Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a2
Tema: Källkritik: Sociala medier
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper i källkritik och deras förmåga att analysera och värdera information från sociala medier. Provets fokus ligger på att förstå hur sociala medier påverkar individen och samhället samt att kritiskt granska källor.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Mediers och informationsteknikens roll i samhället. Deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen samt de möjligheter de ger människor att påverka. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är en av de största riskerna med sociala medier?
- A) Ökad kreativitet
- B) Spridning av falsk information
- C) Fler vänner
- Vilket av följande är ett exempel på källkritik?
- A) Att dela en artikel utan att läsa den
- B) Att kontrollera avsändarens trovärdighet
- C) Att följa trender
- Vad menas med “fake news”?
- A) Nyheter som är sanna
- B) Falska eller vilseledande nyheter
- C) Nyheter från traditionella medier
- Hur kan sociala medier påverka politiska beslut?
- A) Genom att informera medborgarna
- B) Genom att sprida propaganda
- C) Båda ovanstående
- Vilken plattform är mest känd för att sprida virala nyheter?
- A) Facebook
- B) LinkedIn
- C) Snapchat
- Vad syftar begreppet “algoritm” på i sociala medier?
- A) En typ av post
- B) En matematisk formel som bestämmer vilket innehåll som visas
- C) Ett sätt att skapa innehåll
- Vilken av följande källor är mest pålitlig?
- A) En personlig blogg
- B) En statlig myndighets hemsida
- C) En väns rekommendation
- Vad innebär det att “verifiera” en källa?
- A) Att ta bort den
- B) Att kontrollera dess äkthet
- C) Att dela den vidare
- Vad är en “filterbubbla”?
- A) En typ av post
- B) En situation där en användare bara ser information som bekräftar deras egna åsikter
- C) En säkerhetsåtgärd för att skydda användardata
- Hur kan man motverka spridning av falsk information?
- A) Genom att läsa mer
- B) Genom att alltid dela det man ser
- C) Genom att vara källkritisk och verifiera information
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Källkritik | Att kontrollera källors trovärdighet | Att dela vidare information | Att läsa artiklar |
Sociala medier | Plattformar för kommunikation och delning | Bara för nyheter | En form av traditionella medier |
Algoritm | Matematisk formel bakom sociala mediers innehållsvisning | En användares profil | Ett typ av inlägg |
Fake news | Falsk eller vilseledande information | Nyheter från pålitliga källor | En typ av reklam |
Filterbubbla | En säkerhet för användardata | En situation där användare bara ser bekräftande information | En ny typ av social plattform |
Verifiera | Att kontrollera äktheten hos en källa | Att dela information | Att skapa nytt innehåll |
Spridning | Att dela information brett | Att hålla information hemlig | Att skapa innehåll |
Innehåll | Vad som publiceras på sociala medier | En typ av post | Ett sätt att kommunicera |
Propaganda | Information som är avsedd att påverka åsikter | Ett sätt att dela nyheter | En typ av reklam |
Engagemang | Aktivitet och interaktion från användare | En typ av post | Ett sätt att dela nyheter |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur sociala medier kan påverka ungas självbild och identitet. Vilka positiva och negativa aspekter finns det?
- Reflektera över hur man kan utvärdera källor på sociala medier. Vilka metoder kan användas för att säkerställa att informationen är trovärdig?
- Hur kan spridning av falsk information på sociala medier påverka samhället i stort? Ge exempel.
- Vilken roll spelar algoritmerna i hur vi konsumerar information på sociala medier? Diskutera både fördelar och nackdelar.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% (12) | 12 |
D | 50% (15) | 15 |
C | 60% (18) | 18 |
B | 80% (24) | 24 |
A | 90% (27) | 27 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna