Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Samhällskunskap 2. Sveriges roll i hållbar utveckling. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 2

Tema: Sveriges roll i hållbar utveckling

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges roll och ansvar i den globala hållbarhetsagendan. Provets frågor syftar till att utvärdera förståelsen för centrala begrepp inom hållbar utveckling och att analysera hur politiska beslut och samhällsåtgärder påverkar både lokalt och globalt.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Grundläggande begrepp inom området hållbar utveckling. Eleven redogör översiktligt för olika förutsättningar och möjligheter att med politiska medel nå en hållbar utveckling.

(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket år antog Sverige Agenda 2030?
    • A) 2015
    • B) 2016
    • C) 2017
  2. Vad innebär begreppet “ekologiskt fotavtryck”?
    • A) En mätning av hur mycket resurser en människa förbrukar
    • B) En lagstiftning om miljöskydd
    • C) En typ av miljöcertifiering
  3. Vilken internationell överenskommelse syftar till att begränsa klimatförändringar?
    • A) Parisavtalet
    • B) Kyotoavtalet
    • C) Montrealprotokollet
  4. Vad är syftet med FN:s globala mål för hållbar utveckling?
    • A) Att främja ekonomisk tillväxt
    • B) Att avskaffa fattigdom och ojämlikhet
    • C) Att öka befolkningstillväxten
  5. Vilken av följande är en av Sveriges uppgifter i klimatfrågan?
    • A) Att minska utsläpp av växthusgaser
    • B) Att öka fossila bränslen
    • C) Att stoppa all industriell produktion
  6. Vilket av följande begrepp handlar om rättvis resursanvändning?
    • A) Ekonomisk tillväxt
    • B) Hållbar utveckling
    • C) Urbanisering
  7. Vad innebär “hållbar konsumtion”?
    • A) Att konsumera så mycket som möjligt
    • B) Att konsumera på ett sätt som inte skadar miljön
    • C) Att köpa svenskt producerade varor
  8. Vilken aktör har störst makt att påverka klimatpolitiken i Sverige?
    • A) Kommunerna
    • B) Regeringen
    • C) EU
  9. Vad är syftet med miljömärkning?
    • A) Att öka försäljningen av produkter
    • B) Att informera konsumenter om miljöpåverkan
    • C) Att minska produktionen av varor
  10. Vilken typ av energi anses vara förnybar?
    • A) Kärnkraft
    • B) Solenergi
    • C) Kolkraft

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Hållbar utveckling Utveckling som tillgodoser dagens behov Utveckling utan begränsningar Utveckling som inte påverkar klimatet
Ekologiskt fotavtryck Mätning av koldioxidutsläpp Mätning av resurser en individ använder Mätning av avfall per hushåll
Resiliens Förmåga att återhämta sig Förmåga att växa Förmåga att förändras
Klimatförändringar Förändringar i vädret över tid Förändringar i växtlighet Förändringar i djurlivet
Grön energi Energi från fossila bränslen Energi från förnybara källor Energi från kärnkraft
Förnybar resurs Resurs som kan återanvändas Resurs som tar lång tid att producera Resurs som inte kan förnyas
Biodiversitet Mångfalden av livsformer Antalet arter i en stad Mängden av resurser i naturen
Utsläppsrätter Rättigheter att släppa ut koldioxid Rättigheter att producera varor Rättigheter att konsumera
Cirkulär ekonomi Ekonomi baserad på återanvändning Ekonomi utan regler Ekonomi som främjar konsumtion
Ekologisk hållbarhet Hållbarhet för ekonomin Hållbarhet för miljön Hållbarhet för samhället

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur Sveriges politik kan påverka hållbar utveckling både lokalt och globalt. Vilka exempel finns det på framgångsrika åtgärder?
  2. Analysera de utmaningar som Sverige står inför i arbetet mot en hållbar utveckling. Vilka intressen kan stå emot dessa åtgärder?
  3. Reflektera över din egen konsumtion och hur den påverkar miljön. Vilka förändringar kan du göra för en mer hållbar livsstil?
  4. Beskriv hur internationellt samarbete kan bidra till hållbar utveckling. Ge exempel på hur olika länder arbetar tillsammans.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30 (16)
D 50 (28)
C 70 (39)
B 85 (47)
A 90 (50)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp
×