdom i världen?
    • A) 700 miljoner
    • B) 1 miljard
    • C) 2 miljarder
  7. Vilken kontinent har flest människor som lever i fattigdom?
    • A) Europa
    • B) Afrika
    • C) Asien
  8. Vad är en “fattigdomsfälla”?
    • A) En situation där människor inte kan ta sig ur fattigdom
    • B) En typ av hjälporganisation
    • C) En ekonomisk teori
  9. Vad innebär “mikrokrediter”?
    • A) Små lån till fattiga företagare
    • B) Stora lån till regeringar
    • C) Lån utan ränta
  10. Vilken av följande åtgärder kan hjälpa till att minska fattigdom?
    • A) Öka skatter
    • B) Utbildning och kapacitetsuppbyggnad
    • C) Minska handelsavtal
Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Fattigdom Brist på ekonomiska resurser Ökad rikedom Stabil ekonomi
Globalisering Ökad internationell handel Ökad fattigdom Inhemsk produktion
Utvecklingsland Länder med hög inkomst Länder med låg inkomst och begränsad industri Industriländer
Välfärd Ekonomisk tillväxt Individers livskvalitet Skattetryck
Resursfördelning Jämlikhet i samhället Hur resurser fördelas i ett samhälle Överflöd av resurser
Hållbar utveckling Utveckling som är långsiktig Utveckling som skadar miljön Ekonomisk tillväxt utan begränsningar
Humanitärt arbete Arbete för att öka fattigdomen Arbete för att lindra lidande Ekonomiskt utnyttjande
Social rättvisa Orättvis fördelning av resurser Rättvisa förhållanden för alla Ökad ojämlikhet
Ekonomisk tillväxt Ökning av landets BNP Stagnation i ekonomin Ökande arbetslöshet
Fattigdomslinje Den nivå där människor anses leva i fattigdom En riktlinje för rikedom En plan för att öka rikedom
Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera orsakerna till fattigdom i världen. Vilka faktorer bidrar mest?
  2. Hur kan internationellt samarbete bidra till att minska fattigdom? Ge exempel på initiativ och organisationer.
  3. Vilken roll spelar utbildning i kampen mot fattigdom? Resonera kring olika utbildningsprogram och deras effekter.
  4. Hur påverkar fattigdom olika samhällsgrupper, till exempel kvinnor och barn? Diskutera skillnader och likheter.
Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Andel rätt (%) Poäng
E 30% (15)
D 50% (25)
C 60% (30)
B 80% (40)
A 90% (45)
Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp
×