Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Samhällskunskap 1b
Tema:
Sveriges grundlagar och rättssystem
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges grundlagar och rättssystem samt deras förmåga att analysera och reflektera över dessa ämnen i ett demokratiskt perspektiv.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Sveriges grundlagar och rättssystem. | Eleven kan redogöra översiktligt för grundläggande delar av det svenska rättssystemet. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 1b)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande är en grundlag i Sverige?
- A. Skollagen
- B. Regeringsformen
- C. Arbetsmiljölagen
- Vad reglerar yttrandefrihetsgrundlagen?
- A. Rätt att uttrycka sina åsikter
- B. Rätt att delta i val
- C. Rätt till privatliv
- Vilken myndighet övervakar rättssäkerheten i Sverige?
- A. Riksdagen
- B. Justitieombudsmannen
- C. Regeringen
- Vad är en av de viktigaste uppgifterna för domstolarna?
- A. Stifta lagar
- B. Tillämpa lagar
- C. Skriva lagförslag
- Vilken av följande är inte en del av den svenska rättegångsordningen?
- A. Offentlighet
- B. Rätt till advokat
- C. Hemlig röstning
- Vad är syftet med grundlagarna?
- A. Att skydda medborgarnas rättigheter
- B. Att reglera skatter
- C. Att styra kommunala beslut
- Vilken grundlag skyddar den personliga integriteten?
- A. Föräldrabalken
- B. Regeringsformen
- C. Tryckfrihetsförordningen
- Vad innebär ”legalitetsprincipen”?
- A. Att man får straffas endast om det finns lagstöd
- B. Att man alltid har rätt till en rättvis rättegång
- C. Att lagar ska vara tydliga och öppna
- Vilken typ av rätt är straffrätt?
- A. Civilrätt
- B. Offentlig rätt
- C. Internationell rätt
- Vilket av följande är en rättighet som garanteras av Europakonventionen?
- A. Rätt till utbildning
- B. Rätt till liv
- C. Rätt till arbete
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Demokrati | Styrning av folket | Styrning av en kung | Styrning av en diktator |
Rättssäkerhet | Skydd mot orättvisor | Rätt att bestämma | Rätt att yttra sig |
Lag | Regler för samhället | Förslag till regler | Rekommendationer |
Medborgerliga rättigheter | Rättigheter för medborgarna | Rättigheter för företag | Rättigheter för staten |
Grundlag | Lagar om skatter | Viktiga lagar som skyddar medborgarna | Regler för städers plikt |
Folkrätt | Rättigheter för medborgare | Regler mellan stater | Regler för företag |
Rättegång | Process för att lösa tvister | En typ av lagstiftning | En typ av meddelande |
Brott | Lagliga handlingar | Handlingar som bryter mot lagen | Godkända åtgärder |
Polis | Lagstiftare | Rättsvårdande myndighet | Socialtjänst |
Rättighetskonvention | Internationell avtal | Nationell lag | Lokalt regelverk |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera varför grundlagarna är viktiga för ett demokratiskt samhälle. Din diskussion ska inkludera exempel på hur de skyddar medborgarnas rättigheter.
- Reflektera över hur rättssystemet kan påverka individens liv. Ge konkreta exempel på hur en rättvis rättegång kan se ut och varför det är viktigt.
- Analysera skillnaderna mellan lagar och regler. Diskutera hur dessa påverkar medborgarna i deras vardag.
- Hur kan medborgarna påverka lagstiftningen i Sverige? Diskutera både direkt och indirekt påverkan och ge exempel på hur detta kan ske.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 40% | (22) |
C | 50% | (28) |
B | 70% | (39) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna