Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a2
Tema: Internationella konflikter: Orsaker
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om orsaker till internationella konflikter och att utvärdera deras förmåga att analysera och diskutera samhällsfrågor med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och teorier.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande faktorer är en vanlig orsak till internationella konflikter?
- A) Ekonomiska intressen
- B) Väderförändringar
- C) Teknologisk utveckling
- Vad kallas den teori som hävdar att stater agerar utifrån sina egna intressen i en anarkisk internationell miljö?
- A) Liberalism
- B) Realism
- C) Konstruktivism
- Vilket av följande begrepp beskriver en konflikt mellan flera stater?
- A) Civilkrig
- B) Internationell konflikt
- C) Nationell konflikt
- Vilken roll spelar FN i internationella konflikter?
- A) FN kan agera som medlare
- B) FN får alltid militär befogenhet
- C) FN kan tvinga stater att följa beslut
- Vad är en av de vanligaste effekterna av internationella konflikter?
- A) Ökad globalisering
- B) Mänskligt lidande
- C) Förbättrad diplomati
- Vilken av följande är en orsak till krig i modern tid?
- A) Religion
- B) Fritid
- C) Konst
- Vilket av följande dokument syftar till att förhindra krig genom internationellt samarbete?
- A) FN:s stadga
- B) Genevekonventionerna
- C) Parisavtalet
- Vad innebär begreppet “kolonialism”?
- A) En ekonomisk strategi för handel
- B) Erovring av territorier och kontroll av folk
- C) En typ av kulturell utbyte
- Vilken av följande konflikter har sina rötter i etniska spänningar?
- A) Irak-kriget
- B) Kriget i forna Jugoslavien
- C) Gulfkriget
- Vilken av följande faktorer kan bidra till fred?
- A) Maktbalans
- B) Militarisering
- C) Utbildning av soldater
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Globalisering | Ekonomisk världsintegration | Ökad lokal handel | Social isolering |
Diplomati | Militär strategi | Förhandling mellan stater | Internationell brottning |
Konfliktlösning | Att förlänga konflikten | Att ignorera problemet | Att nå en överenskommelse |
Intervention | Att delta i en konflikt | Att avstå från att agera | Att observera från sidan |
Humanitär hjälp | Stöd till de som lider | Att ignorera krisen | Att förlänga lidandet |
Militär | En enhet av civila | Stridskrafter i en konflikt | En fredlig organisation |
Teori | Ogrundad gissning | Välgrundad förklaring | Enbart spekulation |
Fredsavtal | Enligt ett krig | Överenskommelse för fred | En kravlista |
Oro | En känsla av trygghet | Rädsla inför framtiden | Fullständig kontroll |
Sanktioner | Belöning för goda gärningar | Bestraffning av stater | En typ av avtal |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera de främsta orsakerna till internationella konflikter. Vilka faktorer är viktigast och varför?
- Hur kan diplomati och internationella organisationer bidra till att förhindra konflikter? Ge konkreta exempel.
- Analysera en specifik internationell konflikt och diskutera dess orsaker och möjliga lösningar.
- Vilken roll spelar media i skildringen av internationella konflikter? Diskutera både positiva och negativa aspekter.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Poäng (% rätt) |
---|---|
E | 30% (17 poäng) |
D | 50% (27 poäng) |
C | 65% (36 poäng) |
B | 80% (44 poäng) |
A | 90% (50 poäng) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna