Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Mänskliga rättigheter i konfliktzoner
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för mänskliga rättigheter i konfliktzoner, samt deras förmåga att analysera och diskutera komplexa samhällsfrågor kopplade till ämnet.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kunskaper om demokrati och de mänskliga rättigheterna, såväl de individuella som de kollektiva rättigheterna, samhällsfrågor, samhällsförhållanden samt olika samhällens organisation och funktion från lokal till global nivå utifrån olika tolkningar och perspektiv. | Eleven kan uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket dokument skyddar mänskliga rättigheter globalt?
- A) FN:s stadga
- B) Mänskliga rättighetsdeklarationen
- C) EU:s fördrag
- Vilket av följande är en kollektiv rättighet?
- A) Rätt till liv
- B) Rätt till utbildning
- C) Rätt till självbestämmande
- Vad innebär begreppet “humanitär intervention”?
- A) Att ett land agerar militärt för att skydda mänskliga rättigheter i ett annat land
- B) Att länder samarbetar för att stoppa klimatförändringar
- C) Att en nation stänger sina gränser för att skydda sina medborgare
- Vilken organisation arbetar främst med att skydda mänskliga rättigheter?
- A) WHO
- B) Amnesty International
- C) Röda korset
- Vilket år antogs FN:s deklaration om mänskliga rättigheter?
- A) 1945
- B) 1948
- C) 1950
- Vilket av följande påståenden stämmer om flyktingar?
- A) De har alltid rätt att återvända till sitt hemland
- B) De skyddas av internationella konventioner
- C) De får aldrig uppehållstillstånd i andra länder
- Vad står förkortningen “UNHCR” för?
- A) United Nations High Commissioner for Refugees
- B) United Nations Human Rights Council
- C) United Nations Health Care Resources
- Vilket av följande är en mänsklig rättighet?
- A) Rätt till arbete
- B) Rätt till vapen
- C) Rätt till rikedom
- Vilken faktor påverkar ofta mänskliga rättigheter negativt i konfliktzoner?
- A) Ekonomisk stabilitet
- B) Politisk instabilitet
- C) Utbildning
- Vad kan vara en följd av brott mot mänskliga rättigheter?
- A) Internationella sanktioner
- B) Ökad handel
- C) Fredliga lösningar
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Asyl | Skydd i ett annat land | Rätt att arbeta | Rätt till rörelsefrihet |
Konvention | En lag i ett land | En internationell överenskommelse | En typ av brott |
Diskriminering | Att ge fördelar till vissa | Att behandla olika grupper olika | Att skapa lagar |
Flykting | En person som söker skydd | En person som flyttar för arbete | En person som reser för nöjes skull |
Rättsstat | En stat med lagar och regler | En stat utan lagar | En stat där endast kungen bestämmer |
Mänskliga rättigheter | Rättigheter som gäller alla människor | Rättigheter som gäller bara medborgare | Rättigheter för företag |
Internationell rätt | Lag som gäller i flera länder | Lag som gäller i ett land | Lag för företag |
Humanitär rätt | Rättigheter för djur | Regler för krig och konflikter | Rättigheter för barn |
Minoritet | En grupp i samhället med specifika rättigheter | En stor befolkningsgrupp | En grupp som inte har rösträtt |
Utrikespolitik | Policy för inrikes frågor | Policy som gäller internationella relationer | Policy för företagande |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur mänskliga rättigheter kan påverkas i en konfliktzon. Vilka faktorer bidrar till att rättigheterna kränks?
- Analysera skillnaderna i hur olika länder hanterar mänskliga rättigheter under krig. Vad kan vi lära oss av dessa skillnader?
- Reflektera över betydelsen av internationella organisationers arbete med mänskliga rättigheter. Vilken roll spelar de i konfliktzoner?
- Hur kan individer och grupper arbeta för att försvara mänskliga rättigheter i sina samhällen? Ge exempel på framgångsrika strategier.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna