Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Sveriges roll i hållbar utveckling
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges roll och ansvar i den globala hållbarhetsagendan. Provets frågor syftar till att utvärdera förståelsen för centrala begrepp inom hållbar utveckling och att analysera hur politiska beslut och samhällsåtgärder påverkar både lokalt och globalt.
| Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
|---|---|
| Grundläggande begrepp inom området hållbar utveckling. | Eleven redogör översiktligt för olika förutsättningar och möjligheter att med politiska medel nå en hållbar utveckling. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket år antog Sverige Agenda 2030?
- A) 2015
- B) 2016
- C) 2017
- Vad innebär begreppet “ekologiskt fotavtryck”?
- A) En mätning av hur mycket resurser en människa förbrukar
- B) En lagstiftning om miljöskydd
- C) En typ av miljöcertifiering
- Vilken internationell överenskommelse syftar till att begränsa klimatförändringar?
- A) Parisavtalet
- B) Kyotoavtalet
- C) Montrealprotokollet
- Vad är syftet med FN:s globala mål för hållbar utveckling?
- A) Att främja ekonomisk tillväxt
- B) Att avskaffa fattigdom och ojämlikhet
- C) Att öka befolkningstillväxten
- Vilken av följande är en av Sveriges uppgifter i klimatfrågan?
- A) Att minska utsläpp av växthusgaser
- B) Att öka fossila bränslen
- C) Att stoppa all industriell produktion
- Vilket av följande begrepp handlar om rättvis resursanvändning?
- A) Ekonomisk tillväxt
- B) Hållbar utveckling
- C) Urbanisering
- Vad innebär “hållbar konsumtion”?
- A) Att konsumera så mycket som möjligt
- B) Att konsumera på ett sätt som inte skadar miljön
- C) Att köpa svenskt producerade varor
- Vilken aktör har störst makt att påverka klimatpolitiken i Sverige?
- A) Kommunerna
- B) Regeringen
- C) EU
- Vad är syftet med miljömärkning?
- A) Att öka försäljningen av produkter
- B) Att informera konsumenter om miljöpåverkan
- C) Att minska produktionen av varor
- Vilken typ av energi anses vara förnybar?
- A) Kärnkraft
- B) Solenergi
- C) Kolkraft
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
| Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
|---|---|---|---|
| Hållbar utveckling | Utveckling som tillgodoser dagens behov | Utveckling utan begränsningar | Utveckling som inte påverkar klimatet |
| Ekologiskt fotavtryck | Mätning av koldioxidutsläpp | Mätning av resurser en individ använder | Mätning av avfall per hushåll |
| Resiliens | Förmåga att återhämta sig | Förmåga att växa | Förmåga att förändras |
| Klimatförändringar | Förändringar i vädret över tid | Förändringar i växtlighet | Förändringar i djurlivet |
| Grön energi | Energi från fossila bränslen | Energi från förnybara källor | Energi från kärnkraft |
| Förnybar resurs | Resurs som kan återanvändas | Resurs som tar lång tid att producera | Resurs som inte kan förnyas |
| Biodiversitet | Mångfalden av livsformer | Antalet arter i en stad | Mängden av resurser i naturen |
| Utsläppsrätter | Rättigheter att släppa ut koldioxid | Rättigheter att producera varor | Rättigheter att konsumera |
| Cirkulär ekonomi | Ekonomi baserad på återanvändning | Ekonomi utan regler | Ekonomi som främjar konsumtion |
| Ekologisk hållbarhet | Hållbarhet för ekonomin | Hållbarhet för miljön | Hållbarhet för samhället |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur Sveriges politik kan påverka hållbar utveckling både lokalt och globalt. Vilka exempel finns det på framgångsrika åtgärder?
- Analysera de utmaningar som Sverige står inför i arbetet mot en hållbar utveckling. Vilka intressen kan stå emot dessa åtgärder?
- Reflektera över din egen konsumtion och hur den påverkar miljön. Vilka förändringar kan du göra för en mer hållbar livsstil?
- Beskriv hur internationellt samarbete kan bidra till hållbar utveckling. Ge exempel på hur olika länder arbetar tillsammans.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
| Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
|---|---|---|
| E | 30 | (16) |
| D | 50 | (28) |
| C | 70 | (39) |
| B | 85 | (47) |
| A | 90 | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna