Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Samhällskunskap 2. Källkritik: Avancerad analys. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 2

Tema: Källkritik: Avancerad analys

Syfte

Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att kritiskt granska och värdera källor samt att använda samhällsvetenskapliga teorier och begrepp i analyser av komplexa samhällsfrågor.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Källkritisk granskning, tolkning och värdering av information från olika källor och medier i digital och annan form i arbetet med komplexa samhällsfrågor. Eleven kan med säkerhet söka, granska och tolka information från olika källor, redovisa sina källor samt göra välgrundade och nyanserade reflektioner om deras relevans och trovärdighet utifrån syftet.

Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad av följande är en viktig del av källkritik?
    • A) Att lita blint på information
    • B) Att granska källans trovärdighet
    • C) Att alltid använda samma källa
  2. Vilken typ av källa anses vara mest pålitlig?
    • A) Bloggar
    • B) Akademiska artiklar
    • C) Sociala medier
  3. Vad innebär det att vara källkritisk?
    • A) Att tro på allt man hör
    • B) Att ifrågasätta och analysera information
    • C) Att acceptera åsikter utan bevis
  4. Vilken av följande metoder används för att kontrollera en källas trovärdighet?
    • A) Jämföra med andra källor
    • B) Ta informationen för given
    • C) Endast använda en källa
  5. Vilket av följande är ett exempel på en sekundär källa?
    • A) En originalartikel
    • B) En analys av flera artiklar
    • C) En intervju med en expert
  6. Vad betyder “faktakontroll”?
    • A) Att verifiera fakta i en text
    • B) Att skapa egna fakta
    • C) Att tro på allt som skrivits
  7. Enligt källkritik, vad är viktigt att ange i sina texter?
    • A) Källor
    • B) Personlig åsikt
    • C) Inga referenser
  8. Vad är en “primär källa”?
    • A) En källa som bygger på andras arbete
    • B) En ursprunglig källa med originalinformation
    • C) En sammanställning av flera källor
  9. Vilken typ av källor bör man vara extra skeptisk mot?
    • A) Välrenommerade tidskrifter
    • B) Okända bloggar och hemsidor
    • C) Officiella rapporter
  10. Vad menas med “bias” i en källa?
    • A) Objektivitet
    • B) Partiskhet
    • C) Neutralitet

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Källkritik Att lita på alla källor Att analysera och värdera källor Att undvika att använda källor
Primär källa En källa med originalinformation En sammanställning av information En källa som inte används ofta
Bias Neutralitet i information Partiskhet i information Objektivitet i information
Faktakontroll Att verifiera fakta Att förbise fakta Att skapa nya fakta
Sekundär källa En första hand källa En analys av originalinformation En okänd källa
Referens Att ge källor för information Att ignorera källor Att skriva utan fakta
Digital källkritik Att kritisera alla digitala källor Att granska digital information Att använda digital information utan granskning
Trovärdighet Att vara osäker Att vara pålitlig Att vara partisk
Information Data utan analys Bearbetad data En irrelevant uppgift
Källa En plats där information kommer ifrån En oviktig del av en text En åsikt utan fakta

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera vikten av källkritik i dagens digitala samhälle. Varför är det viktigare än någonsin? Tänk på exempel från sociala medier och nyhetskällor.
  2. Hur kan man använda källkritiska metoder för att identifiera desinformation? Ge konkreta exempel på strategier.
  3. Reflektera över en situation där du har stött på tveksamma källor. Hur hanterade du det? Vilka metoder använde du för att värdera informationen?
  4. Vilka etiska aspekter bör beaktas när man använder källor? Diskutera ansvar och konsekvenser av att använda opålitliga källor.

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% 15
D 50% 25
C 65% 30
B 80% 40
A 90% 45

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp
×