Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Samhällskunskap 1a2
Tema:
Hållbar utveckling: Globala mål
Syfte
Provets syfte är att bedöma elevernas förståelse för hållbar utveckling och globala mål, samt deras förmåga att analysera och diskutera de samhällsfrågor som rör dessa teman.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Hållbar utveckling och dess olika dimensioner, exempelvis ekologisk, ekonomisk och social. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är ett av FN:s globala mål?
- A) Minska fattigdom
- B) Öka koldioxidutsläpp
- C) Främja krig
- Vad syftar hållbar utveckling till?
- A) Att tillgodose behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter
- B) Att maximera vinster på kort sikt
- C) Att öka befolkningen
- Vilken organisation ansvarar för att följa upp de globala målen?
- A) NATO
- B) FN
- C) EU
- Vilket av följande är en dimension av hållbar utveckling?
- A) Ekologisk
- B) Politisk
- C) Teknologisk
- Vad innebär begreppet “ekosystemtjänster”?
- A) Tjänster som erbjuds av företag
- B) Fördelar som människor får från ekosystem
- C) Offentliga tjänster
- Vad innebär “konsumtion” i hållbarhetskontext?
- A) Att köpa och använda resurser
- B) Att minska produktionen
- C) Att spara alla resurser
- Vilken av följande faktorer påverkar hållbar utveckling mest?
- A) Utbildning
- B) Underhållning
- C) Mode
- Vilket av följande är ett exempel på en förnybar resurs?
- A) Olja
- B) Solenergi
- C) Kol
- Vad är en av de största utmaningarna för hållbar utveckling?
- A) Överskott av resurser
- B) Klimatförändringar
- C) Överproduktion av mat
- Vad syftar Agenda 2030 till?
- A) Att avskaffa alla lagar
- B) Att uppnå hållbar utveckling
- C) Att öka krig
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Hållbar utveckling | En metod för att öka produktionen | En utveckling som tillgodoser nuvarande och framtida behov | En plan för att öka konsumtionen |
Globala mål | Lokala policyer för städer | Internationella mål för hållbarhet | Regler för privata företag |
Ekosystem | En typ av ekonomi | En gemenskap av organismer och deras miljö | En plats för handel |
Klimatförändringar | Förändringar i lokala vädermönster | Årliga cykler av väder | Global uppvärmning och förändringar i vädermönster |
Resursanvändning | Användning av pengar | Användning av naturliga resurser | Utnyttjande av mänskliga resurser |
Fattigdom | Brister i resurser och livsnivå | Överskott av rikedom | En typ av välstånd |
Social hållbarhet | Rikedom och makt | Att skapa rättvisa och jämlikhet i samhället | En typ av social interaktion |
Ekonomisk hållbarhet | Att öka vinster | Att skapa långsiktiga ekonomiska system | Att minska kostnader |
Miljöhot | Naturliga katastrofer | Faktorer som skadar miljön | Regler för miljövård |
Agenda 2030 | En plan för att öka krig | En global plan för hållbar utveckling | En lista med lagar |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur hållbar utveckling kan påverka våra framtida generationer. Vilka val kan vi göra idag för att säkerställa en bättre framtid?
- Reflektera över de tre dimensionerna av hållbarhet (ekologisk, social och ekonomisk). Hur hänger de ihop och varför är det viktigt att beakta dem tillsammans?
- Vilka konkreta exempel på globala mål kan du ge, och hur kan dessa mål bidra till att minska fattigdom och ojämlikhet i världen?
- Diskutera vikten av individens roll i arbetet för hållbar utveckling. Hur kan vi som individer påverka förändringar på samhällsnivå?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng (inom parentes) |
---|---|---|
E | 30% | 16 (15) |
D | 50% | 27 (25) |
C | 60% | 33 (30) |
B | 80% | 44 (40) |
A | 90% | 50 (45) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna