Läxa

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 2

Tema: Källkritik: Avancerad analys

Ordkollen

Här listas tio ämnesord på läxans tema som är bra att känna till betydelsen av.

  • Källkritik: Processen att kritiskt granska källor för att avgöra deras trovärdighet och relevans.
  • Trovärdighet: Graden av tillförlitlighet hos en källa.
  • Mediekunskap: Förmågan att förstå och analysera mediernas roll och påverkan i samhället.
  • Primärkälla: En källa som ger direkt information och data, exempelvis ögonvittnesrapporter eller originaldokument.
  • Sekundärkälla: En källa som analyserar, tolkar eller sammanfattar information från primärkällor.
  • Desinformation: Medvetet felaktig eller missvisande information spridd för att vilseleda.
  • Falska nyheter: Information som med avsikt är bedräglig, ofta för att påverka opinion eller för att sprida förvirring.
  • Kontext: Det sammanhang i vilket information presenteras, vilket påverkar tolkningen av innehållet.
  • Referenshantering: Systematiska metoder för att korrekt citera och hänvisa till källor i akademiska texter.
  • Källhänvisning: Angivande av ursprunglig källa for att styrka sina påståenden.

Instuderingsfrågor

  1. Vad är källkritik och varför är det viktigt?
  2. Hur kan man avgöra om en källa är trovärdig?
  3. Vad är skillnaden mellan primär- och sekundärkällor?
  4. Ge exempel på desinformation och hur den kan identifieras.
  5. Hur påverkar kontexten tolkningen av information?
  6. Vilka metoder kan användas för att hantera referenser och källor i akademiska texter?
  7. Vad innebär det att en nyhet är falsk?
  8. Kvotera inte bara källor, vilka kritiska frågor bör man ställa när man granskar information?
  9. Vad är mediekunskap och hur påverkar det vår förståelse av samhället?
  10. Hur kan man effektivt kritisera en källa i sina egna texter?

Övning

Nedan listas uppgifter och fyra svarsalternativ. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt. Observera att av de fyra alternativen är endast ett korrekt.

Fråga/DefinitionABCD
Vad är källkritik?Att enbart använda primärkällorAtt kritiskt bedöma källorAtt alltid tro på vad medierna sägerAtt undvika att läsa rykten
Vad kännetecknar en trovärdig källa?Ingen referensSubjektiva åsikterVälgrundad och verifierbar informationObekräftad information
Vilken källa är en primärkälla?En bok om historiaEn intervju med en ögonvittneEn sammanställning av artikelreferatEn analys av nyhetsartiklar
Vad är desinformation?Fakta som publicerats av myndigheterFelaktig information spridd av olika anledningarInformation från betrodda källorNyheter från sociala medier
Vilka faktorer påverkar trovärdigheten?Färgen på textenKällans ursprung och syfteAntalet ord i textenTextens längd
Vad innebär referenshantering?Att citera texter utan källorAtt korrekt ange källor i sina arbetenAtt aldrig använda externa källorAtt undvika kommentarer i texterna
Hur kan falska nyheter identifieras?Genom statistikGenom att jämföra med pålitliga källorGenom att läsa titlarGenom att anta att alla nyheter är falska
Vad är en sekundärkälla?En analys av primärkällorEn intervju med en expertEn nyhetsartikelEn video med direkt information
Vad innebär källhänvisning?Att diskutera källorAtt ange ursprunget till informationAtt sammanfatta informationAtt tro på information utan kontroll
Vad är en viktig del av mediekunskap?Att läsa all information som gesAtt förstå mediernas påverkanAtt endast använda sociala medierAtt inte analysera källor

Skrivuppgifter

Här presenteras tre olika skrivuppgifter som är utformade på tre olika svårighetsnivåer: enkel, medel och svår.

Skrivuppgift 1: *Enkelt källkritiskt inlägg*

Skriv en kort text (ca 200 ord, en A4-sida) där du beskriver vad källkritik är och varför det är viktigt i dagens samhälle. Använd egna exempel för att styrka din argumentation.

Skrivuppgift 2: *Källkritisk analys av en artikel*

Välj en aktuell nyhetsartikel (ca 300 ord, en halv A4-sida) och gör en källkritisk analys. Beskriv källan, ursprunget och diskutera dess trovärdighet. Presentera även dina reflektioner kring innehållet.

Skrivuppgift 3: *Debattartikel om medier och källkritik*

Skriv en debattartikel (ca 600 ord, två A4-sidor) där du diskuterar mediernas ansvar och vikten av källkritik i vår informationsålder. Analysera olika perspektiv och ge förslag på hur vi som mediekonsumenter kan bli mer källkritiska.

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör läxan svårare
  • 📉 Enklare – Gör läxan enklare