Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Samhällskunskap 1b
Tema:
Samhällsdebatt: Argumentationsteknik
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom argumentationsteknik samt deras förmåga att analysera och diskutera samhällsfrågor. Eleverna ska visa på sin förståelse för hur man bygger upp argument, hur man bemöter motargument och hur man använder retoriska verktyg i en debattkontext.
Centralt innehåll
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text. | Eleven kan skriva argumenterande text och andra typer av texter som är sammanhängande och begripliga samt till viss del anpassade till syfte, mottagare och kommunikationssituation. |
(Gy11, Kursplan för Samhällskunskap 1b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär argumentationsteknik?
- A) En metod för att övertyga andra.
- B) Ett sätt att samla information.
- C) En form av kreativ skrivning.
- Vilket av följande är ett exempel på ett motargument?
- A) “Jag håller med dig.”
- B) “Det finns statistik som motsäger detta.”
- C) “Det är en intressant åsikt.”
- Vilket av följande ord beskriver en retorisk fråga?
- A) En fråga som alltid måste besvaras.
- B) En fråga som ställs för att framhäva en ståndpunkt.
- C) En fråga som är irrelevant för ämnet.
- Vilken av följande är en typ av argument?
- A) Emotionellt argument.
- B) Ovidkommande argument.
- C) Irrelevant argument.
- Vad är syftet med en avslutning i en argumenterande text?
- A) Att sammanfatta alla argument.
- B) Att lämna läsaren utan information.
- C) Att förvirra läsaren.
- Vilket av följande är en fördel med att använda exempel i sina argument?
- A) De gör argumenten svårare att förstå.
- B) De hjälper till att styrka argumenten.
- C) De tar upp onödig tid.
- Vad kallas det när man riktar kritik mot någon annans ståndpunkt?
- A) Argumentation.
- B) Bemötande.
- C) Sammanfattning.
- Vad betyder det att vara källkritisk i en debatt?
- A) Att lita på alla källor utan ifrågasättande.
- B) Att granska och analysera källors pålitlighet.
- C) Att alltid använda internet som källa.
- Vilken typ av argumentation används ofta i reklam?
- A) Logisk argumentation.
- B) Emotionell argumentation.
- C) Faktabaserad argumentation.
- Vad är en struktur för en argumenterande text?
- A) Inledning, argument, motargument, avslutning.
- B) Inledning, information, diskussion, slut.
- C) Inledning, exempel, slutsats, resultat.
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Argument | En åsikt som framförs. | En faktauppgift. | En typ av känsla. |
Retorik | Läran om argumentation. | Studiet av litteratur. | En typ av konst. |
Debatt | En diskussion med många deltagare. | En form av ensam reflektion. | En skriftlig text. |
Motargument | Argument som stöder en åsikt. | Argument som motsätter sig en åsikt. | Argument som inte är relevanta. |
Källkritik | Att granska källor. | Att förlita sig på källor. | Att ignorera källor. |
Exempel | En specifik situation som förklarar en idé. | En generell teori. | En orelaterad händelse. |
Argumentationsteknik | Metoder för att övertyga andra. | Strategier för att samla fakta. | Teorier om litteratur. |
Avslutning | Den sista delen av en text. | Den första delen av en text. | En mittpunkt i texten. |
Emotionell argumentation | Att använda känslor för att övertyga. | Att använda statistik. | Att använda fakta. |
Logisk argumentation | Att använda förnuft och logik för att övertyga. | Att använda känslor. | Att använda orelaterade fakta. |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vikten av argumentationsteknik i det moderna samhället. Varför är det viktigt? Ge exempel på hur det kan påverka beslutsfattande.
- Hur kan man bemöta motargument effektivt i en debatt? Vilka strategier tycker du är mest effektiva och varför?
- Reflektera över en debatt du har deltagit i eller bevittnat. Vilka argument var mest övertygande och varför? Vad kan man lära sig av det?
- Vilka etiska aspekter bör man beakta när man argumenterar i offentligheten? Diskutera hur detta kan påverka trovärdigheten hos argumenten.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna