Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Klimatpolitik: Globala avtal
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om klimatpolitik och globala avtal, samt deras förmåga att analysera och diskutera samhällsfrågor relaterade till dessa ämnen.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Undervisningen i kursen ska behandla frågor om globala avtal och deras påverkan på hållbarhet och klimat. | Eleven kan analysera samhällsfrågor och identifiera flera orsaker och konsekvenser med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande avtal syftar till att minska växthusgasutsläpp globalt?
- A) Kyotoavtalet
- B) Parisavtalet
- C) Montrealprotokollet
- Vad är syftet med Parisavtalet?
- A) Att förhindra nederlag i krig
- B) Att begränsa den globala uppvärmningen
- C) Att främja handel mellan länder
- Vilket av följande länder är INTE signatär av Parisavtalet?
- A) USA
- B) Kina
- C) Nordkorea
- Vilket år antogs Parisavtalet?
- A) 2015
- B) 2016
- C) 2017
- Vilket av följande begrepp handlar om överenskommelser mellan stater för att bekämpa klimatförändringar?
- A) Bilaterala avtal
- B) Multilaterala avtal
- C) Handelsavtal
- Vad kallas de globala mål för hållbar utveckling som antogs av FN?
- A) Agenda 2030
- B) Agenda 2020
- C) Agenda 2040
- Vilken typ av avtal är Montrealprotokollet?
- A) Klimatavtal
- B) Avtal om skydd av ozonskiktet
- C) Handelsavtal
- Vilken aktör har en central roll i att övervaka efterlevnaden av klimatavtal?
- A) FN
- B) Världshälsoorganisationen (WHO)
- C) Världsbanken
- Vad är en av huvudprinciperna i klimatpolitiken?
- A) Att prioritera kortsiktig ekonomisk tillväxt
- B) Att säkerställa hållbar utveckling
- C) Att minska invandring
- Vad innebär “koldioxidneutralitet”?
- A) Att släppa ut mer koldioxid än man kompenserar för
- B) Att inte ha några koldioxidutsläpp överhuvudtaget
- C) Att balansera koldioxidutsläpp med koldioxidupptagning
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Klimatförändringar | Naturliga variationer i klimatet | Förändringar orsakat av mänsklig aktivitet | Ingen påverkan på vädret |
Hållbar utveckling | Utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra framtida generationer | Utveckling som prioriterar ekonomisk tillväxt | Utveckling utan miljömässiga hänsyn |
Global uppvärmning | Uppvärmning av havet | Ökning av jordens medeltemperatur | Förändringar av årstider |
Utsläppsrätter | Rättigheter att släppa ut koldioxid | Rättigheter att producera mer energi | Rättigheter att importera varor |
CO2 | Syre | Koldioxid | Nitrogen |
Återvinning | Process av nedbrytning av avfall | Process för att återanvända material | Process av att förstöra resurser |
Fossila bränslen | Förnybara energikällor | Bränslen från döda organismer | Biologiska bränslen |
Ekologiskt fotavtryck | Mått på en persons påverkan på miljön | En typ av avtryck på marken | En statistisk beräkning av befolkning |
Miljövänlig | Skadlig för miljön | Neutral för miljön | Fördelaktig för miljön |
Plastförorening | Förorening orsakad av plastprodukter | Förorening av vatten | Förorening av luft |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur globala avtal kan påverka nationell politik. Ge exempel på både fördelar och nackdelar.
- Analysera hur olika länder kan påverkas av klimatförändringar på olika sätt. Vilka faktorer spelar in?
- Reflektera över hur individers beteende kan bidra till att minska klimatförändringarna. Vad kan göras på lokal nivå?
- Diskutera vad som kan hända om världens länder inte når sina klimatmål. Vilka konsekvenser kan det få för människor och miljön?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (27) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (43) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna