Läxa
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Källkritik: Avancerad analys
Ordkollen
Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.
- Källkritik: Processen att kritiskt granska källor för att avgöra deras trovärdighet och relevans.
- Trovärdighet: Graden av tillförlitlighet hos en källa.
- Mediekunskap: Förmågan att förstå och analysera mediernas roll och påverkan i samhället.
- Primärkälla: En källa som ger direkt information och data, exempelvis ögonvittnesrapporter eller originaldokument.
- Sekundärkälla: En källa som analyserar, tolkar eller sammanfattar information från primärkällor.
- Desinformation: Medvetet felaktig eller missvisande information spridd för att vilseleda.
- Falska nyheter: Information som med avsikt är bedräglig, ofta för att påverka opinion eller för att sprida förvirring.
- Kontext: Det sammanhang i vilket information presenteras, vilket påverkar tolkningen av innehållet.
- Referenshantering: Systematiska metoder för att korrekt citera och hänvisa till källor i akademiska texter.
- Källhänvisning: Angivande av ursprunglig källa for att styrka sina påståenden.
Instuderingsfrågor
- Vad är källkritik och varför är det viktigt?
- Hur kan man avgöra om en källa är trovärdig?
- Vad är skillnaden mellan primär- och sekundärkällor?
- Ge exempel på desinformation och hur den kan identifieras.
- Hur påverkar kontexten tolkningen av information?
- Vilka metoder kan användas för att hantera referenser och källor i akademiska texter?
- Vad innebär det att en nyhet är falsk?
- Kvotera inte bara källor, vilka kritiska frågor bör man ställa när man granskar information?
- Vad är mediekunskap och hur påverkar det vår förståelse av samhället?
- Hur kan man effektivt kritisera en källa i sina egna texter?
Övning
Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.
Fråga/Definition | A | B | C | D |
---|---|---|---|---|
Vad är källkritik? | Att enbart använda primärkällor | Att kritiskt bedöma källor | Att alltid tro på vad medierna säger | Att undvika att läsa rykten |
Vad kännetecknar en trovärdig källa? | Ingen referens | Subjektiva åsikter | Välgrundad och verifierbar information | Obekräftad information |
Vilken källa är en primärkälla? | En bok om historia | En intervju med en ögonvittne | En sammanställning av artikelreferat | En analys av nyhetsartiklar |
Vad är desinformation? | Fakta som publicerats av myndigheter | Felaktig information spridd av olika anledningar | Information från betrodda källor | Nyheter från sociala medier |
Vilka faktorer påverkar trovärdigheten? | Färgen på texten | Källans ursprung och syfte | Antalet ord i texten | Textens längd |
Vad innebär referenshantering? | Att citera texter utan källor | Att korrekt ange källor i sina arbeten | Att aldrig använda externa källor | Att undvika kommentarer i texterna |
Hur kan falska nyheter identifieras? | Genom statistik | Genom att jämföra med pålitliga källor | Genom att läsa titlar | Genom att anta att alla nyheter är falska |
Vad är en sekundärkälla? | En analys av primärkällor | En intervju med en expert | En nyhetsartikel | En video med direkt information |
Vad innebär källhänvisning? | Att diskutera källor | Att ange ursprunget till information | Att sammanfatta information | Att tro på information utan kontroll |
Vad är en viktig del av mediekunskap? | Att läsa all information som ges | Att förstå mediernas påverkan | Att endast använda sociala medier | Att inte analysera källor |
Skrivuppgifter
Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.
Skrivuppgift 1: *Enkelt källkritiskt inlägg*
Skriv en kort text (ca 200 ord, en A4-sida) där du beskriver vad källkritik är och varför det är viktigt i dagens samhälle. Använd egna exempel för att styrka din argumentation.
Skrivuppgift 2: *Källkritisk analys av en artikel*
Välj en aktuell nyhetsartikel (ca 300 ord, en halv A4-sida) och gör en källkritisk analys. Beskriv källan, ursprunget och diskutera dess trovärdighet. Presentera även dina reflektioner kring innehållet.
Skrivuppgift 3: *Debattartikel om medier och källkritik*
Skriv en debattartikel (ca 600 ord, två A4-sidor) där du diskuterar mediernas ansvar och vikten av källkritik i vår informationsålder. Analysera olika perspektiv och ge förslag på hur vi som mediekonsumenter kan bli mer källkritiska.
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör läxan svårare
- 📉 Enklare – Gör läxan enklare