Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Samhällskunskap 1a2
Tema:
Mediernas makt i världen
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om mediernas roll och makt i samhället, samt deras förmåga att analysera och kritiskt granska medieinnehåll. Provets frågor är utformade för att undersöka elevernas förståelse av hur medier påverkar opinion, kultur och samhällsutveckling.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Mediers och informationsteknikens roll i samhället, samt deras möjligheter att påverka människor och samhällsutvecklingen. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande medier har störst genomslag på sociala medier?
- A) Traditionella tidningar
- B) TV
- C) Internet
- Vad är syftet med nyhetsjournalistik?
- A) Underhålla
- B) Informera
- C) Reklam
- Vilken av följande är en form av opinionsbildning?
- A) Debattartikel
- B) Innehållsmarknadsföring
- C) Underhållning
- Vad kallas processen där medier påverkar hur vi uppfattar verkligheten?
- A) Mediekonsumtion
- B) Mediepåverkan
- C) Medieteknik
- Vilken typ av information kan spridas snabbt via sociala medier?
- A) Vetenskaplig forskning
- B) Fake news
- C) Officiella nyheter
- Vilken lag reglerar upphovsrätt i Sverige?
- A) Tryckfrihetsförordningen
- B) Upphovsrättslagen
- C) Yttrandefrihetsgrundlagen
- Vad innebär källkritik?
- A) Att endast läsa källor som bekräftar ens egna åsikter
- B) Att granska källors trovärdighet
- C) Att undvika att använda källor
- Vilken typ av media är mest påverkad av algoritmer?
- A) Tryckta medier
- B) Radio
- C) Sociala medier
- Vad innebär begreppet “filterbubbla”?
- A) Att få en mängd information
- B) Att bli exponerad för olika åsikter
- C) Att begränsas till information som bekräftar ens egna åsikter
- Vad är journalistisk integritet?
- A) Att vara partisk i rapporteringen
- B) Att rapportera objektivt och ärligt
- C) Att alltid följa läsarens önskemål
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Opinionsbildning | Att påverka andra åsikter | Att samla in data | Att underhålla |
Källkritik | Att granska källors trovärdighet | Att kopiera källor | Att ignorera källor |
Algoritm | Regler för databehandling | En typ av journalistik | En nyhetskälla |
Fake news | Falsk information som sprids som nyhet | Riktig nyhet | Nyhet med egna åsikter |
Sociala medier | Plattformar för social interaktion | Tidningar och böcker | TV-program |
Yttrandefrihet | Rätt att uttrycka åsikter fritt | Rätt att censurera | Rätt att tysta andra |
Nyhetsvärdering | Bedömning av vad som är nyheter | Att skriva nyheter | Att läsa nyheter |
Mediepåverkan | Hur medier påverkar samhället | Hur människor påverkar medier | Hur regeringar påverkar medier |
Upphovsrätt | Rättigheter till skapande verk | Rätt till att sprida information fritt | Rätt till att censurera andra |
Demokrati | Styrelseskick där folket styr | Styrelseskick där en person styr | Styrelseskick utan lagar |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur medier kan påverka vår uppfattning om verkligheten. Ge exempel på situationer där detta kan ske.
- Analysera skillnaderna mellan traditionella medier och sociala medier i hur de presenterar nyheter. Vilka för- och nackdelar finns det med vardera?
- Reflektera över hur källkritik kan påverka den information vi tar del av. Varför är det viktigt att vara källkritisk?
- Diskutera mediernas ansvar i att informera allmänheten om viktiga samhällsfrågor. Vilken roll bör de spela i en demokrati?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betygsnivå | Poäng (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna