Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1a2
Tema: Politiska partier i Sverige
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskaper om de politiska partierna i Sverige, deras ideologier och hur dessa påverkar samhällsstrukturer och beslut. Provets upplägg syftar till att testa elevernas förmåga att analysera och resonera kring politiska frågor samt att förstå samband mellan politik och samhällsutveckling.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Politiska ideologier och deras koppling till samhällsbyggande och välfärdsteorier. | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera olika samhällens organisation och samhällsförhållanden samt de bakomliggande idéerna. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1a2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket parti i Sverige har en grön ideologi?
- A) Moderaterna
- B) Socialdemokraterna
- C) Miljöpartiet
- Vad står förkortningen SD för?
- A) Sverigedemokraterna
- B) Svenska Demokratpartiet
- C) Socialdemokratiska Partiet
- Vilket av följande partier är ett vänsterparti?
- A) Centerpartiet
- B) Vänsterpartiet
- C) Kristdemokraterna
- Vilket år grundades Moderaterna?
- A) 1904
- B) 1934
- C) 1980
- Vad kallas det politiska system där flera partier samarbetar?
- A) Enpartistat
- B) Koalition
- C) Monarki
- Vilket av följande är ett av Centerpartiets huvudmål?
- A) Att öka skatterna
- B) Att bevara landsbygden
- C) Att minska invandringen
- Vilket parti förespråkar en starkare offentlig sektor?
- A) Liberalerna
- B) Socialdemokraterna
- C) Moderaterna
- Vad handlar den svenska välfärdsmodellen om?
- A) Privatisering av allt offentligt
- B) Att säkerställa social och ekonomisk trygghet för medborgarna
- C) Att främja företagande endast
- Vilket av följande partier är det största oppositionspartiet i Sveriges riksdag?
- A) Socialdemokraterna
- B) Moderaterna
- C) Sverigedemokraterna
- Vad är en viktig uppgift för riksdagen?
- A) Att styra myndigheter
- B) Att stifta lagar
- C) Att leda regeringen
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Demokrati | Styrning av en person | Folks styre | Enpartisystem |
Ideologi | En samling av idéer och värderingar | En ekonomisk teori | En typ av lag |
Välfärd | Ekonomisk tillväxt | Social trygghet | En skyddad miljö |
Riksdagen | Regeringens arbetsplats | Folks valda församling | En domstol |
Koalition | En stark ledare | Samverkan mellan partier | En lag |
Socialism | Privat ägande av företag | Gemensamt ägande | Ingen reglering av marknaden |
Konservatism | Framsteg och förändring | Bevarande av traditioner | En ideologi utan rötter |
Libertarianism | En stark statlig kontroll | Individens frihet i fokus | Social jämlikhet |
Miljöparti | Ett parti som fokuserar på ekonomi | Ett parti som fokuserar på miljöfrågor | Ett parti som vill avskaffa skatter |
Kampanj | En politisk aktivitet för att påverka val | En typ av regering | En form av utbildning |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur politiska partiers ideologier påverkar deras politik. Ge exempel på hur dessa ideologier kan leda till olika beslut i riksdagen.
- Ange vad du anser är det viktigaste med att ha flera politiska partier i en demokrati. Hur bidrar detta till ett mer representativt samhälle?
- Reflektera över hur medierna påverkar politiska partier och deras kampanjer. Finns det exempel där media har förändrat en partitaktik?
- Diskutera skillnaderna mellan politiska partier i Sverige. Hur kan dessa skillnader påverka samarbetet i riksdagen?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 15 |
D | 50% | 25 |
C | 60% | 30 |
B | 80% | 40 |
A | 90% | 45 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna