Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 3
Tema: Analys av internationella konflikter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förmågor att analysera internationella konflikter, identifiera orsaker och konsekvenser, samt diskutera lösningar och ståndpunkter relaterade till globalisering och internationella samarbeten.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. | Eleven kan översiktligt redogöra för hur olika nationella och internationella förutsättningar och förhållanden påverkar och påverkas av internationella aktörer. |
Källa: (Gy11, Samhällskunskap 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är en orsak till internationella konflikter?
- A) Resursknapphet
- B) Fredliga förhandlingar
- C) Ekonomisk tillväxt
- Vad betyder begreppet “globalisering”?
- A) Ökad isolering av nationer
- B) Ökad internationell handel och kommunikation
- C) Minskat samarbete mellan länder
- Vilken organisation arbetar främst med internationell fred och säkerhet?
- A) EU
- B) FN
- C) NATO
- Vad är en konfliktlösningsstrategi?
- A) Att förlänga konflikten
- B) Att hitta en fredlig lösning
- C) Att ignorera motparten
- Vilken av följande konflikter har pågått länge i Mellanöstern?
- A) Kriget i Irak
- B) Israel-Palestina konflikten
- C) Balkan-konflikten
- Vilket av följande är ett exempel på en internationell organisation?
- A) WHO
- B) Skolverket
- C) Riksdagen
- Vilken typ av konflikt kan uppstå på grund av kulturella skillnader?
- A) Politisk konflikt
- B) Ekonomisk konflikt
- C) Kulturell konflikt
- Vad innebär “humanitär intervention”?
- A) Militär intervention för att skydda mänskliga rättigheter
- B) Ekonomisk hjälp till ett land
- C) Diplomatiska förhandlingar
- Vilken av följande teorier används för att förklara internationella relationer?
- A) Realism
- B) Idealism
- C) Båda A och B
- Vad är en “fredsavtal”?
- A) En överenskommelse för att avsluta en konflikt
- B) En plan för att starta en konflikt
- C) En form av diplomati
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Globalisering | Ökad interdependens mellan länder | Minskad handel | Inskränkningar av mänskliga rättigheter |
Internationell konflikt | Tvist mellan stater | Inre strider inom ett land | En fredlig överenskommelse |
Humanitär intervention | Militärt ingripande av humanitära skäl | Ekonomiskt bistånd | Diplomatiska samtal |
FN | Kulturell organisation | Internationell fredsorganisation | Uppfostringsorganisation |
Resurskonflikt | Tvist om tillgångar | Strid om territoriella gränser | Oenighet om kulturella normer |
Säkerhetspolitik | Strategier för att skydda nationella intressen | Ekonomisk politik | Kulturell politik |
Globaliseringens effekter | Ökad handel och kulturutbyte | Avtagande internationella relationer | Stark nationell isolering |
Teori om internationella relationer | Förståelse för globalt samspel | Ökad nationalism | Enbart ekonomiska intressen |
Mänskliga rättigheter | Rättigheter som tillkommer alla människor | Exklusiva rättigheter för vissa grupper | Enbart politiska rättigheter |
Diplomati | Förhandlingar mellan länder | Militär intervention | Inga förhandlingar |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera orsakerna till en specifik internationell konflikt och hur dessa kan relateras till globaliseringens påverkan.
- Analysera betydelsen av internationella organisationer som FN i hanteringen av konflikter. Vilka styrkor och svagheter har de?
- Reflektera över hur kulturella skillnader kan påverka internationella relationer och konflikter. Ge konkreta exempel.
- Vilka lösningar kan föreslås för att lösa en pågående internationell konflikt? Vilka hinder finns för att nå dessa lösningar?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent av rätta svar | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | 15 (4.5 poäng för resonerande frågor) |
D | 50% | 25 (6.5 poäng för resonerande frågor) |
C | 70% | 35 (10 poäng för resonerande frågor) |
B | 85% | 40 (15 poäng för resonerande frågor) |
A | 90% | 45 (20 poäng för resonerande frågor) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna