Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 1a2

Tema: Internationella organisationer: FN

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om internationella organisationer, med särskilt fokus på FN:s roll och funktioner i det globala samhället. Provets utformning syftar till att testa elevernas förmåga att analysera och reflektera över samhällsfrågor kopplade till FN:s arbete.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Internationella organisationers funktion och betydelse för globala frågor.Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden.

(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad står FN för?
    • A) Förenta Nationerna
    • B) Federal Nation
    • C) Förbund av Nationer
  2. Vilket år grundades FN?
    • A) 1945
    • B) 1950
    • C) 1960
  3. Hur många medlemsländer har FN?
    • A) 193
    • B) 200
    • C) 180
  4. Vilken av följande frågor hanterar FN?
    • A) Internationell handel
    • B) Utbildning
    • C) Klimatförändringar
  5. Vad är en av FN:s huvuduppgifter?
    • A) Att skapa fred
    • B) Att ge ut pengar
    • C) Att styra länder
  6. Vad heter FN:s högsta beslutande organ?
    • A) Generalförsamlingen
    • B) Säkerhetsrådet
    • C) Ekonomiska och sociala rådet
  7. Vilket organ ansvarar för att upprätthålla internationell fred och säkerhet?
    • A) Generalförsamlingen
    • B) Säkerhetsrådet
    • C) Internationella domstolen
  8. Vad syftar FN:s barnfond (UNICEF) till att göra?
    • A) Förespråka barns rättigheter
    • B) Ge ut böcker
    • C) Utveckla teknik
  9. Vilken av följande konventioner arbetar FN med?
    • A) Konventionen om barnets rättigheter
    • B) Konventionen om mänskliga rättigheter
    • C) Båda ovanstående
  10. Vad kallas FN:s arbete för att förebygga konflikter?
    • A) Fredsbevarande
    • B) Konfliktlösning
    • C) Diplomati

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
MultilateralismEn samarbetsform mellan två länderEn samarbetsform mellan flera länderEn form av handel
KyotoavtaletEn överenskommelse om att minska koldioxidutsläppEn avtalsform för handelEn säkerhetsåtgärd
Humanitära insatserÅtgärder för att hjälpa dem som drabbats av en krisEkonomiska stödprogramMilitär intervention
ResolutEn milstolpe i FN:s historiaEtt beslut från FNEn typ av ekonomi
Fredsbevarande styrkorMilitär styrka som ska upprätthålla fredPolisstyrka i ett landEn diplomatisk styrka
Human RightsRättigheter som alla människor ska haRättigheter för enskilda länderRättigheter som kan begränsas
Agenda 2030En plan för global utvecklingEn ny handelsavtalEn säkerhetsstrategi
Internationell rättRegler som gäller mellan staterNationella lagarPrivaträttsliga regler
RefugeesMänniskor som flyttat från ett landMänniskor som söker skydd i ett annat landPersoner som arbetar för FN
DemokratiEn styrelseform där folket bestämmerEn form av absolut monarkiEn typ av diktatur

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera FN:s roll i dagens värld. Hur har den utvecklats sedan grundandet 1945?
  2. Vilka utmaningar står FN inför idag i sin strävan att upprätthålla fred och säkerhet?
  3. Reflektera över hur internationella avtal och konventioner kan påverka nationell politik. Ge konkreta exempel.
  4. Hur kan individer och samhällen bidra till FN:s arbete och de globala målen?

Bedömning

Totalt antal poäng:

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%(15)
D50%(25)
C60%(30)
B80%(35)
A90%(45)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna