Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 2

Tema: Mänskliga rättigheter i konfliktzoner

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för mänskliga rättigheter i konfliktzoner, samt deras förmåga att analysera och diskutera komplexa samhällsfrågor kopplade till ämnet.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Kunskaper om demokrati och de mänskliga rättigheterna, såväl de individuella som de kollektiva rättigheterna, samhällsfrågor, samhällsförhållanden samt olika samhällens organisation och funktion från lokal till global nivå utifrån olika tolkningar och perspektiv.Eleven kan uttrycka sina kunskaper i samhällskunskap i olika presentationsformer.

(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket dokument skyddar mänskliga rättigheter globalt?
    • A) FN:s stadga
    • B) Mänskliga rättighetsdeklarationen
    • C) EU:s fördrag
  2. Vilket av följande är en kollektiv rättighet?
    • A) Rätt till liv
    • B) Rätt till utbildning
    • C) Rätt till självbestämmande
  3. Vad innebär begreppet “humanitär intervention”?
    • A) Att ett land agerar militärt för att skydda mänskliga rättigheter i ett annat land
    • B) Att länder samarbetar för att stoppa klimatförändringar
    • C) Att en nation stänger sina gränser för att skydda sina medborgare
  4. Vilken organisation arbetar främst med att skydda mänskliga rättigheter?
    • A) WHO
    • B) Amnesty International
    • C) Röda korset
  5. Vilket år antogs FN:s deklaration om mänskliga rättigheter?
    • A) 1945
    • B) 1948
    • C) 1950
  6. Vilket av följande påståenden stämmer om flyktingar?
    • A) De har alltid rätt att återvända till sitt hemland
    • B) De skyddas av internationella konventioner
    • C) De får aldrig uppehållstillstånd i andra länder
  7. Vad står förkortningen “UNHCR” för?
    • A) United Nations High Commissioner for Refugees
    • B) United Nations Human Rights Council
    • C) United Nations Health Care Resources
  8. Vilket av följande är en mänsklig rättighet?
    • A) Rätt till arbete
    • B) Rätt till vapen
    • C) Rätt till rikedom
  9. Vilken faktor påverkar ofta mänskliga rättigheter negativt i konfliktzoner?
    • A) Ekonomisk stabilitet
    • B) Politisk instabilitet
    • C) Utbildning
  10. Vad kan vara en följd av brott mot mänskliga rättigheter?
    • A) Internationella sanktioner
    • B) Ökad handel
    • C) Fredliga lösningar

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
AsylSkydd i ett annat landRätt att arbetaRätt till rörelsefrihet
KonventionEn lag i ett landEn internationell överenskommelseEn typ av brott
DiskrimineringAtt ge fördelar till vissaAtt behandla olika grupper olikaAtt skapa lagar
FlyktingEn person som söker skyddEn person som flyttar för arbeteEn person som reser för nöjes skull
RättsstatEn stat med lagar och reglerEn stat utan lagarEn stat där endast kungen bestämmer
Mänskliga rättigheterRättigheter som gäller alla människorRättigheter som gäller bara medborgareRättigheter för företag
Internationell rättLag som gäller i flera länderLag som gäller i ett landLag för företag
Humanitär rättRättigheter för djurRegler för krig och konflikterRättigheter för barn
MinoritetEn grupp i samhället med specifika rättigheterEn stor befolkningsgruppEn grupp som inte har rösträtt
UtrikespolitikPolicy för inrikes frågorPolicy som gäller internationella relationerPolicy för företagande

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur mänskliga rättigheter kan påverkas i en konfliktzon. Vilka faktorer bidrar till att rättigheterna kränks?
  2. Analysera skillnaderna i hur olika länder hanterar mänskliga rättigheter under krig. Vad kan vi lära oss av dessa skillnader?
  3. Reflektera över betydelsen av internationella organisationers arbete med mänskliga rättigheter. Vilken roll spelar de i konfliktzoner?
  4. Hur kan individer och grupper arbeta för att försvara mänskliga rättigheter i sina samhällen? Ge exempel på framgångsrika strategier.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna