Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a2
Tema: Källkritik: Sociala medier
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper i källkritik och deras förmåga att analysera och värdera information från sociala medier. Provets fokus ligger på att förstå hur sociala medier påverkar individen och samhället samt att kritiskt granska källor.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är en av de största riskerna med sociala medier?
- A) Ökad kreativitet
- B) Spridning av falsk information
- C) Fler vänner
- Vilket av följande är ett exempel på källkritik?
- A) Att dela en artikel utan att läsa den
- B) Att kontrollera avsändarens trovärdighet
- C) Att följa trender
- Vad menas med “fake news”?
- A) Nyheter som är sanna
- B) Falska eller vilseledande nyheter
- C) Nyheter från traditionella medier
- Hur kan sociala medier påverka politiska beslut?
- A) Genom att informera medborgarna
- B) Genom att sprida propaganda
- C) Båda ovanstående
- Vilken plattform är mest känd för att sprida virala nyheter?
- A) Facebook
- B) LinkedIn
- C) Snapchat
- Vad syftar begreppet “algoritm” på i sociala medier?
- A) En typ av post
- B) En matematisk formel som bestämmer vilket innehåll som visas
- C) Ett sätt att skapa innehåll
- Vilken av följande källor är mest pålitlig?
- A) En personlig blogg
- B) En statlig myndighets hemsida
- C) En väns rekommendation
- Vad innebär det att “verifiera” en källa?
- A) Att ta bort den
- B) Att kontrollera dess äkthet
- C) Att dela den vidare
- Vad är en “filterbubbla”?
- A) En typ av post
- B) En situation där en användare bara ser information som bekräftar deras egna åsikter
- C) En säkerhetsåtgärd för att skydda användardata
- Hur kan man motverka spridning av falsk information?
- A) Genom att läsa mer
- B) Genom att alltid dela det man ser
- C) Genom att vara källkritisk och verifiera information
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Källkritik | Att kontrollera källors trovärdighet | Att dela vidare information | Att läsa artiklar |
| Sociala medier | Plattformar för kommunikation och delning | Bara för nyheter | En form av traditionella medier |
| Algoritm | Matematisk formel bakom sociala mediers innehållsvisning | En användares profil | Ett typ av inlägg |
| Fake news | Falsk eller vilseledande information | Nyheter från pålitliga källor | En typ av reklam |
| Filterbubbla | En säkerhet för användardata | En situation där användare bara ser bekräftande information | En ny typ av social plattform |
| Verifiera | Att kontrollera äktheten hos en källa | Att dela information | Att skapa nytt innehåll |
| Spridning | Att dela information brett | Att hålla information hemlig | Att skapa innehåll |
| Innehåll | Vad som publiceras på sociala medier | En typ av post | Ett sätt att kommunicera |
| Propaganda | Information som är avsedd att påverka åsikter | Ett sätt att dela nyheter | En typ av reklam |
| Engagemang | Aktivitet och interaktion från användare | En typ av post | Ett sätt att dela nyheter |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur sociala medier kan påverka ungas självbild och identitet. Vilka positiva och negativa aspekter finns det?
- Reflektera över hur man kan utvärdera källor på sociala medier. Vilka metoder kan användas för att säkerställa att informationen är trovärdig?
- Hur kan spridning av falsk information på sociala medier påverka samhället i stort? Ge exempel.
- Vilken roll spelar algoritmerna i hur vi konsumerar information på sociala medier? Diskutera både fördelar och nackdelar.
Bedömning
Totalt antal poäng:
| Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
|---|---|---|
| E | 30% (12) | 12 |
| D | 50% (15) | 15 |
| C | 60% (18) | 18 |
| B | 80% (24) | 24 |
| A | 90% (27) | 27 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna