Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Samhällskunskap 1b. Ekonomisk politik och beslut. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs:

Gymnasiet

Ämne:

Samhällskunskap 1b

Tema:

Ekonomisk politik och beslut

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för ekonomisk politik, ekonomiska beslut och deras konsekvenser på samhällsnivå. Eleverna ska kunna analysera och diskutera hur politiska beslut påverkar olika aspekter av samhället, inklusive ekonomisk tillväxt, arbetsmarknad och välfärd.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Eleven beskriver översiktligt innebörden i demokratins grundprinciper.

(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1b)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad innebär ekonomisk politik?
    • A) Åtgärder för att stödja innovationer
    • B) Beslut och åtgärder som syftar till att påverka ekonomin
    • C) Regleringar av miljöpåverkan
  2. Vilket av följande är en typ av ekonomisk system?
    • A) Socialism
    • B) Anarki
    • C) Monark
  3. Vad kallas den klassiska teorin om utbud och efterfrågan?
    • A) Keynesianism
    • B) Monetarism
    • C) Marknadsekonomi
  4. Vad syftar finanspolitik på?
    • A) Skatter och offentliga utgifter
    • B) Räntepolitik
    • C) Valutaomvandling
  5. Vilken institution ansvarar för penningpolitiken i Sverige?
    • A) Finansdepartementet
    • B) Riksbanken
    • C) Sveriges riksdag
  6. Vad är syftet med arbetsmarknadspolitik?
    • A) Öka arbetslösheten
    • B) Skapa fler jobb och öka sysselsättningen
    • C) Minska lönerna
  7. Vad betyder begreppet “bruttonationalprodukt” (BNP)?
    • A) Värdet av all produktion i landet under ett år
    • B) Summan av alla privata inkomster
    • C) Statens totala utgifter
  8. Vilken av följande faktorer påverkar inflation?
    • A) Ökning av efterfrågan på varor och tjänster
    • B) Minskning av befolkningen
    • C) Stabilitet i räntor
  9. Vad innebär “iakttagande av källkritik”?
    • A) Att tro på allt man läser
    • B) Att kritiskt granska källor och deras innehåll
    • C) Att alltid referera till primärkällor
  10. Vad är en konsekvens av globaliseringen på ekonomin?
    • A) Minskat handelsutbyte
    • B) Ökat konkurrens mellan länder
    • C) Minskat antal företag

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Inflation Ökning av priser på varor och tjänster Ökning av sysselsättning Ökning av skatter
Budget Plan för inkomster och utgifter Dokument om skatter Rapport om arbetslöshet
Subvention Stöd från staten till en verksamhet Ökning av skatter Uppskattning av kostnader
Ekonomisk tillväxt Ökning av BNP över tid Ökning av arbetslösheten Ökning av inflationen
Ränta Kostnad för att låna pengar Inkomst av arbete Värde av tillgångar
Marknadsekonomi Ekonomi där priser bestäms av utbud och efterfrågan Ekonomi med statlig kontroll Ekonomi utan regleringar
Skatt Avgift som betalas till staten Belöning för arbete Rabatt på varor
Konsument Person som köper varor och tjänster Person som producerar varor Person som säljer varor
Arbetsmarknad Marknad för arbete och sysselsättning Marknad för varor Marknad för tjänster
Export Försäljning av varor till andra länder Import av varor Produktion av varor

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur ekonomisk politik kan påverka arbetslösheten i ett land. Vilka faktorer spelar in?

    För att besvara denna fråga behöver eleven reflektera över olika ekonomiska teorier och politiska beslut som påverkar arbetsmarknaden, inklusive skatter, subventioner och utbildningsinsatser.

  2. Analysera konsekvenserna av en hög inflation för olika samhällsgrupper.

    Eleven bör konkretisera hur inflation påverkar köpkraften, sparande och skulder för olika grupper, såsom låginkomsttagare och pensionärer.

  3. Hur kan globaliseringen påverka nationella ekonomiska beslut?

    Här ska eleven diskutera hur internationella avtal och konkurrens påverkar beslut som tas på nationell nivå, exempelvis inom handel och arbetsmarknad.

  4. Vilken roll har staten i att reglera ekonomin och skydda konsumenterna?

    Eleven behöver diskutera de metoder staten använder för att skydda konsumenterna, inklusive lagstiftning och ekonomiska incitament.

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng (totalt 55)
E 30% 17
D 50% 28
C 60% 33
B 80% 44
A 90% 50

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp
×