Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 1b
Tema: Migration och dess effekter
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas kunskaper och förståelse för migration och dess effekter på individ och samhälle. Eleverna ska kunna analysera och diskutera olika aspekter av migration, inklusive orsaker, konsekvenser och politiska ställningstaganden.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Möjligheter och utmaningar med migration, dess bakgrund och konsekvenser för människors livsvillkor. | Eleven redogör översiktligt för migrationen, dess bakgrund och konsekvenser samt för politiska beslut och ställningstaganden i samband med migration. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande faktorer är en vanlig orsak till migration?
- a) Ekonomiska skäl
- b) Ökat medieutbud
- c) Förbättrad utbildning
- Vad innebär begreppet “asyl”?
- a) Rätt att stanna kvar i ett land om man är hotad
- b) Rätt att jobba i ett annat land
- c) Rätt att besöka släkt i ett annat land
- Vilken internationell organisation hanterar flyktingfrågor?
- a) EU
- b) FN
- c) NATO
- Vilken av följande är inte en typ av migration?
- a) Intern migration
- b) Extern migration
- c) Permanent migration
- Vad kallas den process där invandrare blir en del av det nya samhället?
- a) Assimilation
- b) Segregation
- c) Integration
- Vilket uttryck beskriver att en grupp människor utesluts från samhället?
- a) Integration
- b) Marginalisering
- c) Socialisering
- Vilket land är känt för att ta emot flest flyktingar?
- a) Sverige
- b) Tyskland
- c) USA
- Vad innebär “humanitär migration”?
- a) Migration av ekonomiska skäl
- b) Migration på grund av krig eller förföljelse
- c) Migration för att studera
- Vilken lagstiftning i Sverige reglerar asylprocessen?
- a) Utlänningslagen
- b) Socialtjänstlagen
- c) Arbetsmiljölagen
- Vad är en “flykting” enligt FN?
- a) En person som lämnar sitt hem för att studera
- b) En person som är tvungen att lämna sitt land på grund av förföljelse
- c) En person som reser för att arbeta
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Migration | Flyttning mellan länder | Att stanna kvar i sitt hemland | Att resa kortvarigt |
Integration | En process där en kultur ersätter en annan | Att anpassa sig till ett nytt samhälle | Att undvika kontakt med andra kulturer |
Segregation | Att leva tillsammans i olika grupper | Att blanda sig med andra | Att arbeta tillsammans för ett gemensamt mål |
Asyl | Rätt att stanna i ett land av säkerhetsskäl | Rätt att besöka släkt | Rätt att arbeta utomlands |
Flykting | En person som har lämnat sitt hemland av ekonomiska skäl | En person som är hotad i sitt hemland | En person som reser för arbete |
Kultur | Värderingar och normer i ett samhälle | En typ av mat | En livsstil |
Humanitär | Relaterat till djur | Relaterat till människors välbefinnande | Relaterat till ekonomisk tillväxt |
Politik | Beslut som rör styrningen av ett samhälle | Beslut som tas av privatpersoner | Beslut som bara gäller företag |
Exil | Att vara hemlös | Att bo i ett annat land än sitt hemland | Att vara rik |
Utlänningslagen | Svensk lag som reglerar utlänningars rättigheter | Lag om djurs rättigheter | Lag om skatter |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur migration påverkar både ursprungslandet och destinationslandet. Vilka positiva och negativa aspekter finns det för båda parter?
- Reflektera över hur media framställer migration och migranter. Vilken påverkan kan detta ha på allmänhetens uppfattning?
- Vilka politiska åtgärder kan vidtas för att underlätta integration av migranter i det svenska samhället? Ge konkreta exempel.
- Hur kan kulturella skillnader påverka mötet mellan migranter och det svenska samhället? Diskutera både utmaningar och möjligheter.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Rätt (%) | Poäng (antal) |
---|---|---|
E | 30% | (16) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 75% | (41) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna