Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 2
Tema: Sveriges utrikespolitik
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för och kunskap om Sveriges utrikespolitik samt deras förmåga att analysera och resonera kring aktuella internationella frågor. Provets innehåll är utformat för att utmana eleverna att tillämpa sina kunskaper i praktiska och teoretiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Sveriges utrikespolitik och dess påverkan på internationella relationer. | Eleven kan redogöra för centrala begrepp och teorier som rör Sveriges utrikespolitik. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket år blev Sverige medlem i FN?
- A) 1945
- B) 1980
- C) 1995
- Vad är syftet med Sveriges biståndspolitik?
- A) Att främja svenska företag
- B) Att stödja utvecklingsländer
- C) Att öka Sveriges inflytande i världen
- Vilken av följande organisationer är Sverige medlem i?
- A) NATO
- B) EU
- C) OAS
- Vilket av följande länder är en av Sveriges största handelspartner?
- A) USA
- B) Tyskland
- C) Ryssland
- Vad står förkortningen “UD” för i svensk politik?
- A) Utbildningsdepartementet
- B) Utrikesdepartementet
- C) Utvecklingsdepartementet
- Vad kallas den princip som Sverige följer gällande icke-inblandning i andra länders konflikter?
- A) Neutralitet
- B) Alliansfrihet
- C) Intervention
- Vilket av dessa länder ingår i Sveriges bilaterala samarbetsprogram?
- A) Brasilien
- B) Kina
- C) Indien
- Vad innebär begreppet “humanitär intervention”?
- A) En militär insats för att skydda mänskliga rättigheter
- B) Ekonomiskt stöd till länder i nöd
- C) Kulturellt utbyte mellan länder
- Vad är en av de viktigaste uppgifterna för Sveriges ambassader?
- A) Att bedriva militär verksamhet
- B) Att ge konsulärt stöd till medborgare
- C) Att styra svenska mediers rapportering
- Vilken av följande frågor är central i svensk utrikespolitik?
- A) Klimatfrågor
- B) Rymdteknik
- C) Sportevenemang
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Neutralitet | Att inte delta i militära allianser | Att alltid stödja FN | Att vara med i NATO |
Bistånd | Ekonomiskt stöd till andra länder | Att skicka soldater | Att delta i sportevent |
Konflikt | En form av samarbete | En oenighet mellan parter | En typ av fest |
Ambassad | Byggnad för kulturutbyte | Representationskontor för ett lands regering | Skola för utländska studenter |
Utrikespolitik | Landets inrikesfrågor | Strategi för internationella relationer | Enbart ekonomiska frågor |
Multilateralism | Samverkan mellan flera länder | Ensamstående åtgärd | Inrikes affärer |
Humanitär | Rörande mänskliga rättigheter | Enbart medicinska frågor | Ekonomiska problem |
Diplomati | Förhandlingar mellan länder | Militär styrka | Kulturell utbyte |
Globalisering | Ökad internationell integration | Avskärmande åtgärder | Nationell isolering |
Internationella relationer | Relationer mellan företag | Förbindelser mellan länder | Endast inrikes angelägenheter |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur Sveriges utrikespolitik kan påverkas av globala frågor såsom klimatförändringar. Vilka strategier kan Sverige använda för att hantera sådana utmaningar?
- Hur påverkar EU:s beslut Sveriges utrikespolitik? Ge exempel på specifika beslut eller riktlinjer som har haft betydelse.
- Reflektera över skillnaden mellan humanitärt bistånd och militärt bistånd. När och hur bör dessa olika typer av bistånd användas?
- Vilka utmaningar står Sverige inför i sin strävan efter att vara en global aktör inom internationella mänskliga rättigheter? Diskutera möjliga lösningar.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procentandel rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna