Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Samhällskunskap 1b. Demokrati. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Samhällskunskap 1b

Tema:

Demokrati

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om demokratins grundprinciper, dess funktioner och betydelse i samhället. Eleverna ska också få möjlighet att analysera och resonera kring demokratiska processer och utmaningar.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Demokratiska värden och principer, exempelvis frihet, jämlikhet och solidaritet. Eleven kan beskriva och ge exempel på centrala demokratiska värden och principer.

(Kursplan för Samhällskunskap 1b, gymnasiet)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad innebär begreppet demokrati?
    • A) En form av stat där en person har all makt
    • B) En styrelseform där folket bestämmer
    • C) En stat där ingen har makt
    • D) En system där medborgarna deltar i beslutsfattande
  2. Vilket av följande är en funktion av demokratin?
    • A) Att förhindra medborgarnas deltagande
    • B) Att säkerställa mänskliga rättigheter
    • C) Att koncentrera makten till en liten grupp
    • D) Att begränsa yttrandefriheten
  3. Vad är en folkomröstning?
    • A) En typ av val där endast politiker väljs
    • B) En process där medborgarna röstar om en specifik fråga
    • C) Ett möte mellan politiska ledare
    • D) En röstning som involverar hela befolkningen
  4. Vilken av följande är en viktig princip i en demokrati?
    • A) Censur av media
    • B) Maktkoncentration
    • C) Maktfördelning
    • D) Förbud mot politiska partier
  5. Vilket av följande är ett exempel på en demokratisk institution?
    • A) Riksdagen
    • B) En privat klubb
    • C) En domstol utan offentlig insyn
    • D) En enskild företag
  6. Vilken roll spelar opinionsbildning i en demokrati?
    • A) Ingen roll
    • B) Att informera och påverka medborgarnas åsikter
    • C) Att styra den politiska agendan direkt
    • D) Att tysta medborgarna
  7. Vad kännetecknar en representativ demokrati?
    • A) Medborgarna röstar direkt på lagar
    • B) Medborgarna väljer representanter som fattar beslut
    • C) En person har makten att fatta beslut
    • D) Inga val hålls
  8. Vad innebär yttrandefrihet?
    • A) Rätten att uttrycka sina åsikter utan censur
    • B) Rätten att inskränka andras åsikter
    • C) Rätten att inte bli kritiserad
    • D) Rätten att bara uttrycka godkända åsikter
  9. Vilken av följande är ett hot mot demokratin?
    • A) Korruption
    • B) Öppen debatt
    • C) Medborgarnas deltagande
    • D) Opartisk media
  10. Vad är syftet med en konstitution?
    • A) Att begränsa medborgarnas rättigheter
    • B) Att fastställa regler och rättigheter i samhället
    • C) Att ge makt åt en individ
    • D) Att omdefiniera demokrati
  11. Vilken roll har media i en demokrati?
    • A) Att informera och granska makten
    • B) Att sprida propaganda
    • C) Att förhindra yttrandefrihet
    • D) Att stödja en särskild politisk part
  12. Vad innebär pluralism inom demokratin?
    • A) Mångfald av åsikter och intressen
    • B) Ensidighet i beslut
    • C) Enbart en politisk åsikt tillåten
    • D) Monopol på information
  13. Vilken betydelse har medborgardeltagande för demokratin?
    • A) Ingen betydelse
    • B) Att försvaga demokratin
    • C) Att stärka legitimiteten i beslut
    • D) Att begränsa makten
  14. Vad är en demokratisk valprocess?
    • A) En process utan insyn
    • B) En process som är transparent och rättvis
    • C) En process där valresultaten inte respekteras
    • D) En process där endast vissa får rösta
  15. Vilket av följande är en del av en rättsstat?
    • A) Att lagen tillämpas godtyckligt
    • B) Att alla medborgare är lika inför lagen
    • C) Att ingen har rätt att kritisera staten
    • D) Att regeringen kan agera utan kontroll

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera betydelsen av att ha fria val i en demokrati. *Denna fråga ger eleverna möjlighet att analysera och resonera kring valens roll i demokratin.*
  2. Resonera kring hur sociala medier påverkar demokratin idag. *Här kan eleverna visa sin förmåga att reflektera över moderna utmaningar för demokratin.*
  3. Analysera skillnaderna mellan direkt och representativ demokrati. *Eleverna får möjlighet att visa djupgående förståelse för olika demokratiska system.*
  4. Diskutera hur medborgarengagemang kan främjas i en demokratisk samhälle. *Denna fråga uppmuntrar till reflektion över praktiska åtgärder för att stärka demokratin.*

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Min. andel rätt (%) Min. antal poäng
E 30 10
C 50 17
A 90 29

Uppföljning

📄 Word – Skapar ett dokument

📈 Svårare – Gör provet svårare

📉 Enklare – Gör provet enklare

Facit – Ta fram facit

📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna


Modern Tillbaka-knapp